Gessal Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg skal kjøpe nytt RAM. Jeg har to slots, og maks er 2GB. Lurer på om jeg skal kjøpe 1GB (2x512), eller 2GB (2x1024) RAM. 1GB holder bra, men kjøper jeg 2GB har jeg utnyttet den fulle kapasiteten. Skal bruke den som arbeidspc, og til bilderedigering og videoredigering. Ikke noe spilling. Blir 2GB overkill? Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Når den skal brukes til litt tyngre video og bilde behandling ville jeg ha gått for 2 gig. Er jo hygglige priser for tiden på ram også. Så noe overkill er det ikke. Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 kjøp heller 1gb ordentli ram enn 2gb billigram Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 kjøp heller 1gb ordentli ram enn 2gb billigram Du kommer ikke til og merke forskjell på ramen hvis du driver med tung video greier osv. De eneste du merker forskjell på er hvis du skal overclokke. PS, Fy og fy som du spammer Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) PS, Fy og fy som du spammer jeg? edit: har du billigram vil du merke det jo. CL er mye høyere (alså det går tregere) så da vi du merke det hvis du har en maskin med 2gb ordentlig ram og en maskin med 2gb billigram uansett, kan vel kansje vær lurt med 2gb ram hvis man driver med veldig store redigeringer. Endret 26. mai 2005 av RiFkinD_ Lenke til kommentar
Gessal Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Ok, så da kan jeg heller kjøpe 1GB med CL2 enn 2GB med CL3? Lenke til kommentar
zorry Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Ved å bruke RAM med bedre timings vil du få en noe raskere maskin. Men hvis du har så lite RAM at maskinen stadig vekk må ty til hardisken er denne gevinsten fort tapt. 1 GB RAM er ganske mye, så det kan godt hende det er nok til at du kan klare deg med det, men det er helt avhengig av programvaren du velger å bruke. Prøv å finne ut hva de programmene du faktisk skal bruke trenger. Mange programvareleverandører gir anbefalinger om hvor mye RAM deres program bør ha. De har også egne brukerforum der slikt diskuteres. Lenke til kommentar
fossie Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Personlig ville jeg helt klart gått for mye ram fremfor rask ram. Med mindre du er en tech-freak som absolutt skal overklokke for å tyne ut et par ekstra prosenter av maskinen din får du lite utav raskt minne. (Og det skal du trolig ikke ettersom du stiller dette spørsmålet ) Har du ikke slike planer er det nærmest bortkastet å bruke bunker med gode penger på ram med lavere CL. Byttet nettopp fra 1GB CL2 til 2GB CL3, og med 2GB minne jobber maskinen jevnt og trutt, aldri noe lag og tull med pagefilen ettersom det meste ligger i minnet. Om maskinen din ikke støtter dual channel kan du jo kjøpe en enkelt 1GB stick, og evt. legge til mer senere om du trenger - og foreløpig supplere med det minnet du allerede har i den andre slot'en. -Fossie Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Til vanlig bruk er det omtrent umerkelige forskjeller på raske og trege minnebrikker, det er bare i ytetester du vil se forskjell. Du kan like godt kjøpe 2Gb ram. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 På generelt grunnlag skal det godt gjøre å merke ytelsesforskjellen man får ved å ha strammere timinger. Så da er mengden viktigere. Gessal: Hvilken plattform har du? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 I dag ville jeg kjøpt 2 GB RAM uten å blunke. Prisene er blitt så gode at det ikke er verdt å kjøpe 1 GB sett med skarpe timings, forutsatt at det ikke skal overklokkes skikkelig. Det mest prisgunstige 2 GB settet i mine øyne må være Corsair TWINX2048-3200C2. Det settet kan skaffes for under 2400 kr, og har offisielle timings ned mot 2-3-3-6 på Intel-plattformen og 2.5-3-3-6 på AMD-plattformen. Men dette er TCCD-brikker, så de kan nok kjøres enda hardere. Jeg kjøpte samme minnesett, og jeg kjører nå timings 2-3-2-5 @ PC3200 helt stabilt. Maskinen er en P4-basert maskin (se spec's). Hadde 1 GB 2-2-2-5 minne før, og jeg merket faktisk forskjell fra 1 GB til 2 GB både i Doom 3 og Halflife 2, spesielt i Doom 3. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) bra at noen spør om dette, jeg har også lurt på det samme. Sitter med 1GB corsair VS, med 2,5-3-3-8, noe som er helt greit fra en så billig ram. Jeg har den siste tiden spilt en del WoW, og har da merka meg at det bruker tett opp under 500MB minne. Med et operativsystem og noen mindre programmer kjørende i bakgrunnen i tillegg til WoW blir vel 1024MB for lite i lengden? Endret 27. mai 2005 av Spr0cket Lenke til kommentar
on Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 D greieste er nokk å gå for 2 1024. Ettersom viss du trenger en oppgradering senere kan du ikke bruke di 2 512 brikkene Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 I dag ville jeg kjøpt 2 GB RAM uten å blunke. Prisene er blitt så gode at det ikke er verdt å kjøpe 1 GB sett med skarpe timings, forutsatt at det ikke skal overklokkes skikkelig. Det mest prisgunstige 2 GB settet i mine øyne må være Corsair TWINX2048-3200C2. Det settet kan skaffes for under 2400 kr, og har offisielle timings ned mot 2-3-3-6 på Intel-plattformen og 2.5-3-3-6 på AMD-plattformen. Men dette er TCCD-brikker, så de kan nok kjøres enda hardere. Jeg kjøpte samme minnesett, og jeg kjører nå timings 2-3-2-5 @ PC3200 helt stabilt. Maskinen er en P4-basert maskin (se spec's). Hadde 1 GB 2-2-2-5 minne før, og jeg merket faktisk forskjell fra 1 GB til 2 GB både i Doom 3 og Halflife 2, spesielt i Doom 3. Har du testet å overklokke de 2048 3200C2 brikkene på antall Mhz? Jeg lurte på om det er noen her som har noen resultater på OC av disse brikkene! Selv kjører jeg de på 240 Mhz @ 2,5-3-3-6 på standard volt. Er litt redd for den rammen enda, så jeg tør ikke å OC så veldig mye mere enda Får ta ett skritt av gangen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg har ikke prøvd å overklokke, da jeg legger svært stor vekt på stabilitet. Men det er jo hyggelig å høre at brikkene tydeligvis lar seg overklokke. Det er svært positivt, og brikkene er nok det ultimate alternativet hvis man skal ha et 2 GB minnesett som både klarer overklokking og aggressive timings. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg har ikke prøvd å overklokke, da jeg legger svært stor vekt på stabilitet. Men det er jo hyggelig å høre at brikkene tydeligvis lar seg overklokke. Det er svært positivt, og brikkene er nok det ultimate alternativet hvis man skal ha et 2 GB minnesett som både klarer overklokking og aggressive timings. Vil ikke disse OCZ PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L. være hakket vassere? Regner med at jeg går for de. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg har ikke prøvd å overklokke, da jeg legger svært stor vekt på stabilitet. Men det er jo hyggelig å høre at brikkene tydeligvis lar seg overklokke. Det er svært positivt, og brikkene er nok det ultimate alternativet hvis man skal ha et 2 GB minnesett som både klarer overklokking og aggressive timings. Vil ikke disse OCZ PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L. være hakket vassere? Regner med at jeg går for de. Egentlig ikke, fordi Corsair-brikkene kan kjøres like hardt som de OCZ-brikkene. Forskjellen er at Corsair-brikkene er billigere. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg driver å redigerer video og har 704 mb ram.... Det er nok for meg (400Mhz) Lenke til kommentar
Gessal Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Gessal: Hvilken plattform har du? Intel/Windows XP Pro...? Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 I dag ville jeg kjøpt 2 GB RAM uten å blunke. Prisene er blitt så gode at det ikke er verdt å kjøpe 1 GB sett med skarpe timings, forutsatt at det ikke skal overklokkes skikkelig. Det mest prisgunstige 2 GB settet i mine øyne må være Corsair TWINX2048-3200C2. Det settet kan skaffes for under 2400 kr, og har offisielle timings ned mot 2-3-3-6 på Intel-plattformen og 2.5-3-3-6 på AMD-plattformen. Men dette er TCCD-brikker, så de kan nok kjøres enda hardere. Jeg kjøpte samme minnesett, og jeg kjører nå timings 2-3-2-5 @ PC3200 helt stabilt. Maskinen er en P4-basert maskin (se spec's). Hadde 1 GB 2-2-2-5 minne før, og jeg merket faktisk forskjell fra 1 GB til 2 GB både i Doom 3 og Halflife 2, spesielt i Doom 3. Er det Corsair CMX1024-3200C2 (prisen hos komplett: 2449-) du kjører eller TWINX2048-3200C2PRO (pris hos komplett: 2249-)? -hva er forskjellen på disse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå