durabit Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg mener at privatpersoner med fantasiinntekter på mange titalls millioner kunne blitt beskattet så mye at de faktisk støtter opp om samfunnet (statlig prioritert pengebruk) enn om de brukte pengene selv på tullete luksusprodukter. Jeg er uenig i den argumentasjonen. Vi trenger mennesker med masse kapital og ideer som kan sette igang nye prosjekter. Nå må vi få slutt på at politikerene skal styre livet oss. Vi skattes ihjel og avgiftene bare stiger og stiger. Fartsbøtene settes kunstig høyt og nå får Sverige en idiotisk avgift på DVD-R som på en måte legaliserer piratkopiering - "Vi vet du vil bruke denne platen til ulovlige virksomhet så vi legger på en avgift slik at du får betale for dine synder". Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg er helt uenig. Men det er vel kanskje fordi vi ikke har samme oppfatning av hva verdi er for noe. Verdi for meg er varer, tjenester og dermed selvfølgelig penger. Poenget er at aksjemegleren ikke skaper noen verdier men flytter rundt på eksisterende verdier. Han flytter penger ja, gjør kanskje prioriteringer som får folk til å investere i mer lønnsomme (=mer verdiskapende) bedrifter men selv spiser han bare litt av kakebiten og sender den videre. Eller for å se det på en annen måte: Se for deg en bedrift med en produserende arbeidsstokk og en administrasjon.. Hvem produserer verdiene? Administrasjonen fordi dem skriver under på lønnsslippene, kontraktene og årsbudsjettet? Feil. Det er arbeiderene som skaper verdiene, Administrasjonen er et medfølgende onde som kun er "støtte" for at arbeiderene skal fungere optimalt. Jo mindre administrasjon man klarer å styre bedriften stabilt med jo bedre. Det ultimate hadde jo vært om alle jobbet med å produsere og ingen med å administrere, men at det var et automatisk system som stryte bedriften. mm Og ennå bedre: Helautomatisk produksjon i tillegg. Det hadde vært noe Alle kunne levd et bedagelig liv hjemme på sofaen og fortsatt ville det blitt skapt verdier. Oki, dette er selvfølgelig en ytterliggående fantasi, men jo mer man går i den retningen jo bedre. Ser at du har justert deg fra å mene at kun nyttige varer og tjenester er verdi, til å la verdibegrepet inkludere varer og tjenester generelt. "Arbeideren" tar sin bit av kaka i form av lønn, på samme måte som aksjemegleren tar sin bit i form av provisjon. Den nedlatende måten du omtaler administrativt personell i bedrifter på sier sitt om hvor ytterst lite du forstår av mekanismene bak verdiskapning. I industrien er det som oftest administrasjonen som fremforhandler ordrene/kontraktene som er en forutsetning for at arbeidsstokken i det hele tatt skal ha noen jobber å gå til. 1 Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Det som er virkelig fascinerende her er at man har prestert å forby nedlasting av kopibeskyttet materiale, SAMTIDIG som man skal kreve inn en grotesk avgift for å kompensere for artisters tap som følger av LOVLIG kopiering (altså backup av egne original-cd'er som man allerede har betalt artisten, og alle de andre leddene, for). Aldri har uttrykket "ja takk, begge deler" vært mer treffende! Og som om det ikke var nok skal denne avgiften altså legges på ulike medier helt uavhengig av hva de skal brukes til. En svensk forbruker må altså betale flere hundre prosent avgift (av det tomme mediets verdi) til ulike artister og andre rettighetshavere, selv om det eneste formålet med kjøpet av mediumet er å lagre bildene fra sommerferien, eller ta backup av viktige dokumenter. Det er nesten for utrolig at dette makkverket av en lov er resultatet av allminnelig lobbyvirksomhet fra platebransjen. Man kan bli fristet til å tro at bransjen har kjøpt seg langt inn i den svenske riksdagen. Precis vad jag tycker. Jag hoppas alla tankar ner musikk med gott samvete nu. Synd bara att dom artister jag lyssnar på inte kommer se en skit av dom pengarna oansett. //LD Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Den nedlatende måten du omtaler administrativt personell i bedrifter på sier sitt om hvor ytterst lite du forstår av mekanismene bak verdiskapning. I industrien er det som oftest administrasjonen som fremforhandler ordrene/kontraktene som er en forutsetning for at arbeidsstokken i det hele tatt skal ha noen jobber å gå til. Problemet ditt er at du ikke ser stork nok på det (og at du har en litt nedlatende argumentasjon, men det skal jeg la ligge ), tenk verdiskapningen i samfunnet som helhet, norge, evt hele klodens verdiskapning. Hva er det som bidrar til klodens totale mengde av verdier? Tidligere har jeg nevnt bompengering på noe som ikke tilfører noe verdi, fordi man bruker ressurser for å opprettholde noe som ikke bidrar til noen velstand (det er vel veldig få som føler en økt livslykke ved å kjøre forbi en bomstasjon). Fordelingen av ressursene er også viktig, slik at vi for det første ikke bruker ressurser på å skape "verdiløse" ting, og de verdiene vi skaper fordeles på en ok måte. Så noen må også ha denne jobben. Men det er ingen vits å bruke flere folk enn man trenger på dette, og det er en overordnet statlig oppgave, ikek en aksjemeglers (som i mine øyne ikke har riktige prioriteringer bak sine omfordelinger). For å dra dette tilbake til musikk. Musikk gir oss verdi og økt livslykke. Jo færrre ressurser som brukes på å produsere denne verdien jo bedre. Derfor er cder og hele cd-butikk-systemet foreldet, det er unødvendig mange ledd, og dermed ressurser, som brukes på få verdien fram til oss. AtW Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Ser det diskuteres mye skatt og inntekt osv her, og at enkelte mener at de som tjener aller mest skal betale opp i mot 100% skatt. DET blir bare helt feil. For det første, det eneste du oppnår med det er at Røkke og co flytter til Monaco og slike steder. Det er mange av dem som bor der med det skattetrykket vi har idag. Da får staten ingenting av det de tjener. For det andre så er det minimalt med penger å hente fra de rikeste, fordi det er så få av dem. Staten henter inn mest penger fra de med middels inntekt, fordi de fleste befinner seg i den gruppen. Stopp SV teoriene deres og unn de få som klarer å bli superrike å være det. Alt i alt skal vi være glade de fins fordi de skaper noe her i landet vårt, og forhåpentligvis legger de pengene igjen her også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 For det andre så er det minimalt med penger å hente fra de rikeste, fordi det er så få av dem. Staten henter inn mest penger fra de med middels inntekt, fordi de fleste befinner seg i den gruppen. Vet ikke helt om jeg er enig med dette (la oss se bort ifra hva vi synes om slik skatting, og bare ta for oss noen tall). Norges rikeste mann har ca 25 milliarder i formue. La oss si 24 milliarder av disse ble tatt inn i skatt. Da har han 1 milliard igjen å klare seg på (nok for de fleste skulle man tro). La oss også si han har brukt 24 år på å akkumulere dette (tatt ut av luften). Det er 1 milliard i året i skatteinntekt. La oss igjen si at en gjennomsnittlig lønsstaker i norge tjener ca 300 000 i året. Da betaler man ca 80 000 i skatt (om amn er ugift, ikke har barn osv). 1 000 000 000/ 80 000 = 12500. Dvs at norges rikeste mann (1 person) kunne betalt like mye skatt som ca 12500 arbeidstagere. For å se det på en annen måte, om jeg husker riktig tar norge inn ca 350 milliarder i året i skatt (antakelig litt mer nå, husker ikke helt når jeg så det tallet). 24 milliarder er 0.7 % av dette, for en person, hvis man nå tar norges 100 rikeste (selv om de ikke på langt nær har 1 milliard i gjennomsnittsintekt), så har det faktisk litt å si. AtW Lenke til kommentar
durabit Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg syns det er mye negativ fokus på folk som tjener mer enn gjennomsnittet her, inkludert artister. Hvorfor skal systemet "straffe" disse med mye skatt. Grunnen til at mange er blitt velstående er at de har stått på fra morgen til kveld i en årrekke. De har stablet mange bedrifter på beina og skapt masse arbeidsplasser til gode for samfunnet. Selv om de gjør det av egoisme er det et gode for samfunnet å ha driftige og arbeidssomme innbyggere. Det får vi ikke ved å straffe dem med høy skatt. Artister har gitt glede til mange tusen med sin musikk. Mange artister har levd på "vann og brød" før de fikk et gjennombrudd med millioninntekter. Det er da kjempebra. Jeg unner folk som står på å beholde de pengene tjener. Jeg tror ikke skatteprosenter på 50% eller mer er noe som vil være positivt i det lange løp. Det er altfor mange individer i det vestlige samfunnet som utnytter systemet og mottar trygd. Jeg har ingen interesse av å gi 50-75% av det jeg tjener til staten for at unnasluntrere skal få leve livet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 durabit: Alle "straffes" gjennom skattestystemet. Det er bare snakk om at de som har nok til å leve i sus og du slikevel må bidra med en større prosentandel av sin egen kake enn de som sliter med økonomien. Motivasjonsfaktoren å tjene mer forsvinner ikke likevel, man man får likevel meg i lommeboka av å tjene en tusenlapp til, uansett lønnsnivå. Poenget er å få en jevnere fordeling enn i dag. (La meg presisere: Jevnere og ikke ikke totalt flatt for de som er ute etter å sette meg i bås) De rike skal altså ikke bli fullt like rike, mens de fattige ikke blir fullt så fattige. Sånn som et er i dag der noen tjener 200.000 og andre tjener 100mill står overhodet ikke i stil den arbeidsinnsatsen de gjør og hva de skaper av verdier. Det er også en annen ting du missforstår: Beskatning generellt er ikke noe man gjør for å fø på trygdesnyltere og unnasluntrere. Det er bare noe du bruker for å rettferdiggjøre ovenfor deg selv at du ikke vil at de rike skal betale en større porsjon. I virkeligheten er det ting som helsevesen, skole, eldre og slike formål som tar hoveddelen av statsbudsjettet. Og det er vel ikke de du mener "snylter" på pengene du betaler i skatt? jon67: Jeg mener fortsatt nyttige verdier, ikke bare verdier generellt. Insanity: Du har et godt poeng. Det at de rike flytter til skatteparadiser er en fare. Det hadde vært ønskelig om hele verden hadde hadd omentrentlig samme skattenivå så flytting ble lite aktuellt. Men det skjer nok ikke med det første. En pakt som samordner en del økonomiske faktorer for alle land hadde klart vært en fordel, men det er for mye uenighet i verden til at jeg tror det skjer. Men EØS, EU, NATO m.fl. er skritt i den retning. Samtidig bør jeg vel nevne at en slik verdensomspennende avtale også burde sørget for at shipping ble et ryddigere forretningsområde. Slik at alle skip plikter å ha "vognkort" som forteller hvem som eier hva, hvem som forsikrer hva, osv. Også kan man la de betale en fornuftig skatt på samme måte som alle andre næringer (verden over) uten at de bare flytter til et skatteparadis. PS. En ting som er litt er innenfor temaet: Miljø! Det er jo svært mye mer miljøvennlig å bruke ekstisterende infrastruktur (internett) til å distribuere musikk uten miljøbelastning, enn å først produsere plast, glanset papir, blekk, (CDer og DVDer), for så å kjøre disse i store lass fra produsentene til importørene (= massevis av diesel, CO2 og arbeidskraft) og deretter brenne ennå mer diesel på å kjøre lassene ut til hver småby over hele landet, og derfra ut til hver butikk. Kanskje til og med hver kjede har sitt sentrallager og kjører parallellt og uavhengig av hverandre. Også skal noen bruke tid på å stå i en butikk (=ta penger fra deg for å stå der) for å selge CDen og DVDen og samtidig gi deg ennå litt plast og gapir (pose og kvittering) før du får plata. Sånn sett må det jo spare miljøet for enorme belastninger dersom alt ble distribuert over nett. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 AtW: Det er virkelig ikke jeg som har problemer med forståelsen her. Du skjønner ikke hva verdi/verdiskapning er, og blander stadig inn et diffust og utelukkende kvalitativt lykkebegrep i argumentasjonen. Du har ikke skjønt hva som er statlige og private oppgaver. Det er faktisk ikke statens oppgave å styre investeringer og aksjehandel. Når man generaliserer og stempler hele yrkesgrupper som unyttige, fortjener man å bli møtt med en skarp tone. Bompenger er en skatt og et virkemiddel for omfordeling av verdier og regulering av trafikk, og innkreving av denne skatten er et like godt og nyttig yrke som alle andre. Jeg er forøvrig helt enig i at musikk og annen kunst bidrar sterkt til økt livslykke, bare for å ha sagt det. Lenke til kommentar
gizmo88 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Kjære søtabror. Hva vi glemmer her er at forbrukerne har makten. Vi kan egentlig ganske ekelt boikotte kjøp av CD & DVD i Sverige fra dags dato, og heller bestille tomme plater fra en nett-butikk i utlandet. Forbrukere idag finner seg i så mangt. Ta f.eks. røyk & alkohol loven. Andre land nedover i europa ga egentlig bare blaffen og forstatte som dem alltid har gjordt. Men vi, vi er for loyale mot loven. MP3- loven som nå hviste seg og være uhåndhevelig er nå en krøplet/glemt lov. Dette er den største floppen i norges lovgivende historie. LOL Vi som forbrukere må ta tilbake makta mot store griske plate selskap. Og "kjøpte og betalte" politikere. BOIKOTT!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Greit at du har vanskeligheter med å forstå, men du trenger ikke bombe meg og AtW bare fordi du ikke ser sammenhengene. La meg prøve å presisere noe: Lykke er det overordnede målet. Varer og tjenester er bare midler på veien mot lykke Lykke er kanskje ikke så veldig målbart, men du skjønner nok hva som menes når vi sier at den samlede lykken stiger mer når 100 lavtlønnte får dobbelt så mye for lønna si enn når f.eks 1 person får seg en ennå en hytte/bil som han har nok av fra før av. Den samme pengeverdien kan altså skape mye bedre generell levestandard og lykke om den brukes på rett plass. NB. ikke bland begrepene pengeverdi og lykkeverdi. Det er to like uavhengige faktorer som pris på tomater i butikkene og kvaliteten på tomatene. Det kan ha en viss statistisk sammenheng men betyr ikke at det er noe bevis på at tomater til 25kr/kg er per definisjon bedre enn de til 20kr/kg. Poenget er altså å få mest mulig for pengene. Høyest mulig samlet lykke/levestandard for minst mulig innsats. Generalisering av yrkesgrupper som unyttige kan sikkert være provoserende for de det gjelder eller familie/venner av vedkommende. Men tenk helle hva som har skjedd de siste 200 år og hvilke yrker som har forsvunnet fordi behovet har blitt rasjonalisert bort. Arbeidstagere som har gjort unyttig arbeid (ta f.eks plogsmeder) har forsvunnet fordi nyvinninger i landbruket har tatt over for plog og okse, og gjør arbeidet mer effektivt mye mindre arbeidskraft. Så tenker noen "Stakkar de er uten arbeid". Det blir helt feil fordi folk vil finne seg nye ting å gjøre. F.eks blir smeden fisker i stedet for. Da vil de to personene som før kun produserte poteter nå produsere både fisk og poteter. Ergo: mer varer/tjenester for innsatsen sin. Slik mener jeg også med musikkbransjen: Jo færre unyttige personer som må til for å få ut produktet til folket jo billigere blir varen og jo mer får folket for pengene sine. Etter at alle distributørene, selgere osv har byttet jobb så får kundene for samme beløp som før, musikk pluss de tjenestene som de tidligere distributørene og selgerene nå måtte finne på å tilby. Altså: Alle gjør like mye innsats som før men kundene for mer for pengene. Det er dette som er å utnytte ressurser på smarte måter. Det motsatte ville vært om musikkbransjen hadde doblet arbeidsstokken og arbeidsmengden sin så de kunne ta høyere priser så folk hadde råd til mindre musikk og mindre varer, og at samfunnet som helhet bruker mer ressurser/personer på å produsere det samme. Altså helt bak mål. Den overordnede målsettingen er dermed mer lykke og levestandard for samfunnet som helhet med mindre innsats = Mer for pengene for alle. (edit skriveleif) Endret 28. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 AtW: Det er virkelig ikke jeg som har problemer med forståelsen her. Du skjønner ikke hva verdi/verdiskapning er, og blander stadig inn et diffust og utelukkende kvalitativt lykkebegrep i argumentasjonen. Du har ikke skjønt hva som er statlige og private oppgaver. Det er faktisk ikke statens oppgave å styre investeringer og aksjehandel. Når man generaliserer og stempler hele yrkesgrupper som unyttige, fortjener man å bli møtt med en skarp tone. Bompenger er en skatt og et virkemiddel for omfordeling av verdier og regulering av trafikk, og innkreving av denne skatten er et like godt og nyttig yrke som alle andre. Jeg er forøvrig helt enig i at musikk og annen kunst bidrar sterkt til økt livslykke, bare for å ha sagt det. Først ett spørsmål: Jeg synes det er statens oppgave å justere fordelingen av verdier i samfunnet, er du uenig? Poenget mitt er ikke at omfordeling av penger, og administrasjon er totalt unyttig, men at en bør ha en samlet og strømlinjeformet plan bak det, der det ikke er unødvendig mange ressurser som brukes på det. Bompenger er ett omfordelingsmiddel der unødvendig mye ressurser brukes på omfordelingen (i mine øyne). Da det koster mye ressurser å bygge og drifte en bomstasjon. Om fordelingen burde vært ordnet på en enklere måte. For å nevne en bransje som er unyttig i sin helhet: reklamebransjen, den bare bruker opp ressurser for å fordrie vårt konsum, og bidrar ikke til hverken flere verdier, eller bedre fordeling. AtW Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Jeg skulle likt å sett det bevist at fallet i cd salget siden '99 ene og alene skyldes økt privat kopiering. Som tidligere nevt i tråden så har konkuransen fra andre økt, f.eks dvd, data spill og mobiler. Alle konkurerer om det samme, din fritid og ekstra penger. En undersøkelse fra Statene viste at 1) Jo det stemte at antallet CD'er solgt fra plateselskapene hadde gått ned det året. (Husker ikke hvilket år i farta, men det var etter 2000) og 2) Antall millioner dollar inn til plateselskapene hadde gått ned. MEN den viste også: 3) Antallet utgitte CD-titler var langt lavere enn året før, så i snitt så hadde det enkelte album solgt flere eksemplarer enn året før. (Hvis årsaken var piratkopiering burde man forventet lavere salg pr album...) 4) Antall CD solgt til privatpersoner hadde gått opp. Det var CD'er som lå på lager hos butikker og distributører som hadde gått ned. 5) De store kjøpsenterkjedene som Walmart hadde øket sin markedsandel kraftig. Disse er a) Beinharde forhandlingsparter og presser prisen de selv betaler drastisk. (som er med på å forklare 2) ) b) Uten laqer og backlists, de selger etter Just In Time prinsippet, varene går rett fra lastebil til hyllene der kundene plukker, og de kjøper ikke inn mer før det er tomt. (ref 1) og 4) ) Og dette i et marked der det er både mye "piratkopiering", konkurranse fra DVD og spillmarkedet samt at mer og mer musikk er industriell dusinvare som masseproduseres og dermed for mange mister kvaliteten. Piratkopiering i anførsel siden jeg mener at omtalen av enkeltpersoner som brenner en CD eller DVD som pirater er misvisende. Det er de som kopierer i milliontall med eksakte kopier av både innhold, cover og vedlegg og selger dette i store mengder som om det var originalvare som er de egentlige pirater. Disse trives nå som plommen i egget siden de alltid selger godt i et kunstig overpriset marked og alle ressurser fra selskaper og myndigheter settes inn på å ta Student Hans og Bestemor Hansen for å ha delt ut et hundretalls sanger hver framfor å ta de som selger containere fulle av forfalskede Britney Spears CD-er og Ringenes Herre DVD-er. Edit: skriveleif og glemt et punkt på slutten Endret 28. mai 2005 av Chrichton Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Simen1 og AtW: Jeg må virkelig si meg imponert over at dere to forstår de store, globale sammenhenger mellom verdier og lykke, og i tillegg evner å se at jeg ikke forstår disse sammenhengene. Det er godt at dere påpeker dette, for jeg skjønner det jo ikke selv, til tross for teknisk-økonomisk universitetsutdannelse yrkeserfaring fra industri, F&U og prosjektledelse. Nei, her har jeg tydeligvis møtt mine overmenn, og velger derfor klokelig å trekke meg fra diskusjonen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Simen1 og AtW: Jeg må virkelig si meg imponert over at dere to forstår de store, globale sammenhenger mellom verdier og lykke, og i tillegg evner å se at jeg ikke forstår disse sammenhengene. Det er godt at dere påpeker dette, for jeg skjønner det jo ikke selv, til tross for teknisk-økonomisk universitetsutdannelse yrkeserfaring fra industri, F&U og prosjektledelse. Nei, her har jeg tydeligvis møtt mine overmenn, og velger derfor klokelig å trekke meg fra diskusjonen. Hvis du ikke har andre argumenter en sarkasme, og påpekning av at du selvsagt har rett på grunn av din bakgrunn (alle vet jo at samme argument blir bedre, om den som framfører det har en "bedre" bakgrunn) , så er det like greit. Du hadde ihvertfall ett poeng eller to, takk for diskusjonen. AtW Endret 28. mai 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
durabit Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 AtW: Det er virkelig ikke jeg som har problemer med forståelsen her. Du skjønner ikke hva verdi/verdiskapning er, og blander stadig inn et diffust og utelukkende kvalitativt lykkebegrep i argumentasjonen. Du har ikke skjønt hva som er statlige og private oppgaver. Det er faktisk ikke statens oppgave å styre investeringer og aksjehandel. Når man generaliserer og stempler hele yrkesgrupper som unyttige, fortjener man å bli møtt med en skarp tone. Bompenger er en skatt og et virkemiddel for omfordeling av verdier og regulering av trafikk, og innkreving av denne skatten er et like godt og nyttig yrke som alle andre. Jeg er forøvrig helt enig i at musikk og annen kunst bidrar sterkt til økt livslykke, bare for å ha sagt det. Helt enig med joa her. Akskjemeglerne bidrar også til vekst ved at de styrer penger til de mest lønnsomme og lovende bedriftene. Simen1. Jeg misforstår ikke ting. Vi er bare uenige i en del fundamentale ting. Jeg henger meg ikke på den rettferdighetstanken som gjennomsyrer hele den sosialdemokratiske verdenen. Systemet blir aldri rettferdig. Hovedpoenget med det sosialdemokratiske system / Staten er etter mitt syn å sikre et minimum av fellestjenester og sørge for at de som faller gjennom blir hjulpet. Statens oppgave er ikke å regulare inntektene til folk etter noen snåle rettferdighetsideer. Ytterpunktet er jo kommunismen. Nå sitter jeg her en lørdags ettermiddag og jobber og får 50% skatt. Det er etter mitt syn for mye, er demotiverende og gir mindre giv i samfunnet. Folk skal føle at de får noe igjen for å jobbe. Når folk kommer drassende med 6-timers dagen begynner jeg bare å le. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Dette blir for drøyt. Ikke at det blir ulovlig å laste ned uten samtykke fra opphavsretteier, men at tomme lagringsmedier skal bli belastet med hele 0,25 og 0,4 øre pr. MB! Dette blir langt i fra billig for svenskene. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 For det andre så er det minimalt med penger å hente fra de rikeste, fordi det er så få av dem. Staten henter inn mest penger fra de med middels inntekt, fordi de fleste befinner seg i den gruppen. Vet ikke helt om jeg er enig med dette (la oss se bort ifra hva vi synes om slik skatting, og bare ta for oss noen tall). Norges rikeste mann har ca 25 milliarder i formue. La oss si 24 milliarder av disse ble tatt inn i skatt. Da har han 1 milliard igjen å klare seg på (nok for de fleste skulle man tro). La oss også si han har brukt 24 år på å akkumulere dette (tatt ut av luften). Det er 1 milliard i året i skatteinntekt. La oss igjen si at en gjennomsnittlig lønsstaker i norge tjener ca 300 000 i året. Da betaler man ca 80 000 i skatt (om amn er ugift, ikke har barn osv). 1 000 000 000/ 80 000 = 12500. Dvs at norges rikeste mann (1 person) kunne betalt like mye skatt som ca 12500 arbeidstagere. For å se det på en annen måte, om jeg husker riktig tar norge inn ca 350 milliarder i året i skatt (antakelig litt mer nå, husker ikke helt når jeg så det tallet). 24 milliarder er 0.7 % av dette, for en person, hvis man nå tar norges 100 rikeste (selv om de ikke på langt nær har 1 milliard i gjennomsnittsintekt), så har det faktisk litt å si. AtW Nå blander du bra her Du kan ikke sammenligne inntekten over 25 år mot inntekten til "vanlige" folk og staten på 1 år. Da blir tallene vridd. Så tallene blir mye lavere. Så den sammenligningen din der en person gir 0.7% til staten blir jo bare 3 promille. Det er litt det og, men det er faktisk ikke mange i Norge som har så mye som 1 milliard i inntekt, hvis det er noen overhodet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Nå blander du bra her Du kan ikke sammenligne inntekten over 25 år mot inntekten til "vanlige" folk og staten på 1 år. Da blir tallene vridd. Så tallene blir mye lavere. Så den sammenligningen din der en person gir 0.7% til staten blir jo bare 3 promille. Det er litt det og, men det er faktisk ikke mange i Norge som har så mye som 1 milliard i inntekt, hvis det er noen overhodet. Jeg tok jo å delte formuen samlet opp over 25 år, for å få ett estimat på inntjening (altså 25 milliarder delt på 25 år = 1 milliard i året). Og da går man utifra at vedkommende har spart alt han har tjent, så om inntektstallet er for lite, så er det neppe mye feil ihvertfall. (grunnen er at jeg ikke har tall på vedkommendes gjennomsnittlige årlige inntjening). 0,7% er 7 promille forresten. Og nei, det er vel neppe flere enn denne ene personen som har så god inntekt. Men hvis man slår sammen de feks 100 rikeste, så tyder det på at de hadde gjort flere prosent av skatteinntektene. AtW Lenke til kommentar
durabit Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Hva er poenget ditt ATWindsor, å gi oss bevis for at du er kommunist :!: Jeg håper virkelig ikke at det blir bestemt lignende avgifter på DVD-plater i Norge. Når det er sagt så har ikke Sverige de sinnssyke avgiftene på bil Endret 28. mai 2005 av durabit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå