Gå til innhold

Makrofotografering med digitalkamera

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Nikon blir anbefalt til makrofotografering. Både Nikon coolpix 8400 og 8800, kan man fotografere på inntil 3 cm på vidvinkel. Coolpix 8400 har 18 mm vidvinkel mens coolpix 8800 har 35 mm vidvinkel; - vil det da si at forstørrelsen i 8400 blir mindre?

Jeg driver med plantefotografering og trenger et kamera med stor forstørrelse på makro. Kan det være gunstig med en forsatslinse?

Både Coolpix 8400 og 8800 har 8 megapixler. Dette vil vel være gunstig da man kan ta et utsnitt og få bra oppløsning. Har noen gode råd ang. kjøp av kamera til markofotografering? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror 24 mm ekvivalent er riktig for 8400, ikke 18, men det har uansett ikke så mye å si. jeg har begrensa peil på kompaktkameraspesifikasjoner, men nærgrensa på tele er det mest relevante for stor forstørring.

Nærgrensa har mindre å si egentlig, forstørrelsen bestemmes av forskyvningen relativt til brennvidden, 1:1-forstørrelse oppnås ved 100 mm forskyvning av et 100 mm-objektiv etc. Med et 180 mm-objektiv på speilrefleks får man antakelig større forstørrelse ved nærgrensa på 50 cm enn du gjør om du gnir et kompaktkamera kloss oppi det du fotograferer. Du vil kunne hente en del med et +1/2/3/4/10-close-upfilter men med noe reduksjon av kvalitet (avhenger av kvaliteten) og det er såvidt jeg husker litt kilent å bruke på kompaktkamera (liker ikke å bruke slike i det hele tatt, jeg, da)

Gitt at du ser ut til å være interessert i å bruke så mye som over 7k på et kompaktkamera + prisen av forsatslinser, evt. adaptertube (kjenner ikke disse apparatene, veit ikke om du må ha det for å bruke filter) tror jeg at jeg vil anbefale deg å kjøpe et billig dSLR og Sigma 105/Tamron 90 mm 1:1, evt. den noe rimeligere 50/2.8 fra sigma eller tilsvarende. Da får du større forstørrelse og helt annen brukervennlighet, det blir f. eks. plutselig mulig å fokusere (manuell fokus på evf er ikke lett). Det behøver ikke koste noe særlig mer heller, dette er dyre kompaktkameraer, og forsatser og tube tar deg fort 1000-1500 kroner avgårde - og for den prisen kan du i det minste skrangle sammen et Nikon D50 med Sigma 50/2.8 macro 1:1. Du mister selvfølgelig fordelen av alt-i-ett, ingen flere kostnader til objektiver, ekstern blits og whatnot, men mange har det med å rømme fra den slags også, da :)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Har prøvd mange kompaktkameraer tidligere år, og mine erfaringer er at kommer man over 5 Mpixler på kompaktkameraer, blir det lett mye støy.

Jeg benytter selv for tiden dSLR til blomsterfotografering. D.v.s jeg håper en gang å komme igang med det, hvis det mot formodning skulle bli sommer her hvor jeg bor.

Jeg har en 90 mm Tamron Macro. Den er bra til å ta bilder av de minste plantene. Tror jeg skal få bra bilder av f.eks dvergsyre med den. Også til detaljer av planter vil det gå bra, tror jeg. Men til "dokumentasjon" av hele, eller større deler av planten ville jeg foretrekke et vanlig zoom objektiv med nærgrense 40-50 cm eller mærmere. Det er lettere å få litt dybdeskarphet med et slikt objektiv. Kommer du veldig nært, som med et macro, blir selv små bevegelser av planten ute i felten til et problem.

Jeg benytter et Sigma 18-125 mm som jeg har testet litt til dette formålet. Den virker lovende. Kanskje vil f.eks Sigma 18-200 mm el.l objektiver være ennå bedre?

Vedlegger et bilde av rødsildre tatt 17. mai med Sigma 18-125 på full zoom. Avstand ca. 50-60 cm

Bildet er ubehandlet, bare forminsket av praktiske grunner.

Hilsen Roger J.

post-28-1117035223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har en 90 mm Tamron Macro. Den er bra til å ta bilder av de minste plantene. Tror jeg skal få bra bilder av f.eks dvergsyre med den. Også til detaljer av planter vil det gå bra, tror jeg. Men til "dokumentasjon" av hele, eller større deler av planten ville jeg foretrekke et vanlig zoom objektiv med nærgrense 40-50 cm eller mærmere. Det er lettere å få litt dybdeskarphet med et slikt objektiv. Kommer du veldig nært, som med et macro, blir selv små bevegelser av planten ute i felten til et problem.

