Gå til innhold

fuktskadet mobiltelefon, hjelp!


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg vet så mister du IKKE reklamasjonsretten når du skrur opp en telefon med mindre skaden telefonen du har trolig kan ha kommet av din behandling av tlfen når du skrudde den opp. Eks: er telefonen fuktskaden (som ved kondens etter sterk kulde for så pltselig varme) og du skrur opp telefonen så kan fremdeles reklamasjonen dekke fuktskaden om telefonen var ment for å tåle mer (eks siemens M65/75). Om du derimot ødelegger en transistor mens du skrur opp telefonen så mister du reklamasjonsretten, korriger meg om jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått dette med reklamasjonsrett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjempegod løsning! 

 

Da er du ihvertfall sikret å ikke få dekket reperasjon på garantien (garanti bortfaller ved å tukle med telefonen selv)

 

Som du sa tiliere da! men jeg har hatt mange mobiler med støv å tull under skjermene! så da skrudde jeg selfølgeli dem opp og fiksa dette. Jeg bruker stadi å levere min mobil til oppgraderinger. Men de merker faktisk ikke i de hele å de store at jeg åpner dem :D

Ved oppgradering så blir ikke telefonen skrudd opp, men setter den på oppgradering og ferdig med saken.

Joda sorry de du sier stemmer jo da! Men jeg har å hatt feil me skjermen å da. De må nåkk skru opp mobilen når de ska fixe dette eller? regner me det :roll:

 

Men de er sikkert vist du legger fingermerker på delene inni mobilen å ødlegger noe vettu. da merker de de nåkk ;)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så mister du IKKE reklamasjonsretten når du skrur opp en telefon med mindre skaden telefonen du har trolig kan ha kommet av din behandling av tlfen når du skrudde den opp. Eks: er telefonen fuktskaden (som ved kondens etter sterk kulde for så pltselig varme) og du skrur opp telefonen så kan fremdeles reklamasjonen dekke fuktskaden om telefonen var ment for å tåle mer (eks siemens M65/75). Om du derimot ødelegger en transistor mens du skrur opp telefonen så mister du reklamasjonsretten, korriger meg om jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått dette med reklamasjonsrett!

Dette er korrekt, men faktisk mister du ikke reklamasjonsretten selv om du ødelegger en resistor (motstand på norsk), du mister bare retten til reparasjon på skader som er forårsaket av denne ødelagte motstanden.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten mister du ikke så lenge det ikke er du som har forårsaket feilen du reklamerer på.

 

Garantien går fløyten however.

Da er det jo godt at norsk reklamasjonsrett gir nesten like god beskyttelse som garantien til produsentene ;)

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten mister du ikke så lenge det ikke er du som har forårsaket feilen du reklamerer på.

 

Garantien går fløyten however.

Da er det jo godt at norsk reklamasjonsrett gir nesten like god beskyttelse som garantien til produsentene ;)

Den gir vel forsåvidt mye bedre beskyttelse enn den begrensede garantien.

 

Eneste man får i tillegg med garanti er muligheten til å levere den inn andre steder enn direkte til selger.

 

Ulempen med dette er at 3. gangs service osv (i forhold til norsk lov) ikke gjelder, da selger ikke har hatt mulighet til å reparere produktet.

Lenke til kommentar
Simen1, jeg har flere ganger sagt en ting. Og det er at å kalle noe som ikke er væskeskade for væskeskade, det tjener IKKE verkstedene på! Fordi de verkstedet da ikke får penger fra produsent for garanti/reklamasjonsreparasjon. Er det skade som ikke dekkes av reklamasjonsretten (støtskade, væskeskade) så må verkstedet sitte igjen med regninga selv! Og det taper de penger på.

 

Er du enig i dette eller synes du det høres rart ut?

Jeg synes det høres selvmotsigende ut. Først sier du at verkstedene IKKE TJENER på å kalle en ikke-væskeskade for væskeskade. Deretter sier du at verkstedet TJENER penger på å kalle noe for væskeskade fordi butikkene må dekke regninga gjennom reklamasjon. (f.eks i stedet for å kalle det brukerfeil, for da dekkes ofte ikke regninga fordi kunden ikke ønsker å ha igjen den defekte telefonen)

 

Det at butikkene i blandt må dekke kostnader i forbindelse med reklamasjon synes jeg er rettferdig fordi det er likt for alle butikker å bransjer (lovpålagt). De store kjedene/importørene har mulighet til å forhandle med produsent hvilke garantibestemmelser de ønsker for et stort parti med mobiler. Mer garanti fra produsent koster naturligvis mer. Gapet mellom garanti og reklamasjon må dekkes av kjeden. Dersom en kjede presser prisene på mobiler ved å godta elendige garantibetingelser så påtar de seg altså et større ansvar selv (gjennom reklamasjon).

 

Nå vet jeg ikke hvor høyt oppe i Elkjøp-systemet du er, men selgere, avdelingsledere og butikkledere får skjelden/aldri innblikk i forhandlinger mellom hele kjeden og produsent. Jeg har naturligvis ikke noe insideinformasjon om hvordan Elkjøp prioriterer når de skal går til store innkjøp, og utelukker ingen alternativer.

Ser jeg skriver litt uklart, men det jeg i bunn og grunn mener er at ved skade på telefon som går under garanti/reklamasjon, så får verkstedet penger fra produsent uansett, mens om det feks er væskeskade (og det går ikke på reklamasjonsretten nei), så får ikke verkstedet noe som helst. Hverken av produsent, kunde eller oss i butikken.

 

Det står ingensteder i det jeg sier at verkstedet både tjener og ikke tjener på væskeskader.

 

Væskeskade er det samme som brukerfeil. Fuktskade er ikke.

 

Når det gjelder resten av det du skriver, så har du helt rett, jeg sitter ikke på toppen og vet ikke de nøyaktige bestemmelsene det blir forhandlet fram.

 

Det jeg derimot vet er at jeg aldri har opplevd at vi i butikk har måttet dekke en reklamasjonssak selv fordi verksted har nektet og kunden har stått på sitt.

 

Men det har jo igrunn ingenting med saken å gjøre, da det jeg egentlig prøver å si er at alle, både verksted, kunde og butikk faktisk hadde tjent mer på å kalle ting som egentlig er brukerfeil (støt, væske og annet feilbruk) for feil som går på garanti/reklamasjon, enn det omvendte som du påstår at de gjør.

 

Svindling kommer man forresten aldri langt med, og har du rykte på deg som et svindlene verksted, ja da går du konk.

 

Om jeg ikke sa det i sta så er det verkstedene som tar avgjørelsen på hva slags skade et produkt har, ikke butikk.

Lenke til kommentar
Ser jeg skriver litt uklart, men det jeg i bunn og grunn mener er at ved skade på telefon som går under garanti/reklamasjon, så får verkstedet penger fra produsent uansett, mens om det feks er væskeskade (og det går ikke på reklamasjonsretten nei), så får ikke verkstedet noe som helst. Hverken av produsent, kunde eller oss i butikken.

 

Dette er feil. Er det væskeskade krever verkstedet penger av kunden.

 

Væskeskade er det samme som brukerfeil. Fuktskade er ikke.

 

Teoretisk sett ja, men det er i praksis svært få tilfeller der man kan vite hva som har forårsaket skaden. Er hele kretskortet irret så kan det jo tyde på væskeskade, f.eks. men det behøver ikke bli vesentlige skader av det, akkurat som fukt kan skade det. Tror ingen som jobber verksteder i norge har noen som helst kvalifikasjoner til å avgjøre hva som har forårsaket skaden.

 

Men det har jo igrunn ingenting med saken å gjøre, da det jeg egentlig prøver å si er at alle, både verksted, kunde og butikk faktisk hadde tjent mer på å kalle ting som egentlig er brukerfeil (støt, væske og annet feilbruk) for feil som går på garanti/reklamasjon, enn det omvendte som du påstår at de gjør.

 

Dette er totalt feil, og viser dessverre at på tross av at du jobber med det overhodet ikke vet hva du snakker om.

 

1. Hvis verksted "slipper igjennom" for mange reklamsjonssaker, så mister de avtalen med produsent (som EMTS gjorde, og gikk konk)

2. Alle defekte telefoner sendes tilbake til produsent for kontroll, hvis produsenten mener de er "for snille" mister de avtalen.

3. Butikken er pliktig til å tilby lånetelefon, samt kan risikere at kunden etterhvert får rett til å heve kjøpet.

4. Verkstedet tar betalt fra kunden dersom skaden ikke går under garanti /reklamasjon.

5. Beløpet de får av kundene er også høyere enn det de får av produsentene. (det har selvfølgelig å gjøre med at dete er mer pes osv. men allikevel)

 

Svindling kommer man forresten aldri langt med, og har du rykte på deg som et svindlene verksted, ja da går du konk.

 

Dessverre vet ikke kunder noe særlig om rykter til enkelte verksted.

Lenke til kommentar

Grunnene til at mange mener bransjen er pill råtten, kan være mange. Den største grunnen er at både butikker og verksted er ekstra på vakt fordi mange kunder ser sitt snitt til å svindle butikk og verksted for ting de selv er skyld i. De som ikke får denne svindelen igjennom, vil klage og syte til så mange som mulig har hørt om det, mens de som ikke forsøker å svindle kanskje blir mistrodd i sine påstander.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for andre butikker enn de jeg har handlet i, og den jeg jobber for, men ved innlevering av ting til reparasjon, har jeg aldri opplevd at verksted eller forhandler har prøvd å svindle meg... men så har jeg aldri prøvd å svindle de heller da.

Én gang har vi ikke kommet til enighet med kunden i butikken der jeg jobber, og på grunn av en formell feil utført av oss, hadde vi ikke bevis på at kunden faktisk hadde påført kamera som ble innlevert store skader FØR det ble levert inn til service. Reparasjonen ble da dekket 50/50 av oss og verksted. Der ble vi svindlet, fordi kunden skjønte at vi på grunn av denne formelle feilen, ikke hadde mulighet til å bevise dette. Ellers har de fleste kunder lagt seg helt flate om vi har lagt frem bildebevis på væskeskader, støtskader og lignende, selv om de i første rekke prøver å påstå at gjenstanden aldri har vært utsatt for uheldig ytre påvirkning. De som ikke legger seg flate med en gang har gitt seg etterhvert, antakeligvis etter de har prøvd å kontakte forbrukerrådet men fått høre at de ikke stiller spesielt sterkt i slike saker. I alle disse sakene er det nemlig helt klart at kunden forsøker å svindle butikken. Og for ordens skyld så har ikke vi kontakt med bare ett verksted, ettersom hvert kameramerke bruker forskjellige verksted.

 

Så har vi alle de ærlige kundene som får svi fordi de fleste andre kunder forsøker seg på en "lur en" når de leverer inn gjenstander til service. Og noen slipper nok unna med det også.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Så har vi alle de ærlige kundene som får svi fordi de fleste andre kunder forsøker seg på en "lur en" når de leverer inn gjenstander til service. Og noen slipper nok unna med det også.

 

bare opplevd noen få butikker som ikke automatisk mistenker meg for å lyve eller liknende når jeg sier ting er feil....

hadde en produsent som mente de gjorde en god jobb på verkstedet deres, og at det var min feil at feilen alltid dukket opp straks jeg hentet den hos dem

Lenke til kommentar

godal: Verkstedet tar bare betalt dersom kunde vil ha telefon tilbake. Noe så og si ingen vil. Og da får ikke verkstedet penger.

 

EDIT: Det andre jeg sier er like satt på spissen som alle som sier at butikker og verksteder svindler kundene setter saken på spissen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
godal: Verkstedet tar bare betalt dersom kunde vil ha telefon tilbake. Noe så og si ingen vil. Og da får ikke verkstedet penger.

Dette er feil. Verkstedet tar seg betalt uansett, men pleier å gi seg dersom kunden ikke vil ha tilbake varen. Uansett tar de vesentlig mer betalt fra kunder slik at dette blir demmet opp for. en vanlig undersøkelse på verksted tar under 5 minutter. 2-300 kr blir dermed god butikk.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg sterkt på hvilke verksted du har vært borti. Det er nemlig normal praksis blandt de verkstedene vi bruker der jeg jobber at om kunden velger å ikke ta tilbake telefonen så koster det ikke noe, men om kunde velger å ta dent ilbake koster det ca 400,-, som dekker arbeidet.

 

EDIT: at det tar 5 minutter å sjekke en telefon er noe av det mest idiotiske jeg har hørt iallefall. Tar kanskje 5 min å skru den opp, men det koster å sjekke mer grundig hva som er feil, frakte den til og fra verksted, det koster å ta bilder av skadene, tid å skrive verkstedsrapport og lignende.

 

5 minutter er bare tull.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Da lurer jeg sterkt på hvilke verksted du har vært borti. Det er nemlig normal praksis blandt de verkstedene vi bruker der jeg jobber at om kunden velger å ikke ta tilbake telefonen så koster det ikke noe, men om kunde velger å ta dent ilbake koster det ca 400,-, som dekker arbeidet.

 

EDIT: at det tar 5 minutter å sjekke en telefon er noe av det mest idiotiske jeg har hørt iallefall. Tar kanskje 5 min å skru den opp, men det koster å sjekke mer grundig hva som er feil, frakte den til og fra verksted, det koster å ta bilder av skadene, tid å skrive verkstedsrapport og lignende.

 

5 minutter er bare tull.

emts, et eller annet på tempe i trondheim, og mobilfikser'n. Når jeg sier 5 min, mener jeg selvfølgelig skru telefonen opp, se på den, og skru den sammen igjen, og skrive en logg. Hvis firmware skal oppgraderes tar det heller ikke lenger tid, da kobles det i en kabel og man starter et pc program som går, og så gjør man andre ting imens. Har aldri opplevd å få noe digitalbilder, men med dette og forsendelse til og fra butikk blir det jo litt mer arbeid. Vil tro at gjennomsnittlig antall telefoner pr. time pr. ansatt ligger på mellom 8 og 10. det blir 6-7 minutter. Da har du en røykepause også.

Lenke til kommentar

De store som brukes oftest av de større kjedene er Deltaservice, Zodiac, Nordialog og Anovo. Disse firmaene garanterer jeg deg både bruker mer enn 5 minutter på å se på en telefon, de gjør jobben skikkelig, samt tar seg ikke betalt dersom kunde velger å ikke få igjen telefonen.

 

Digitalbilder har man som kunde krav på å få av væskeskadete telefoner, som bevis for at dette går under brukerfeil og ikke dekkes. Dermed tar disse verkstedene også bilder av dette.

 

5 minutter på reparasjonstid tror jeg kunne holdt til plass i guinness. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, og det kan du og.

Lenke til kommentar

Dette blir mitt siste innlegg (tror jeg) da jeg synes det begynner å bli litt mye krangling. La meg bare oppsummere de problemene jeg har med denne bransjen:

 

1. Mandagsmodeller, spesielt nokia har en tendes til å lansere mobiler som ikke er testet godt nok mye tøysete hardware/software problemer på bl.a. 7110, 8210 osv.

 

2. Forsøk på å vri seg unna norsk kjøpsloven: mobilprodusentene har ment at telefoner kun skal holde i et år.

 

3. Verkstedene lar som regel ikke tvilen komme kunden til gode.

 

4. Verkstedene bruker ubetydelige skader som unnskyldninger for de reelle manglene. Dette er en klassiker, og stikk i strid med kjøpsloven som sier at de må sannsynligjøre at feilen er oppstått av den fra kunden påførte feilen.

 

5. Og sist, og værst, at verkstedene og butikkene som oftest antyder at du prøver å svindle dem (noe representanter fra branjen ettertrykkelig har bevist i denne diskusjonen)

Lenke til kommentar
5 minutter på reparasjonstid tror jeg kunne holdt til plass i guinness. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, og det kan du og.

ok, skal skifte deksel på min t610 i morgen eller lørdag, skal ta tiden, kanskje jeg tar det opp på video også.

Lenke til kommentar
Ser jeg skriver litt uklart, men det jeg i bunn og grunn mener er at ved skade på telefon som går under garanti/reklamasjon, så får verkstedet penger fra produsent uansett, mens om det feks er væskeskade (og det går ikke på reklamasjonsretten nei), så får ikke verkstedet noe som helst. Hverken av produsent, kunde eller oss i butikken.

 

Dette er feil. Er det væskeskade krever verkstedet penger av kunden.

 

Hos Deltaservice må kunde kun betale om de ønsker telefonen tilbake. Zodiac f.eks tar seg betalt uansett.

 

Væskeskade er det samme som brukerfeil. Fuktskade er ikke.

 

Teoretisk sett ja, men det er i praksis svært få tilfeller der man kan vite hva som har forårsaket skaden. Er hele kretskortet irret så kan det jo tyde på væskeskade, f.eks. men det behøver ikke bli vesentlige skader av det, akkurat som fukt kan skade det. Tror ingen som jobber verksteder i norge har noen som helst kvalifikasjoner til å avgjøre hva som har forårsaket skaden.

 

Man trenger ikke bevise hva som har forårsaket en skade. Hjelper å sannsynliggjøre det. Større områder med irr og andre væskeskader er sannsynliggjort nok.

 

2. Alle defekte telefoner sendes tilbake til produsent for kontroll, hvis produsenten mener de er "for snille" mister de avtalen.

 

Hva er da vitsen med verksted om alle telefonene uansett skal sendes til produsent? Ingen av telefonene vi sender til Deltaservice eller de andre verkstedene vi benytter oss av sender telefonene til produsentene.

 

3. Butikken er pliktig til å tilby lånetelefon, samt kan risikere at kunden etterhvert får rett til å heve kjøpet.

 

Lånetelefon er en forsvinnende liten kostnad for forhandler. Om kunden har rett til å heve kjøpet får forhandler dekket dette av produsent/importør (les kjøpsloven)

 

4. Verkstedet tar betalt fra kunden dersom skaden ikke går under garanti /reklamasjon.

 

Kun om kunde ønsker telefonen i retur. Da tar de 290kr for jobben de har gjort.

 

Svindling kommer man forresten aldri langt med, og har du rykte på deg som et svindlene verksted, ja da går du konk.

 

Dessverre vet ikke kunder noe særlig om rykter til enkelte verksted.

 

Kundene trenger ikke vite noe om dette. Vi forhandlere legger stort nok press på verkstedene som det er. Er vi ikke fornøyd med en tekniker går det direkte rapport til hans overordnede samt til produsent for det aktuelle produktet.

Lenke til kommentar
5 minutter på reparasjonstid tror jeg kunne holdt til plass i guinness. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, og det kan du og.

ok, skal skifte deksel på min t610 i morgen eller lørdag, skal ta tiden, kanskje jeg tar det opp på video også.

det er da en forskjell i å bytte deksel og sjekke en mobil. Gud er det mulig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...