Bretleon Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 hei, jeg sliter med valgets kvaler når det kommer det til blitz? Når jeg ser på canon sine så er det. 220Ex, 420Ex og 550Ex. Hva er forskjellen mellom disse? -( annet en prisen) Og hva med Sigma sitt Ef 500DG, som koster nesten det sammen som 420 EX... Hva trenger jeg av tilbehør? softbox, omni-bounce? PS: jeg er i NYC, og alt skal kjøpes fra B&H. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 220 kan ikke vinkles og er pitteliten (styr unna), 420 EX er bra men mangler manuell kontroll (kan bare styres fra kamera, funker bra med 10 og 20D, dog). Sigma sin tilsvarer 550 EX i funksjonalitet og representerer prisen tatt i betraktning et godt kjøp. Sammenlikn dem i butikken og vurder hvorvidt den ekstra kvalitetsfølelsen er verd merkostnadene. Det avhenger jo hva du skal bruke den blitsen til da, både softboks og omnibounce er sikkert kjekt å ha, jeg bruker begge deler avhengig av hvor langt jeg er fra bilen (jeg har "hjemme laga" softboks som ikke er sammenleggbar, er litt pes å slepe med seg men funker som juling). Det du skal tenke på når det gjelder softboks er at jo større flate lyset spres fra (relativt til motivets størrelse), jo mykere skygger får du. Til makro trenger den ikke være så stor, til portrettbruk o.l. jo større jo bedre. I mange situasjoner med menneskebilder fungerer omnibounce kanskje bedre. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Du kan jo se på Canon sin 580ex også, etterfølgeren til 550ex. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Sjekk denne topicen http://forum.akam.no/index.php?showtopic=421054 Der foregår akkurat den samme. Jeg har 2 stk. Sigma EF 500 DG Super og en liten Ricoh blitz med Hama fjernutløser. Og sigmaene fungerer helt optimalt, til og med mot ricoh'n (i manuell mode - ikke ettl) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå