Gå til innhold

1GB eller 2GB RAM?

Gessal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Corsair TWINX2048-3200C2. Forskjellen på de og Corsair TWINX2048-3200C2PRO er at PRO-brikkene er mye større og har LED's på toppen. Hvis begge brikkene er av typen C2 er timings den samme. Er overrasket over at PRO-brikkene er billigere enn non-PRO brikkene.

Til TTH: Hvis du har 2 GB RAM vil ting gå fortere fordi operativsystemet kan bruke mer fysisk minne (raskt) og mindre virtuelt minne (tregt) enn med bare 1 GB RAM. Minnekrevende spill, som f.eks. Doom 3 vil flyte en del bedre. Men forskjellene er enda større på Linux/UNIX-fronten fordi minneutnyttelsen der er en del mer effektiv enn i Windows XP.

Når prisene er så gunstige som de er nå, synes jeg at 1 GB minnesett med 2x512 MB og ultralave timings nesten blir litt bortkastet, i hvert fall med tanke på disse Corsair-brikkene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg kjører Corsair TWINX2048-3200C2. Forskjellen på de og Corsair TWINX2048-3200C2PRO er at PRO-brikkene er mye større og har LED's på toppen. Hvis begge brikkene er av typen C2 er timings den samme. Er overrasket over at PRO-brikkene er billigere enn non-PRO brikkene.

Til TTH: Hvis du har 2 GB RAM vil ting gå fortere fordi operativsystemet kan bruke mer fysisk minne (raskt)  og mindre virtuelt minne (tregt) enn med bare 1 GB RAM. Minnekrevende spill, som f.eks. Doom 3 vil flyte en del bedre. Men forskjellene er enda større på Linux/UNIX-fronten fordi minneutnyttelsen der er en del mer effektiv enn i Windows XP.

Når prisene er så gunstige som de er nå, synes jeg at 1 GB minnesett med 2x512 MB  og ultralave timings nesten blir litt bortkastet, i hvert fall med tanke på disse Corsair-brikkene.

Ja der satte du meg på en tanke: dette blir det neste. 2GB minnebrikker. -prisen mellom Corsair og Corsair er knapt 100- kr. på toppen av det hele. :thumbup:

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Leser tidligere i tråden at:

Hvis du har 2 GB RAM vil ting gå fortere fordi operativsystemet kan bruke mer fysisk minne (raskt)  og mindre virtuelt minne (tregt) enn med bare 1 GB RAM

Og:

Men forskjellene er enda større på Linux/UNIX-fronten fordi minneutnyttelsen der er en del mer effektiv enn i Windows XP.

Dette blir for meg helt meningsløse påstander fordi de tar utgangspunkt i at man bruker programvare som trenger mer enn 1GB RAM noe som ikke nøvendigvis er tilfelle pr. idag. Og hvis minne utnyttelsen er mer effektiv i Linux hvordan påvirker det i tilfelle harddiskhastigheten? For såvidt jeg vet er problemet med for lite RAM at man da må ty til harddisken i tillegg....

Men stigfjel du har et godt poeng i denne setningen:

Minnekrevende spill, som f.eks. Doom 3 vil flyte en del bedre.

Og når du sier at du har opplevd en ytelses forbedring i Doom 3 og Half Life 2 er det relevant. Den type info er det jeg er ute etter når jeg leser tråden.

Min mening: Hvor mye RAM man skal putte i en maskin er helt og holdent styrt av de programmene man skal kjøre. Operativsystem tar først sitt og siden skal de andre programmene ha plass nok. Slik sett hører kanskje denne diskusjonen mer inn under forumkategorien programvare?

Lenke til kommentar
Dette blir for meg helt meningsløse påstander fordi de tar utgangspunkt i at man bruker programvare som trenger mer enn 1GB RAM noe som ikke nøvendigvis er tilfelle pr. idag.

Få programmer 'trenger' minnet i den forstand at de ikke virker uten så og så mye minne. På jobben har vi en applikasjon som kjøres under NT4. Med 64MB fysisk minne tar applikasjonen 18-25 MB fysisk minne i bruk. Med 256 MB fysisk minne bruker samme applikasjon 80-120 MB. :)

Og hvis minne utnyttelsen er mer effektiv i Linux hvordan påvirker det i tilfelle harddiskhastigheten? For såvidt jeg vet er problemet med for lite RAM at man da må ty til harddisken i tillegg....

Nja, men ledig minne i linux blir brukt som cache og buffer for harddisken... :)

Lenke til kommentar
Dette blir for meg helt meningsløse påstander fordi de tar utgangspunkt i at man bruker programvare som trenger mer enn 1GB RAM noe som ikke nøvendigvis er tilfelle pr. idag.

Du har tydeligvis ikke jobbet med bilder for print i Photoshop, snakker om bilder med mange layers med ekstremt høy oppløsning, dette er filer som ofte blir 3-400mb i størrelse. Jeg skal love deg du merker STOR forskjell på 1GB og 2GB RAM.

Lenke til kommentar
En i klassen min har 2 gb  han hadde 1 gb før.....  Han sier at 2gb er bort kastet penger.... Det er bare en skryte faktor

Da var sikkert 2 GB RAM unødvendig for han i klassen din. Hvor mye minne som trengs avhenger av de krav brukeren stiller til maskinen. 2 GB RAM er ikke livsnødvendig for å ha en maskin som klarer det meste av daglige oppgaver, men det er veldig greit å ha hvis man bruker maskinen til litt tyngre oppgaver. En kamerat av meg jobber med tung tallknusing, og han synes 1 GB RAM er alt for lite til at han kan utnytte den bærbare maskinen sin skikkelig. Når han kjøper stasjonær maskin snart, kommer han til å hive inn minimum 2 GB RAM, om ikke mer. Jeg for min del opplevde at maskinen min ble raskere med 2 GB RAM enn bare med 1 GB. Nå kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til 1 GB RAM på den maskinen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En i klassen min har 2 gb  han hadde 1 gb før.....  Han sier at 2gb er bort kastet penger.... Det er bare en skryte faktor

Da var sikkert 2 GB RAM unødvendig for han i klassen din. Hvor mye minne som trengs avhenger av de krav brukeren stiller til maskinen. 2 GB RAM er ikke livsnødvendig for å ha en maskin som klarer det meste av daglige oppgaver, men det er veldig greit å ha hvis man bruker maskinen til litt tyngre oppgaver. En kamerat av meg jobber med tung tallknusing, og han synes 1 GB RAM er alt for lite til at han kan utnytte den bærbare maskinen sin skikkelig. Når han kjøper stasjonær maskin snart, kommer han til å hive inn minimum 2 GB RAM, om ikke mer. Jeg for min del opplevde at maskinen min ble raskere med 2 GB RAM enn bare med 1 GB. Nå kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til 1 GB RAM på den maskinen.

En ting jeg merker meg, er hvor tregt alt går under oppstart til tross for 1GB Ram, og AMD 64 3200+ prosessoren. Jeg har DFI Nf4 DR hovedkort. Likefullt har jeg angrepet noen programmer i msconfig for at de ikke skal starte under oppstarten, men logges på manuelt. Dette med de programmer som ikke har dette som options, slik som MSN messenger, der du kan velge å starte den manuelt i bruker menyen dens.

Hvordan vil 2GB Ram påvirke oppstarten i forhold til 1GB?

Lenke til kommentar
BTK Skrevet 07/06/2005 : 13:36

Du har tydeligvis ikke jobbet med bilder for print i Photoshop, snakker om bilder med mange layers med ekstremt høy oppløsning, dette er filer som ofte blir 3-400mb i størrelse. Jeg skal love deg du merker STOR forskjell på 1GB og 2GB RAM.

Setningen ble nok litt for krass er jeg redd og unnskyld for det. Men for meg er det fremdeles meningsløst å si noe om hvor mye RAM man har glede av, uten samtidig å samtidig å si hvilke programmer man skal kjøre...

On topic:

Du kjører Photoshop og merker stor forskjell på 1 og 2 GB. Altså et godt argument for å gå for 2 GB dersom man skal jobbe med bildebehandling i Photoshop.

Jeg selv kan legge til: Bruker på jobb DAK-programmet Inventor med relativt mange elementer inne og da er 4GB ikke for mye heller (Minimum anbefalt minne fra leverandøren er 3GB for flere enn 1000 elementer).

Hjemme kjører jeg noen gamle spill, tekstbehandling, regneark og surfer litt. I tillegg redigerer jeg video i Studio 8.0. Til det greier jeg meg godt med 1GB.

Lenke til kommentar
bjornh Skrevet 07/06/2005 : 16:59

En ting jeg merker meg, er hvor tregt alt går under oppstart til tross for 1GB Ram, og AMD 64 3200+ prosessoren. Jeg har DFI Nf4 DR hovedkort. Likefullt har jeg angrepet noen programmer i msconfig for at de ikke skal starte under oppstarten, men logges på manuelt. Dette med de programmer som ikke har dette som options, slik som MSN messenger, der du kan velge å starte den manuelt i bruker menyen dens.

Hvordan vil 2GB Ram påvirke oppstarten i forhold til 1GB? 

Lite eller ingenting. Oppstartstiden er nok mest avhengig av lesehastigheten på systemharddisken din.

Lenke til kommentar

Gikk nettopp fra 754 system 3000+(2.0Ghz) og 2x512Mb ram:

Da brukte maskinen b.la 34 sek på å loade et HL2 map, 48 sek på et FarCry map.

Oppgarderte til et 939 system 3000+(1.8Ghz) 2x1024Mb ram:

Samme brett i HL2 brukte da 18 sek! Halvering av load tiden, FarCry 32sek

Vet at det er 2 forskjellige systemer, men det nye har svakere prosessor :hmm:

Lenke til kommentar

Skal man ha billige 2*1GB brikker kan jeg kanskje anbefale Corsairs VS1GB400C3. Kjøpte en dual pack for 1818,- hos flexi-data.no, men ser at brikkene også selges enkeltvis for 876,- hos Databutikken. Kjører 3-3-3-8 på 216Mhz (uten at jeg har gjort noe forsøk på overklokking eller tweaking forøvrig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...