Gå til innhold

tannregulering?..jeg?, hvordan er det?


Anbefalte innlegg

Har hatt regiss i 5 år og har lang tid igjen i følge tannlegen. grunnen er vell at den detter ut hele tida. Er egentlig helt greit med regiss men kan ikke spise eple da. hvertfall ikke på vanlig måte :p . også kan jeg jo inrømme at det ikke er særlig pent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ca 2 år siden jeg fikk fjærna tannreguleringa mi, og herregud det føltes digg når den var borte! Og så var jo tennene så rette og pene!

 

Rett etter at jeg hadde fått montert fettsjiten så gjorde det vondt i kjeften i minst en uke (ikke så rart egentlig siden tennene rett og slett blir flytta på rundt om kring i munnen)... klarte ikke tygge eller noe fordi da ble det sinnsykt vondt, så jeg levde rett og slett på suppe i den perioden :p tenkte mange ganger på å gå i garasjen og hente kliptanga og bare fjærne hele dritten, noe jeg heldigvis ikke gjorde ;)

 

og som nevnt før så må man å stramme reguleringen en gang i månden. Noen ganger er det vondt, andre ganger ikke. Spørs helt hvor mye kjeveortopeden strammer :)

 

Men som sagt, det føles jævelig digg etterpå når du har fått fjærna den! og det er absolutt verdt det! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Jeg hadde reggiz i 2 år tror jeg...det S.Ø.G! men sluttresultatet var ganske bra. Da jeg var 2 eller 3 år datt ejg ned fra loftstrappa og landa på tannene :p Noe som førte til rammeskeivhet i munnen.

nå er fortennene mine så godt som paralelle, men helvette ta detennene ved siden av fortennene...det mangler liksom halve tannk og det ser fukka ut. jeg må bygge på de hele tiden fordi den jævla leiredriten knekker av hene tiden. Koffor har vi tenne i det hele tatt? arr! vi kunne likegodt hatt KLØR inne kjeften :Sintsmilie: (husker ikke hva den het :p )

Lenke til kommentar
Aaargh, nok et vanskelig valg, har vært hos tannlegen og han sa jeg hadde overbitt, og at han anbefalte regulering...

 

Da lurer jeg på om det er noen her som har eller har hatt tannregulering som kan fortelle litt om det var verdt det i ettertid, var/er det jævelig i perioden du hadde det/har det.

 

 

takker for alle svar :# <<<smiley med regulering

Det kan være helt forpult i perioden du har det, men det er verdt det. Har ikke tatt den av ennå selv, men hadde jeg ikke hatt det ville jeg fått grusomme smerter i tannkjøttet når jeg blir eldre.

 

Edit:

Tannregulering er så absolutt verdt det.

Det eneste jeg har å utsette på det, er da tannlegen min bestemte seg for å montere et par stenger på reggisen min (imellom over- og underdelen av kjeven) for å "rette opp" det jeg hadde av overbitt.

Det var rett og slett dritvondt, og jeg kunne ikke preike ordentlig. Det var faktisk så grusomt at jeg gikk rundt med munnen åpen for å prøve å lette litt på det syke trykket jeg fikk i kjeven av de dumme stengene. urk. Senõr tannlenge hadde jo også klart å kappe til de stålstengene i forskjellige lengder, så den ene stanga låste seg jo til tider. Har konfirmasjonsbilde av meg selv der jeg står med kjeften åpen og ser ut som en fordømt idiot.

Ble endel søvnløse netter av det der, gitt.

Men, det er da heldigvis over nå.

En sånn en hadde jeg og. Grusomt.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Hadde regulering, nattregulering er vel det tinga heter når jeg var vel en 7-8 år. Husker egentlig ikke når jeg fikk det, og brukte det noen år. Det var ikke gøy da og tror nok det var det jeg hata mest, men det ble en vane det også. Slutta for sikkert 10 år siden (husker ikke akkurat når) og det var absolutt verdt det. Er veldig glad for jeg gjennomgikk det :)

 

Ting jeg husker mest.

1. Det er ikke vondt, bare ekkelt/uvanlig.

2. Den forbanna legen kunne ikke slutte å synge. Gikk meg på nervene.

Lenke til kommentar

Vel begynte vel med regulering i 6. eller 7. klasse. Det var rart å begynne med det, og gjorde en del vondt de første ukene. Kunne liksom ikke spise noe hardt på en uke, som flere andre har sagt. Ble mye suppe og youghurt.

 

Strammingen kan både gjøre litt vondt og av og til faktisk være en befrielse alt etter som hvordan tennene dine sitter i kjeven. Hele meningen er jo å stille tennene slik at alle tennene får nok plass. Dermed hender det at det faktisk er godt, mens enkelte ganger er det ganske vodt.

 

Om du har over eller underbit må du enten gå med strikk som festes til reguleringen nede og oppe som egentlig bare fører til at enten tennene nede eller oppe bøyes mot de andre. Syntes ikke det fungerte noe særlig bra på meg.

 

Det er i hvertfall ganske deilig å få den av igjen. Ikke bare er tennene dine blitt mye rettere i forhold til hverandre, men i og med at må pusse bort limet som reguleringen festes i, blir tennene veldig hvite.

 

Et tips til deg om du vil unngå røket tråd eller klosser som faller av en tann ol:

 

Ikke spis seige ting som f. eks stive versjonen av smørbukk

Vær nøye med pussingen. Pussingen min gikk rett vest!

Hør på tannlegen din!

 

 

 

Skal selv nå kansje begynne med tannregulering igjen. Det er ikke så gøy å tenke på, men vet hva jeg skal gjennomgå ihvertfall. På grunn av mellomrommet mellom tennene oppe og tennene nede foran, må jeg kanskje gå igjennom en kjeve opperasjon i tillegg. Aner ikke om jeg tør dette.

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg hadde et eller annet i kjeften i et par år, og egentlig merket jeg ikke så mye til det. Bortsett fra da tannlegen skuklle ta det ut igjen, og det fulgte med et par jeksler da, men det var bare uflaks.

 

Uansett, da jeg var ferdig med den, trodde jeg at jeg var ferdig med alt. Men nei, tannlegen hadde mer i tankene. Hun ville gi meg streng. Da takket jeg pent nei, og stakk hjem. Tror ikke hun vr vant til at folk sa nei, for hun ble ganske paff... :wee:

 

Anyway, jeg skulle ta opp igjen behandlingen før jeg ble 18, men... Det skjedde liksom aldri. Shit happens.

Lenke til kommentar

det ekleste jeg syntes av de to år jeg hadde reguleringen var den "grøten" tannlegen tok i munnen på meg for å ta avtrykk av tennene mine. ellers så var de første dagene etter jeg tok den på forferdelig... la egentlig ikke merke til den etter det ;P

Lenke til kommentar
det ekleste jeg syntes av de to år jeg hadde reguleringen var den "grøten" tannlegen tok i munnen på meg for å ta avtrykk av tennene mine. ellers så var de første dagene etter jeg tok den på forferdelig... la egentlig ikke merke til den etter det ;P

Helt enig med deg der. For meg førte det til brekninger og kvelningsfornemelser. EKKELT ! !

Jeg ville helt klart valgt å ha regulering hvis jeg var trådstarter. Det er kanskje litt ubehagelig, men du kommer til å angre hvis du står der som 30åring med et sett tenner som ser ut som de er "pælma inn i kjeften" din.

Kan forresten føye til at jeg klipte over min med en avbitertang en gang jeg mente tannlegen hadde vært litt for sadistisk. Det var ikke spesielt oppulært, men som jeg sa til han: Min kropp, mine regler.

 

Lykke til!

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Aaargh, nok et vanskelig valg, har vært hos tannlegen og han sa jeg hadde overbitt, og at han anbefalte regulering...

 

Da lurer jeg på om det er noen her som har eller har hatt tannregulering som kan fortelle litt om det var verdt det i ettertid, var/er det jævelig i perioden du hadde det/har det.

 

 

takker for alle svar :# <<<smiley med regulering

jeg har skal ta av i juni :thumbup:

 

Tanleger begynner med å stike en sprøyte igjennom kinnet ditt og inn i munen så tar han fram en bateridrill og borer inn 2 skruer i hver tann på siden så setter han inn regulereinga.

 

Det er så grusomt at han binner pasjentene fast med belter til stolen :no:

Lenke til kommentar

Pass på når du skal rote med en jente som også har regulering, dere kan sette dere fast!

dette går faktisk an en jeg kjenner godt har sagt at dette skedde på hennes skole og at de måtte til skolelegen og bli koblet fra hverandre dette er helt sant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...