Linuxguru Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Nettopp installert Tiger, og merket at når jeg er logget inn som bruker kan jeg opprette filer ol på / uten å bruke sudo. Dette kan vel ikke være riktig? Endret 25. mai 2005 av Linuxguru Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Har du administrator rettigheter da? Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Brukeren min er administrator ja, men man skal da fortsatt benytte sudo for å kunne gjøre slike ting. Isåfall er jo dette helt ikke-unix. Hva er da poenget med å skrive inn passordet mitt overalt i GUIet når jeg gjør endringer, hvis jeg likevel har rettighetene...? Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Er du administrator kan du gjøre det meste i GUIet uten noe spesielle tillatelser, det eneste er når det er systemfiler som skal endres eller ting som skal innstaleres, da må du skrive inn passordet ditt. Nå er ikke OS X Unix heller, det er bare UNIX basert. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Nettopp installert Tiger, og merket at når jeg er logget inn som bruker kan jeg opprette filer ol på / uten å bruke sudo. Dette kan vel ikke være riktig? Admin-gruppa har skrive/leserettigheter til root-katalogen (/).... Enig i at det er litt snålt oppsett. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Admin-gruppa har skrive/leserettigheter til root-katalogen (/).... Enig i at det er litt snålt oppsett. OK, takk for oppklaringen. Nå slipper jeg iallefall å lure på om det var noe galt her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå