Gå til innhold

Dempe støyen enda mer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en "relativt stille" pc allerede, men synes fortsatt den bråker for mye ved tanke på å sove med den på etc. Har BigWater settet (med vifta på laveste instilling), i tillegg til vannblokk på gpu. Hardisken er en Samsung i strikkoppheng. PSU er en NorthQ 12-17 dB. Har ingen vifter i tillegg til disse. Har prøvd å stoppe pumpen tilfeldig, men merka så og si ikke forskjell. Det som gjenstår er da vifte på radiator, i PSU og harddisken. Man hører forskjell på/av til vifta på radiatoren, selv om den står på low. Så der er det selvfølgelig mulig å forbedre, men vet ikke åssen vifte det skulle være. Eller går det å senke farten enda litt mer enn det BigWater settet normalt tillater? Takker for alle forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei jeg tenkte istedefor å starte en ny tråd skulle jeg bruke denne ;)

Jeg har den siste tiden klart å få min maskin mye stillere og det er bra, men jeg kan ennå høre skjermkortvifta og en svak during som går igjen og igjen. Utrolig irreterende :thumbdown:

Til skjermkortet tenkte jeg at jeg skulle kjøpe denne kjøleren http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMVF700CU og lurte på om den vil passe til PowerColor Radeon 9800PRO. Har lest litt splitta meninger på Komplett sin side , men vil allikevel høre her ;)

Noe jeg har lurt på er den evige duringa om det kanskje kan være harddiskstøy og lurte på om sånn strikkoppheng fungerer? Om jeg eventuellt på ha noe skumgummi mellom harddiskene om jeg får flere.

Tilbakemeldinger tas imot med takk :D

MVH

Méndel

Edit: Skriveleif kommer ofte sent på natta ;)

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
... Hardisken er en Samsung i strikkoppheng. PSU er en NorthQ 12-17 dB. Har ingen vifter i tillegg til disse. Har prøvd å stoppe pumpen tilfeldig, men merka så og si ikke forskjell. Det som gjenstår er da vifte på radiator, i PSU og harddisken..

psu'n din er nok hovedproblemet vil jeg tro. bytt den ut med en mist 500 watt, den kan regnes som "lydløs." evt bare bytt vifta i den psu'n du har nå da med en stille papst eller silenX eller no sånn. bare vær forsiktig så du får god nok kjøling.

ellers vil jeg anbefale deg og ha en vifte som blåser over harddisk.. de trengs som regel litt luftsirkulasjon for og holde akseptabel temperatur. en stille vifte på 5 volt er ikke hørbar uansett.

får du byttet psu'n og denne vifta i radiatoren din så vil jeg anta at det bare er harddisken som vil høres. og kanskje pumpa til vannkjølinga, vet ikke om den er hørbar?

jeg har mist 500watt, en modifisert bitspower cpu kjøler samt en 120mm og en 80mm vifte på 5 volt i min maskin, og en vibrasjonsdempa seagate. dette er så stille at jeg sover med pc'n på 1,5-2meter unna hodeputa. og jeg er rimelig kresen på støy vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Du kan og skifte ut vifta på skjermkortet med ei stillegående ei. Eg har skiftet ut med ei 40mm på mitt FX5900 og det funker bra det. Litt triksing og liming men ingen problemer.:)

også scroller man seg opp og faktisk leser hele førstepost istedeet for og bare skumme gjennom oversskrift, og hva ser man der? jo han har vannkjøling på gpu.. :wee:

Lenke til kommentar

Var meint som tilbakemelding til Meendel,

"Til skjermkortet tenkte jeg at jeg skulle kjøpe denne kjøleren http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMVF700CU og lurte på om den vil passe til PowerColor Radeon 9800PRO. Har lest litt splitta meninger på Komplett sin side , men vil allikevel høre her"

..men du har et poeng at eg ikkje leste dei første meldingene, men ikkje det eg svarte på no da.:)

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Takker for svar phax, tror jeg i første hånd prøver å bytte vifte...ny psu blir litt dyrt for å redusere støyen litt. Har forresten hardisken hengt opp slik at radiatorvifta blåser over den, det blir jo ikke kjøligste luften ever, men det holder temp på et lavt nivå allikevel :) Er det noen som har byttet vifte på NorthQ'en med gode resultat? Hva er egentligen best a Papst og SilenX viftene? Har hørt litt forskjellig (SilenX bråker mer enn oppgitt og papst lager "klikk-klikk" lyder når volt'en reduseres) :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...