Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP: Forskjeller manuell, automatisk og dynamisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan forklare meg forskjellen mellom manuell, dynamisk og automatisk DHCP?

Manuell finnes vel ikke, men regner at du da mener fast eller statisk IP-adresse. Dette er da en adresse du får tildelt av din ISP og må settes opp på kundespesifikt utstyr (feks router eller din PC). Vil ikke endres. Brukes når andre ønsker tjenester hos deg, feks at du ønsker å gi folk tilgang på nettside, FTP eller lignende tjenester som ligger hos deg.

Dynamisk eller automatisk tildelt IP-adresse er DHCP styrt. Dvs at din PC eller router sender en DHCP-forespørsel mot ISP'en sin kjerne og får tildelt en IP-adresse automagisk. Passer for de fleste, men gir deg i utgangspunktet ikke mulighet for å sette opp servere etc (mulig å komme rundt dette ved feks DynDNS (www.dyndns.com).

KKaa

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til det du beskriver her.

Problemet er at jeg kikket på en QIP applikasjon, og når man skal opprette et DHCP scope så er det tre "typer" DHCP som kan velges: manuell DHCP, automatisk DHCP og dynamisk DHCP.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner til det du beskriver her.

Problemet er at jeg kikket på en QIP applikasjon, og når man skal opprette et DHCP scope så er det tre "typer" DHCP som kan velges: manuell DHCP, automatisk DHCP og dynamisk DHCP.

My bad... :blush:

KKaa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...