Gå til innhold

Abit KV7, Athlon XP2500+, 1gb TwinMos, FX5950Ultra

Anbefalte innlegg

Dette er hva jeg har av Hardware:

Athlon XP2500+@2312Mhz, Abit KV7, Twinmos 1GB Dual, FX5950 Ultra, Thermaltake simpel vannkjøling på cpu med 80mm radiator.

Dette er hva jeg har fått til idag. (Jeg har ikke gjort noen fysiske forandringer på noe hardware!):

HK: Abit KV7 (kt400)

Ingen overklokking, eller se cpu.

CPU: AMD Athlon XP2500+ (333)

Klokket opp CPU til 2312Mhz (11.5 Multuplaier og 400Mhz bus (xp3200 + 0.5 multiplaier)) 2v vcore. Hvis jeg skrur opp noe mer enn 200Mhz x2 bus vil den ikke boote. Noe høyere multiplaier enn dette er den ikke stabil. Selv med 2.250 i Vcore (noe høyere Vcore og den booter ikke). Jeg kan boote den i 2512Mhz (2.25Vcore) og den paserer bios, men når evt jeg skal boote en linux live CD fryser den når den skal laste grafikk.

RAM: Twinmos DDR400 x2 DUAL (Skal være identiske)

I HK har 3 stk speed instillinger til ram: Normal, Turbo og Ultra, Min er satt til Turbo. Noe annet enn dette og den fryser i bios. (selv med 2.8Volt på ram). Jeg har ikke noe peiling på cash latency osv. Jeg har mer enn de fire valgene som alle sankker om i bios så jeg er usikker på hvordan jeg kan evt makse ram ytelsen.

Skjermkort: Winfast GForce FX5950 Ultra 256DDR

Ingen overklokking. Er litt usikker på fremgangsmåte. Har overklokket det i windows og fikk merkbart bedre fps i spill som CS og doom3.

Litt om ytelse.

Med fc3 og 2.6.11-14 kjerne i linux og doom3 client for linux, High Detail 1024x768 har jeg konstant 60fps med minimal configtweek (twekken går ikke på det synlige!), Noen ganger i spillet når det er ektremt med dynamic lighting og masse action at det dumper til 40 fps i et nanosekund. Men dette er ikke merkbart.

Kunklusjon / Spørsmål.

Hvis man skal oppnå best resultat må man spørre de som kan dette. Overklokking er ikke min spesialitet så derfor spør jeg dere. Er dette maks av det jeg kan oppnå med mitt nåværende system? Kan jeg evt gjøre noe fysiske forandringer? Er mitt system rett og slett utdatert?

Jeg setter pris på all feedback, det hadde vert kjempeflott om vi kunne makset systemet mitt!

Hvis du mener at min pc er gammel, eller du evt mener jeg trenger ny. Kan du hjelpe meg med nytt HW her: http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&f=94&t=422852

Endret av aandersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du har ett "utdatert" system ja...

For klokking så er rett og slett Via brikkesett for socket-A *uegnet*.

Har/har hatt noen slik HK og det eneste du kan er å sette FSB til 133,166 eller 200.

Du *kan* klokke noe over "hele" steg, f.eks. 166->174, men det er ikke å anbefale pga. manglende AGP/PCI lock for disse brikkesettene.. Litt avh. av komponenter har jeg likevel sett at noen HK (f.eks. MSI KT6V-LSR) klarer å kjøre (tilsynelatende) greit med en FSB på noe over 180...(da er AGP/PCI "rimelig" out-of-specs).. Da må man ta det "som en mann" dersom skjermkort, disker etc. plutseltig tar kvelden...

Jeg har hatt Via KT266, KT333, KT400 og nå KT600.. Gode nok HK i seg selv, men ikke særlig egnet for OC som sagt..

Når du har nådd FSB200 for en (som din) grei/god Athlon så kan du som du selv har erfart klokke noe over FSB200, men ikke mye dersom du har tenkt å laste OS..eller i det hele tatt gjøre noe annet enn å boote... :p

På mitt Eopx EP-8KRAI (Via KT600) er grensen FSB209.. Det går, men ikke mer...

Nå skal det sies at de fleste nForce-HK ikke er så veldig mye bedre... regn med FSB215-225 som max. i praksis.. Ja..Socket-A er "out"... *veldig* "out" dersom du skal klokke...

Når det gjelder skjermkortet ditt så går du til Guru3D og laster ned Coolbits (som er en liten .reg fil). Den åpner opp muligheten til å klokke GPU/MEM for ditt Nvidia-kort.. Så er en god start å trykke knappen "Detect Optimal Frequencies" og fintune derifra...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...