Gå til innhold

Hvordan sette opp backup i Debian?

Anbefalte innlegg

Jeg har en webserver (debian) som jeg administrerer eksternt via SSH. Jeg har fått installert en ekstra harddisk som skal brukes til backup.

Er rimelig blank på backup i Linux (debian) så jeg setter pris på tips om hvordan jeg kan sette opp en daglig backup av hele hoved-disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spesifisere litt.

Jeg har mountet den nye disken som /backup

jeg tenkte først på å sette opp en crontab:

30 03 * * * cp -r /home /backup/home

30 04 * * * cp -r /etc /backup/etc

Men komandoen cp -r /home /backup/home tok ca 20 minutter (2,5 Gb), så en mer effektiv metode ville vært bra.

Tenkte på TAR, men hva er kommandoen som kopierer hele mapper på samme måte som over, og deretter lager en "zip" fil som lagres til /backup/home.zip (eller annet passende format).

Er dette en tregere eller raskere metode enn å bruke cp -r evt finnes det bedre metoder?

Lenke til kommentar

tar -czf /backup/home.tgz /home

vil lage et komprimert tar arkiv

om du er hakket mer fancy så kan du:

tar -czf /backup/home.`date +%a`.tgz /home

Da får du en kopi for hver dag i uka. Etter en uke så blir dem overskrevet.

Men det beste er nok å bruke en dedikert backupløsning. Jeg anbefaler å få flytta tråden til Linux forumet. Dette er jo ikke et programmeringsspørsmål.

Lenke til kommentar
tar -czf /backup/home.tgz /home

vil lage et komprimert tar arkiv

om du er hakket mer fancy så kan du:

tar -czf /backup/home.`date +%a`.tgz /home

Da får du en kopi for hver dag i uka. Etter en uke så blir dem overskrevet.

Men det beste er nok å bruke en dedikert backupløsning. Jeg anbefaler å få flytta tråden til Linux forumet. Dette er jo ikke et programmeringsspørsmål.

Takk for svar.

Hvis jeg forstår deg riktig så lager jeg følgende crontab

30 04 * * * tar -czf /backup/home.`date +%a`.tgz /home

Som vil lage en ny backupfil for hver dag helt til det er gått en uke, for deretter begynne å overskrive filene. Slik at jeg til enhver tid har 7 stk backupfiler liggende. Stemmer dette?

Neste spørsmål: Istedet for bare å ta backup av /home kan jeg ikke like greit ta backup av hele fil-systemet (alle mappene)? og hvordan vil evt komandolinja se ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...