Gå til innhold

Ferdiginnstallert Linux for Virtual PC?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har alltid lurt på å prøve meg "skikkelig" på Linux. Jeg har bare fått andre til å teste ut programmer som jeg kunne tenkt meg å prøve ettersom jeg er en total nybegynner med Linux.

I denne sammenheng lurte jeg på om det finnes noen ferdiginnstallerte Linux-distroer for Virtual PC 2004 slik at jeg slipper å gjøre det selv? Det er jo fullstendig mulig, men 1) jeg er Linux-nybegynner og 2) det tar tid.

Tips mottas med takk! :)

EDIT: Det kan nevnes at jeg er en "DOS-veteran" så kommandolinjer skremmer meg ikke, men grafisk grensesnitt liker jeg når jeg skal lære meg nye systemer (slik at man slipper å starte med å pugge en haug med kommandoer).

Endret av moskus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Trur ikkje du skal vere så nervøs for å installere linux på virtual pc, det e no ganske mykje enklare å installere linux enn windows, du har som regel eit GUI heile vegen, ingen slike terminalbaserte trykk f3 saker som du har i windows.

Prøv fedora, mandriva eller ubuntu (xandros er enda enklare å installere men gir lite tilgang til terminalen)

Einaste du må tenke på somme gangar er at du må formatere den (virtuelle) hardisken med ein ext3 eller reiser partisjon og ein swap partisjon (dei fleste distroar gjer dette automatisk for deg.)

I tillegg så må den virtuelle harddisken vere 3-4 gb

Har ikkje prøvd virtual pc, men vm ware har i alle høve funka flott for meg, i tillegg så kan eg anbefala deg å frøve freedos som ein liten kuriositet. Ekte dos som åpen kildekode. Eg har brukt til å kjøre little big adventure på (artig:))

Du kan også prøve ein bootbar cd (installerar ikkje noko) som knoppix eller mepis, berre å putte i cdromen, restarte, leike deg med kde/gnome under linux

Endret av krisealv
Lenke til kommentar
Det kan nevnes at jeg er en "DOS-veteran" så kommandolinjer skremmer meg ikke, men grafisk grensesnitt liker jeg når jeg skal lære meg nye systemer (slik at man slipper å starte med å pugge en haug med kommandoer).

De fleste installasjonsprogrammer for Linux-distribusjoner har enten et grafisk grensesnitt eller et enkelt NCurses-grensesnitt så installasjonen er ikke noe å være redd for. ;) Den eneste(?) distribusjonen der du må bruke kommandolinjen direkte ved installasjon er nok Gentoo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...