Gå til innhold

Avgiftssjokk i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi her på berget for bare håpe at vi ikke ser noe til en slik avgift i Norge.

 

Vel, en vet jo at nordmenn har en tendens til å se på hva svenskene gjør for så å gjøre det samme :hmm:

Alle her må engasjere seg. Vi kan ikke sitte her å syte! Vi må bort fra skjermene og ta opp kampen. Best at alle her får sagt sitt om saken før, og ikke etter, en slik lov muligens vil bli innført i Norge.

Lenke til kommentar

Synes ikke noe synd på svenskene jeg.De betaler jo svært lite ellers i avgifter.

Bare tanken på hvor lite de må betale for en ny bil gjør meg syk av misunnelse.

De får bare lære seg til å bestille fra utlandet når de trenger Cd og DVD plater.

Lenke til kommentar
Alle her må engasjere seg. Vi kan ikke sitte her å syte! Vi må bort fra skjermene og ta opp kampen. Best at alle her får sagt sitt om saken før, og ikke etter, en slik lov muligens vil bli innført i Norge.

Det var noen russ som trengte tips til noe å gjøre i russetoget sitt. Jeg tipset de om å lage en sketch med Valgerd (russ med heksenese og grå mopp på hodet), en russ (ungdom med mp3-spiller rundt halsen og håndjern), og en politimann (russ med politilue og pisk). Alle med plakat forran og med "navnet" på så alle skulle skjønne hvem det gjalt. Scetchen kan dere jo tenke dere til .. Valgerd roper fy fy kriminelle jævel, politiet lekepisker "forbryteren", mens "forbryteren" roper "men jeg kopierte jo bare min egen CDplate" osv. Jeg fikset en rekke ferdige replikker til dem så de ikke skulle gå tom for materiale å spille på. De var henrykt over idèen og hadde det etter sigende skikkelig gøy i russetoget sitt. Jeg regner med at poenget og temaet mp3-loven var lett forståelig for de fleste som så på. Så jeg prøver så godt jeg kan å spre budskapet. :)

 

Raper: Det der er bare missunnelse og skadefryd ovenfor svenskene ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ustyrtelig morsomt nesten. Det er gitt at store deler av svenskene nå blir kriminelle, daglig, vaneforbrytere. Så da er det rimelig med en kollektiv straff og "kompensasjon til artistene".

 

Så kommer nok lignende lovgivning til Norge snart, dersom ikke folket fra denne tråden klarer å motivere politikere og presse til:

- Kollektiv betaling for åndsverk!

- Fri kopiering av alle publiserte åndsverk!

Lenke til kommentar
Ikke lenge før fildelingstrafikken blir kryptert, men for all del.. går an å melke markedet i mellomtiden :!:

Kryptering hjelper ingenting alene, har du direkte kontakt med eieren av fila, får du uansett ipen. Eneste måten jeg kan tenke meg at ett slikt nett blir anonymt er at alle sender deler av filer, i øst og vest hele tiden, og du ikke vet hvilke fildeler som går igjennom deg selv (untatt de som skal til deg selv). Men det blir endel bortkastet båndbredde, siden det må igjennom mange ledd.

 

AtW

Anonyme fildelingsnettverk finnes det flere av allerede. Det mest spennende prosjektet er Ants. Ants er faktisk ganske så raskt og helt anonymt, hvis det vekket interessen din anbefaler jeg deg til å lese litt mer om Ants her

Lenke til kommentar
Ikke lenge før fildelingstrafikken blir kryptert, men for all del.. går an å melke markedet i mellomtiden :!:

Kryptering hjelper ingenting alene, har du direkte kontakt med eieren av fila, får du uansett ipen. Eneste måten jeg kan tenke meg at ett slikt nett blir anonymt er at alle sender deler av filer, i øst og vest hele tiden, og du ikke vet hvilke fildeler som går igjennom deg selv (untatt de som skal til deg selv). Men det blir endel bortkastet båndbredde, siden det må igjennom mange ledd.

 

AtW

Anonyme fildelingsnettverk finnes det flere av allerede. Det mest spennende prosjektet er Ants. Ants er faktisk ganske så raskt og helt anonymt, hvis det vekket interessen din anbefaler jeg deg til å lese litt mer om Ants her

Joda, men ihvertfall de jeg har sett har til felles at det er en suboptimal båndbreddebruk, siden en gitt fil traffikeres igjennom flere maskiner og lengre enn den trenger i ett ideelt tilfelle (men det er mulig de har fått de såpass kjappe at det ikke har alt for mye å si lenger).

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at politikerene ikke har satt seg nok inn i hva dette dreier seg om. dette kommer frem av forskjellige utspill fra politikerene som er helt bak mål.

(jeg regner med at det er fordi å holde på med pc-en ikke er politikerenes største interresse).

 

jeg ser ikke bort ifra at partiet mot styggedommen fra musikk og filmindustrien

(vet at det ikke var dette navnet som ble foreslått) kommer snart, men blir det blir vanskelig å slå gjennom med noe, fordi flertallet av befolkningen er en "eldre" generasjon og ikke vet hva det dreier seg om, så om de hører stjele musikk og film så tror de det.

Lenke til kommentar

1. Senk prisene på film og musikk-platene. De koster for mye!

DVD-filmer er da vitterlig ikke dyre? Skal du ha det nyeste nye så må du ut med rett under 200 kr (det har egentlig nye VHS-bånd kostet helt siden jeg begynte å kjøpe filmer) og man finner jo mange filmer som ikke er et år gamle en gang til mellom 50 og 100 kr på steder som play.com etc.

 

Og da får man jo en plate til odel og eie, i motsetning til når en kjøper en kinobillett.

 

Vet man de rette stedene finner man en god del god musikk til gode priser. Betalte under 100 kr for en remastred David Bowie - Ziggy Stardust jeg. Gode greier.

Lenke til kommentar
Og til sist....lobbyvirksomhet skulle vært sidestilt med korrupsjon og kriminalisert!

ser du på det å gi utrykk for dine meninger som korrupsjon, eller har du rett og slett ingen peiling på hva lobbyvirksomhet er?

 

DU kan også benytte deg av muligheten til å drive med lobbyvirksomhet.

Lenke til kommentar

Folk som skylder på film og musikk bransjen tror jeg ikke helt skjønner hva de tenker. Hvis film/musikk bransjen ikke får inn pengene de har lagt ut for å lage ett produkt, så har de ikke råd til å lage ett nytt neste gang. Dermed vil vi ikke kunne få filmer som Lord of the Rings osv. Så å skylde på film/musikk bransjen her er ikke helt greit.

 

Dette er helt og holdent ett svensk politisk tiltak som de tror vil hjelpe, og det vil komme til norge så snart stygge valgerd leser dette.

Lenke til kommentar
Dette er helt og holdent ett svensk politisk tiltak som de tror vil hjelpe, og det vil komme til norge så snart stygge valgerd leser dette.

Det er feil. Dette er et resultat av lengre tids lobbyisme fra musikk- og filmindustrien, den som tror noe annet er ganske naiv. Tror dere dette er noe politkere hadde kommet på av seg selv?

 

LoTR og andre mer eller mindre kvalitetsproduksjoner tjener grovt med penger og har et helt enormt overskudd. Som det er nevnt i flere rapporter så er det ikke slik at folk som piratkopierer slutter å gå på kino, snarere tvert i mot. Dette er folk som er veldig interessert i film og musikk og vil ha det siste og beste.

Lenke til kommentar
Og til sist....lobbyvirksomhet skulle vært sidestilt med korrupsjon og kriminalisert!

ser du på det å gi utrykk for dine meninger som korrupsjon, eller har du rett og slett ingen peiling på hva lobbyvirksomhet er?

 

DU kan også benytte deg av muligheten til å drive med lobbyvirksomhet.

Har vært politisk aktiv i en god del år og har veldig så god peiling på hva lobyvirksomhet er. Derfor jeg har så mye imot det. Det er som oftest de selskaper med stort nok ønske og økonomi som har muligheten til å ha heltidsansatte lobbyister som kan presse og påvirke det demokratiske systemet. Selvsagt finnes det både positiv og negativ form for lobby virksomhet....feks musikkindustrien vs røde kors.

 

Men når lobbyvirksomhet eksisterer til de grader for å mele sin egen kake som med musikkindustrien så synes jeg det går over alle grenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...