asad Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 lerser psykologi, og kommer stadig over det ordet, men finner ikke en klar definisjon. Kunne noen opplyst meg? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Har ikke pedagogikkboken her så dette kan være feil, men hvis jeg husker rett så har det noe med hvordan vi lagrer informasjon vi mottar i hjernen. Har altså noe med hukommelsen å gjøre kan man si. I pedboken min så står det hvertfall noe sånt om kognitive teorier. Er jeg inne på noe, eller forveksler jeg dette med noe helt annet? Kan være at jeg husker feil altså Edit: http://www.forskning.no/fag/x267 http://www.psykologi.uio.no/forskning/kognitivpsykologi.html Endret 25. mai 2005 av CurSe Lenke til kommentar
asad Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 neida, det var faktisk akkurat det jeg trodde. Regner med at det er rett da Lurte bare på definisjonen, men det du skrev er så godt som det. takk Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 kognitiv (av lat. cognitio, erkjennelse), forstandsmessig, erkjennelsesmessig, — kognitive prosesser, i psykologien prosesser knyttet til persepsjon og tenkning, i motsetning til affektive (emosjonelle, følelsesmessige) prosesser. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Dersom man lurer på begreper er define funksjonen i google også veldig grei. Bare å søke på "define: cognitive" så får man en rekke definisjoner. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kognitiv har ikke noe direkte med hukommelse å gjøre. Du finner uttrykket i flere situasjoner, som f.eks. kognitiv kjøpsprosess, som man kan kalle en slags systematisert trinnvis kjøpsprosess. Er ikke helt stødig på den skriftlige definisjon, men jeg bruker å lese det som ordet "trinnvis"...på en måte Lenke til kommentar
asad Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 kognitiv (av lat. cognitio, erkjennelse), forstandsmessig, erkjennelsesmessig, — kognitive prosesser, i psykologien prosesser knyttet til persepsjon og tenkning, i motsetning til affektive (emosjonelle, følelsesmessige) prosesser. takker så mye! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Dersom man lurer på begreper er define funksjonen i google også veldig grei. Bare å søke på "define: cognitive" så får man en rekke definisjoner. Dog så burde man være obs på at man da søker på norsk og ikke engelsk og omvendt, eller blir det bare kluss Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 kognitiv (av lat. cognitio, erkjennelse), forstandsmessig, erkjennelsesmessig, — kognitive prosesser, i psykologien prosesser knyttet til persepsjon og tenkning, i motsetning til affektive (emosjonelle, følelsesmessige) prosesser. På enkel norsk dreier det seg altså om bevisste prosesser Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Dog så burde man være obs på at man da søker på norsk og ikke engelsk og omvendt, eller blir det bare kluss Kan man bruke define på norske ord også? Hva er i såfall syntaks? Eller misforstår jeg innlegget ditt? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 cognito ergo sum=jeg tenker altså er jeg rene deschartes Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Det brukes vel i en rekke sammenhenger, men er vel kort sagt erfarings- og fornuftsbasert erkjennelse. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Mange som har smarte beskrivelser her, men tror nok mr_trout treffer best Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Dog så burde man være obs på at man da søker på norsk og ikke engelsk og omvendt, eller blir det bare kluss Kan man bruke define på norske ord også? Hva er i såfall syntaks? Eller misforstår jeg innlegget ditt? Hva syntaks er? Setningsoppbygging Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Dog så burde man være obs på at man da søker på norsk og ikke engelsk og omvendt, eller blir det bare kluss Kan man bruke define på norske ord også? Hva er i såfall syntaks? Eller misforstår jeg innlegget ditt? Hva syntaks er? Setningsoppbygging Tenkte for å få define til å fungere på norsk. "Define: cognitive" gir definisjoner av cognitive, men jeg tror ikke denne funksjonen finnes på norsk. I alle fall fungerer hverken "define: kognitiv" eller "definer: kognitiv". Mulig jeg brukte feil ord, men det hørtes da bra ut Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Du får ingen treff, prøv heller f.eks.: http://www.google.no/search?q=define%3Ansb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå