Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva skjer om jeg koliderer med lett mc og har trim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det sjekker det, noen ganger gjør de det, andre ganger ikke....

 

Finner de det ut, kan du miste retten til forsikring, eller få redusert forsikringsutbetaling...

Endret av TDK
Lenke til kommentar

Hvis du får skylden: Forsikringsselskapet utbetaler alltid ansvarsdelen av forsikringen, men hvis du har kjørt kjørt med trimsett kan du få regresskrav fra forsikringselskapet på sannsynligvis hele beløpet pluss forsikringselskapets omkostninger, det skal ikke mye til før det blir fem nuller i summen her. Bryter man betingelsene i forsikringsavtalen gjelder den faktisk ikke (suprise, suprise).

 

Hvis du ikke får skylden: Hvis politiet er involvert eller forsikringselskapet avdekker trim og anmelder det blir det vanlig politisak som ellers når man blir tatt med ulovlige modifikasjoner.

 

Du skal også være klar over at terskelen for å ilegge deg skyld når du kjører ulovlig er lavere enn ellers.

 

Kjører man med ulovlig trim kjører man i utgangspunktet uten effektiv forsikring.

Lenke til kommentar

RS> "Så lenge ikke trimmen har noe å gjøre med ulykken" ?

 

Det går aldri bra. Hvis du kjører på en lang strekke, i 80-90km/t med en 50ccm som har effekt potte, så kommer det en annen moped/orginal ut og du ser han i siste liten, du bremser, men sykkelen går i 90, så den bare sklir, og kjører rett på siden av den lille sykkelen.

 

Da har trimmen skylden. Hvis du kjører på en unge i 50, så får trimmen antageligvis skylden.

 

Norge er det dummeste landet i verden. Svensker som alle norsker sier er tette, er faktisk 3*så smarte.

Hater Norges grunnlov og regjering.

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Kan godt være, men aldersgrenser og regler for lett sykkel (som tråden omhandler) er like i Sverige (125ccm, 11kW), samme gjelder moped, mellomtung og tung sykkel.

 

Unntaket er det de kaller moped klasse 2 som er maks 1kW og 25km/t som kan kjøres uten førerkort i Sverige fra man er fyllt 15.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
RS> "Så lenge ikke trimmen har noe å gjøre med ulykken" ?

 

Det går aldri bra. Hvis du kjører på en lang strekke, i 80-90km/t med en 50ccm som har effekt potte, så kommer det en annen moped/orginal ut og du ser han i siste liten, du bremser, men sykkelen går i 90, så den bare sklir, og kjører rett på siden av den lille sykkelen.

 

Da har trimmen skylden. Hvis du kjører på en unge i 50, så får trimmen antageligvis skylden.

 

Norge er det dummeste landet i verden. Svensker som alle norsker sier er tette, er faktisk 3*så smarte.

Hater Norges grunnlov og regjering.

Hvis du krasjer i 40 med trimma moped får du lite sannsynlig redusert utbetaling av forsikring. Ettersom ulykken ikke hadde blitt unngått uten trim....

Lenke til kommentar
Hvis du krasjer i 40 med trimma moped får du lite sannsynlig redusert utbetaling av forsikring. Ettersom ulykken ikke hadde blitt unngått uten trim....

Du har fremdeles brutt betingelsene i forsikringsavtalen din, om forsikringselskapet skulle kreve regress eller nekte utbetaling har du veldig lite du skulle sagt.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Hvis du krasjer i 40 med trimma moped får du lite sannsynlig redusert utbetaling av forsikring. Ettersom ulykken ikke hadde blitt unngått uten trim....

Du har fremdeles brutt betingelsene i forsikringsavtalen din, om forsikringselskapet skulle kreve regress eller nekte utbetaling har du veldig lite du skulle sagt.

Riktig, men sjansen er liten for at du får regress eller redusert utbetaling når trimmen ikke hadde noe å si...

Lenke til kommentar

En kan jo ikke si til forsikringsselskapet at du kjørte i 45km/t når du har trim.

 

Eller en kan jo, men det hadde vært feil. Jeg hadde selvsagt gjort det på flekken.

 

Ut ifra en skade rapport utført av deg, så kan ikke forsikrings selskapet si at trimmen ikke hadde noe å si.

Lenke til kommentar
En kan jo ikke si til forsikringsselskapet at du kjørte i 45km/t når du har trim.

 

Eller en kan jo, men det hadde vært feil. Jeg hadde selvsagt gjort det på flekken.

 

Ut ifra en skade rapport utført av deg, så kan ikke forsikrings selskapet si at trimmen ikke hadde noe å si.

Hvis det er tilfellet at du kjørte i 45 så endrer jo ikke det at du har trim på det...

Lenke til kommentar

Nei, sånn sett ja.

 

Men hvordan du skal bevise det er en annen sak.

Hvis personen er hardt skaded, brekk nakken osv. alvorlige skader som kommer til og bli der, så kommer han ikke til og nøle med og si at du kjørte mer enn 45.

 

Det beste er egentlig og kjøre orginalt, da har du alt i orden, men det er jo selvsagt kjipern og ikke komme opp bakken ;)

Lenke til kommentar
Nei, sånn sett ja.

 

Men hvordan du skal bevise det er en annen sak.

Hvis personen er hardt skaded, brekk nakken osv. alvorlige skader som kommer til og bli der, så kommer han ikke til og nøle med og si at du kjørte mer enn 45.

 

Det beste er egentlig og kjøre orginalt, da har du alt i orden, men det er jo selvsagt kjipern og ikke komme opp bakken ;)

Hvis de ikke har noen øyenvitner, og ingen bevis kan de ikke si at du kjørte over 45. Men bremsespor og lignende sier ofte hvor stor fart du hadde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...