applet Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei, jeg lurer på om det fortsatt er sånn med laptop batterier som det pleide å være med alle oppladbare batterier, at man må sørge for å lade de opp skikkelig før bruk første gangen man skal bruke dem og senere sørge for å lage ordentlig opp og ut igjen for å ungå at batteriet utvikler "lade-minne"? De fleste moderne batteri-teknikker ungår dette problemet nå, men er det noe spesielt med laptopbatterier som fører til at man fortsatt må være påpasselig? Fikk nemlig spørsmål om det her om dagen og kan ikke se at det står noe informasjon om dette på leverandørenes (dell, hp, compaq) hjemmesider. Takk for svar. Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 PÅ brukermanualen min står det iallefal at man skal lade til 100% første gangen, tappe batteriet for så å gjøre det en gang til.! Altså 2 ganger. Så må du lade batteriet ditt i Ca. 12-14 timer første gangen tror jeg. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 trodde dette var gammel overtro... Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Gammel overtro å lade den i 12-14 timer. Det holder å lade den til den er ferdig oppladet. Lenke til kommentar
applet Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Med gamle batterier var det ikke overtro i det hele tatt. Men det er annerledes med nye batterier. Jeg lurte egentlig bare på om den endringen var kommet til laptopper også.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Nye batterier har innebygd CPU styring som overvåker ladningen. Når den er ferdig oppladet etter 2-3 timer så er dette nok. Du får ikke ladet det mer etter denne tid, så å sette det i 14 timer er bare tull. Endret 26. mai 2005 av sesteen Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Kanskje det, men man får uansett bare ladet 95% etter 2-3 timer, altså ikke fullt!!! Det tar laaaang tid med de siste 5% Lenke til kommentar
marcen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Noen burde lage en "vanlige spørsmål"-topic/sticky. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Kanskje det, men man får uansett bare ladet 95% etter 2-3 timer, altså ikke fullt!!! Det tar laaaang tid med de siste 5% Det har ikke vært sånn med mine bærbare. Og jeg har hatt mange i løpet av det siste året. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 overtro kanskje, men det skader jo ikke å være på den sikre siden? Lenke til kommentar
AnacondaS Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 lithium-ion battery: Advantages * High energy density - potential for yet higher capacities. * Does not need prolonged priming when new. One regular charge is all that's needed * Relatively low self-discharge - self-discharge is less than half that of nickel-based batteries. * Low Maintenance - no periodic discharge is needed; there is no memory Limitations * Requires protection circuit to maintain voltage and current within safe limits. * Subject to aging, even if not in use - storing the battery in a cool place and at 40% charge reduces the aging effect. * Moderate discharge current - not suitable for heavy loads. * Transportation restrictions - shipment of larger quantities may be subject to regulatory control. This restriction does not apply to personal carry-on batteries. * Expensive to manufacture - about 40 percent higher in cost than nickel-cadmium. * Not fully mature - metals and chemicals are changing on a continuing basis. Sakset fra http://www.batteryuniversity.com/partone-5.htm Man trenger med andre ord bare lade batteriet vanlig opp når det er nytt. Sånne batteri liker ikke å bli ladet helt ut. Helt i motsetning til de gamle batteriene som man skulle kjøre tom og så lade helt opp. Tror det står noe om det et eller annet sted på siden. Dessuten leste jeg det i en manual til en asus laptop for noen uker siden. Veldig mange motsigende teorier om batteriladning og det hjelper lite at produsentene holder helt kjeft om det. Men tror batteryuniveristy er en av de bedre kildene. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Lad det opp til 100% og når du bruker pcen på batteri bør du tømme den så ofte som mulig, men vet ikke hvor viktig det er for batterikapasiteten. Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Lad det opp til 100% og når du bruker pcen på batteri bør du tømme den så ofte som mulig, men vet ikke hvor viktig det er for batterikapasiteten. Nei, siden det så og si bare brukes lithium-ion batterier i nyere bærbare bør du IKKE tømme det ofte, tvert imot bør du heller plugge i laderen så ofte det passer. Denne guiden er egentlig for mobilbatterier, men et batteri er vel et batteri... Hvordan ta vare på mobilbatteriet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå