Gå til innhold

fuktskadet mobiltelefon, hjelp!


Anbefalte innlegg

"svindle, beviset sterkt nok.."

 

 

Deretter kan du jo gå til injuriesøksmål mot meg, så jeg kan drite deg skikkelig ut. Juss kan du ihvertfall ikke mye om.

 

Kan jo være at en annen har sølt væske på telefonen en gang hun har vært borte. Selger skal ku bevise at HAn ikke har gjort noe.

Makan. Kan du vennligst fortelle oss hvor du selger mobiltelefoner, slik at vi (og alle våre bekjente) kan holde oss langt unna deg og din butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et verksted vil få betalt for jobben de gjør fra produsenten på en tlf som har garanti og som ikke er slag/væske skade, viser tlf seg at det er slag eller væske skade så vil ikke verksted få en dritt i betaling, derfor har mange verksteder en grunnpris på 375 hvis det viser seg at det er en av tingene.

Hvis en verksted skal "søle" med vilje så hadde nok verkstedet gått konkurs for lenge siden.

Gir ingen mening å skylde på verkstedet.

Jobber på et verksted så jeg vet någen lunde hva jeg preiker om.

Ingen butikk eller verskted har noe interesse av å gjøre no slikt.

 

Væske kan du få på telefonen så enkelt som å snakke mens det regner ute F.eks.

Lenke til kommentar

Må bare si Crazysteps, du tar helt feil.

 

1. Fuktskader oppstår på telefoner over tid, nesten uansett. ni av ti telefoner som er 2 år gamle vil ha en eller annen form for irring på kretskortet. Hvorfor? la oss si du går ute om vinteren, prater i telefonen, telefonen kjøler seg da ned til 0-(-5), du legger den i bukselommen, her er det ganske varmt, og høy luftfuktighet, en god del vil da kondensere seg rundt og i telefonen, over tid vil dette føre til irring. Det å snakke i telefonen når det er kaldt er _IKKE_ uforsvarlig.

 

2. De aller fleste telefoner er designet for å tåle litt fukt, fukt av typen over skaper nesten aldri problemer. Det er et krav at dersom butikken/verkstedet skal avvise reklamasjonen, må de kunne sannsynliggjøre at skaden som er oppstått skyldes noe brukeren har gjort. De aller fleste problemene på mobiler i dag er software og eller design problemer.

 

3. De reelle støt og fukt-tilfellene er lett å se (knust display, hele telefonen død). Verksted og butikker bruker ofte mindre skader til å prøve å slippe unna. Hvis det er en antydning til irring sier de at det er fuktskade, mens det egentlig er et software problem osv.

 

4. Det er ikke lønnsomt for verkstedene "å sende regningen til produsenten", da de må ofte sende telefonen til dem, for kontroll, og hvis de "godtar" for mange skader mister de avtalen (ref. emts /sony ericsson 2002)

 

Konklusjonen er at bransjen er pill råtten, og det er mye løgn og bedrag ute og går. JEg anbefaler å skru opp telefonen og rense den før man sender den på service, om mulig, så slipper man å bli svindlet.

Lenke til kommentar

"Jeg har iallefall brukt mobilen normalt, ikke utsatt den for fuktige rom elle romgivelser, varme eller kulde. har den aldri i bukselomme, alltid i en lomme i en veske, heller ikke brukt den i regn eller tåke. Mobilen ble kjøpt i september i fjor, rundt der iallefall. Har også hatt mange andre telefoner det aldri har vært fuktskade på og har ikek brukt denne noe annerledes heller. Det er den dyreste telfonen jeg har kjøpt. Det er snakk om en Sony Ericsson z600"

 

Det store spørsmålet er egentlig: "HVA bruker du faktisk telefonen din til?"

 

Slik jeg leser det så bruker du nesten ikke telefonen. For godt til å være sant- nesten.

Lenke til kommentar
JEg anbefaler å skru opp telefonen og rense den før man sender den på service, om mulig, så slipper man å bli svindlet.

Kjempegod løsning! :D

 

Da er du ihvertfall sikret å ikke få dekket reperasjon på garantien (garanti bortfaller ved å tukle med telefonen selv)

Lenke til kommentar
JEg anbefaler å skru opp telefonen og rense den før man sender den på service, om mulig, så slipper man å bli svindlet.

Kjempegod løsning! :D

 

Da er du ihvertfall sikret å ikke få dekket reperasjon på garantien (garanti bortfaller ved å tukle med telefonen selv)

de aller fleste telefoner kan åpnes og renses uten at det er synlig/merkbart etterpå. Da jeg hadde nokia, gjorde jeg den tabben å ikke gjøre dette først, første gangen, og måtte betale 265.- elns. etter dette gikk det alltid bra.

Lenke til kommentar
Må bare si Crazysteps, du tar helt feil.

 

1. Fuktskader oppstår på telefoner over tid, nesten uansett.

Jeg har da ikke sagt noe annet.

 

Men i dette tilfellet er det ikke snakk om fuktskade, men væskeskade

Følg litt med i diskusjonen a

Væskeskade er bare mobilbransjens nye ord for fuktskade. Trådstarter nevner selv fuktskade i første innlegg.

 

Det er ingen definert forskjell på fukt og væskeskade, kondens er også en væske (vann). Men er selvfølgelig enig i at det er forskjell på å bade i fjorden med mobilen, og å bruke den om vinteren.

Lenke til kommentar

Garantien er jo så å si nytteløs uansett da reklamasjonsretten dekker relativt mye :) En ting verdt å merke seg: mener å ha lest at kun 1 av 19 slike væske/fuktskader ble dømt i butikkens favør i forbrukertvistutvalget i fjor... Såklart hadde nok butikkene rett i mer enn en av disse sakene men når de blander fukt og væske begrepene så kommer de ofte til kort...

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
Må bare si Crazysteps, du tar helt feil.

 

1. Fuktskader oppstår på telefoner over tid, nesten uansett.

Jeg har da ikke sagt noe annet.

 

Men i dette tilfellet er det ikke snakk om fuktskade, men væskeskade

Følg litt med i diskusjonen a

Væskeskade er bare mobilbransjens nye ord for fuktskade. Trådstarter nevner selv fuktskade i første innlegg.

 

Det er ingen definert forskjell på fukt og væskeskade, kondens er også en væske (vann). Men er selvfølgelig enig i at det er forskjell på å bade i fjorden med mobilen, og å bruke den om vinteren.

Ja, det er det stor forskjell på.

 

Man ser klart og tydelig om det har kommet større mengder væske på en telefon eller om den kun har blitt utsatt for litt fukt.

 

Som Bamsemoms så riktig sier så blander butikkene alt for ofte begrepene og da kommer de også til kort i en eventuell tvistesak.

I min butikk har vi gått seirende ut av 4 av 4 tvistesaker mens jeg har jobbet der. 2 av dem omhandlet fukt/væske

Lenke til kommentar

Kjempegod løsning!

 

Da er du ihvertfall sikret å ikke få dekket reperasjon på garantien (garanti bortfaller ved å tukle med telefonen selv)

 

Som du sa tiliere da! men jeg har hatt mange mobiler med støv å tull under skjermene! så da skrudde jeg selfølgeli dem opp og fiksa dette. Jeg bruker stadi å levere min mobil til oppgraderinger. Men de merker faktisk ikke i de hele å de store at jeg åpner dem :D

Lenke til kommentar
LES HER HVIS DU ØNSKER Å SVINDLE BUTIKKEN HVOR DU HANDLER;

Sorry dette har gått for langt.

Jeg aner ikke hvor du har fått "bevisene" dine i denne saken. Alt vi vet er at bransjen er pill råtten og prøver å ofte å lure kundene. Det er lagt frem en rekke ting som støtter saken til trådstarter, blandt annet det at hun er oberbevist om ikke å ha utsatt mobilen for væske og at forbrukertvistutvalget ga 18 av 19 kunder som henne medhold i klage i fjor. Det er etter min mening ganske så sterke tall.

 

Hvis det er noen som er ute etter å omgås lover og regler (=svindle) så tror jeg det er høy sansynlighet for at det gjelder selger. Hvis du ikke har noe bedre å foreta deg enn å blindt forsvare bransjens pill råtne holdnining ovenfor kundene så kan du like godt la være å svare i tråden her. Hadde andre bransjer oppført seg på samme måte så hadde det neppe blitt tolerert, så hvorfor skal mobilbransjen få drive på slik?

Lenke til kommentar

Simen1, jeg har flere ganger sagt en ting. Og det er at å kalle noe som ikke er væskeskade for væskeskade, det tjener IKKE verkstedene på! Fordi de verkstedet da ikke får penger fra produsent for garanti/reklamasjonsreparasjon. Er det skade som ikke dekkes av reklamasjonsretten (støtskade, væskeskade) så må verkstedet sitte igjen med regninga selv! Og det taper de penger på.

 

Er du enig i dette eller synes du det høres rart ut?

 

Vil forresten bare nevne en ting til. Det er ALDRI en butikk som definerer hva slags skade som har oppstått på mobilen. Det er kun autoriserte verksteder som gjør dette. Butikkene følger så den informasjonen de får fra verkstedet. Og verkstedet som nevnt over, taper penger på hver eneste væskeskade de har innom.

 

Og forresten så er mobilbransjen og vanlig elektronikkbransje en og samme bransje, EE-bransjen ;).

Lenke til kommentar
JEg anbefaler å skru opp telefonen og rense den før man sender den på service, om mulig, så slipper man å bli svindlet.

Kjempegod løsning! :D

 

Da er du ihvertfall sikret å ikke få dekket reperasjon på garantien (garanti bortfaller ved å tukle med telefonen selv)

Bare for å pirke litt så mister du kanskje garantien (men hvem bryr seg egentlig om den), men du beholder din reklamasjonsrett så lenge inngrepet ikke fører til skade på telefonen.

 

Ikke at jeg anbefaler å skru opp telefon og rense selv, da sjansen er stor for at man - nettopp - skader telefonen under denne operasjon.

Lenke til kommentar
Simen1, jeg har flere ganger sagt en ting. Og det er at å kalle noe som ikke er væskeskade for væskeskade, det tjener IKKE verkstedene på! Fordi de verkstedet da ikke får penger fra produsent for garanti/reklamasjonsreparasjon. Er det skade som ikke dekkes av reklamasjonsretten (støtskade, væskeskade) så må verkstedet sitte igjen med regninga selv! Og det taper de penger på.

 

Er du enig i dette eller synes du det høres rart ut?

Jeg synes det høres selvmotsigende ut. Først sier du at verkstedene IKKE TJENER på å kalle en ikke-væskeskade for væskeskade. Deretter sier du at verkstedet TJENER penger på å kalle noe for væskeskade fordi butikkene må dekke regninga gjennom reklamasjon. (f.eks i stedet for å kalle det brukerfeil, for da dekkes ofte ikke regninga fordi kunden ikke ønsker å ha igjen den defekte telefonen)

 

Det at butikkene i blandt må dekke kostnader i forbindelse med reklamasjon synes jeg er rettferdig fordi det er likt for alle butikker å bransjer (lovpålagt). De store kjedene/importørene har mulighet til å forhandle med produsent hvilke garantibestemmelser de ønsker for et stort parti med mobiler. Mer garanti fra produsent koster naturligvis mer. Gapet mellom garanti og reklamasjon må dekkes av kjeden. Dersom en kjede presser prisene på mobiler ved å godta elendige garantibetingelser så påtar de seg altså et større ansvar selv (gjennom reklamasjon).

 

Nå vet jeg ikke hvor høyt oppe i Elkjøp-systemet du er, men selgere, avdelingsledere og butikkledere får skjelden/aldri innblikk i forhandlinger mellom hele kjeden og produsent. Jeg har naturligvis ikke noe insideinformasjon om hvordan Elkjøp prioriterer når de skal går til store innkjøp, og utelukker ingen alternativer.

Lenke til kommentar
Kjempegod løsning!

 

Da er du ihvertfall sikret å ikke få dekket reperasjon på garantien (garanti bortfaller ved å tukle med telefonen selv)

 

Som du sa tiliere da! men jeg har hatt mange mobiler med støv å tull under skjermene! så da skrudde jeg selfølgeli dem opp og fiksa dette. Jeg bruker stadi å levere min mobil til oppgraderinger. Men de merker faktisk ikke i de hele å de store at jeg åpner dem :D

Ved oppgradering så blir ikke telefonen skrudd opp, men setter den på oppgradering og ferdig med saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...