Jeg kan ikke helt skjønne at du får noe større dybdeskarphet ved 125 mm @ 5.6 enn hvis du blender ned 90 mm to trinn... :)

Til blomsterfotografi i en litt større sammenheng er enten en normalzoom eller en fast brennvidde på 35 eller 50 dekkende og vil gi bra kvalitet til en *relativt* billig penge. Jeg syns forsåvidt at 90 mm fungerer greit til dette også jeg da.

Mange triks for å minimere trøbbel med vind forøvrig, isoporplater for eksempel gir glimrende ly samtidig som det fungerer som en reflektor.

Lenke til kommentar

Som vanlig brenner jeg jo for Ultrazoom-serien til Olympus. Selv om de for tiden ikke har mer enn 4 MP, skulle det være godt nok til plantebilder. Med 3 cm makrogrense kommer man jo rimelig godt innpå plantene. C-765 får du til snaue 2500 for tiden. Jeg har forgjengeren, C-750, og hadde C-700 før det. Jeg liker også å knipse botaniske motiver, og noen av disse finner du eksempler på i signaturen nedenfor. Under kameratestsiden ligger det noen under makroavsnittet. På Gallerisiden er det en egen kategori for blomster.

Et glimrende kamera til makrofoto, og til en uslåelig pris.

Olympus kan optikk, og med 4 MP-brikke er støynivået akseptabelt, synes nå jeg.

Og skulle du gå lei av blomster en dag, har du jo også hele 10x zoom på dette, og kan knipse et og annen pent fjærkre, dyr osv. som du ellers ikke kommer nær nok med "bangla-zoom" på rundt 3x.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
[Jeg kan ikke helt skjønne at du får noe større dybdeskarphet ved 125 mm @ 5.6 enn hvis du blender ned 90 mm to trinn... :)

Ser jeg uttrykte meg litt utydelig der ja. Det jeg prøvde å få formidlet var at når man går veldig nært (som med et macro-objektiv) får man mindre dybdeskarphet i bildet enn om man tar bildet fra f.eks 1/2 meter (med evnt. en annen linse).

Apropos topic'en om kompaktkamera, så er det vel en generell erfaring at man får større dybdeskarphet med kompaktkamera enn med speilrefleks. Hvis det er riktig, kan det kanskje være med i vurderingen av "teknologivalg".

Lenke til kommentar

manskow har selvfølgelig rett, Olympus sine C-UZ kameraer er meget godt egnet til nærfotografering i forhold til pris. Jeg har selv brukt det mye men nå har min mor overtatt det. Skal du opp i pris ville jeg vurdert speilrefleks som andre her anbefaler.

Jeg fikk akkurat inn et Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di macro og tok bildet under av en tilfeldig blomst i stua. Du kan m.a.o. sikkert bruke et relativt normalt objektiv slik som dette til planter og blomster nærbilder. Bildet er et lite utsnitt av originalen.

Endret av SW-547
Lenke til kommentar

Dere har gitt meg meget interessante tips! Dersom jeg velger dSLR og en Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro, så står det at objektivet gir makroforhold 1:1. Dette er vel noe av det beste på makro?

Jeg lurer på hvilket makroforhold man får ved å bruke Nikon coolpix 8800 med 3 cm nærgrense eller er Canon Powershot S2 med 0 cm i nærgrense. Jeg skjønner at det ikke går ann å sammenligne dette helt, men hva gir best forstørrelse?

:roll:

Lenke til kommentar
makroforhold 1:1. Dette er vel noe av det beste på makro?
Langt i fra. Men det er noe av det beste som er rimelig og relativt praktisk. Du kan få forstørrelser på mikroskopnivå om du vil, det er bare økonomien og viljen som setter grenser.

1:1 betyr at et objekt som er like stort som bildebrikken fyller hele bildet så ca 24 mm for de vanligste digitale speilreflekskameraene.

Lenke til kommentar
Jeg fikk akkurat inn et Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di macro og tok bildet under av en tilfeldig blomst i stua. Du kan m.a.o. sikkert bruke et relativt normalt objektiv slik som dette til planter og blomster nærbilder. Bildet er et lite utsnitt av originalen.

Joda, mitt evinnelige C-750 tok forleden disse i vårt stuevindu.

Klikk for store bilder her også.

Ordensblomst-1b.jpg

Ordensblomst-2b.jpg

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste drevet med litt fotografering av blomstene her.. Synes selv jeg får komme ganske så nært... Legger ved et bilde jeg har tatt i dag med mitt Nikon Coolpix 5200

Edit:

Jeg har komprimert bildet mye så det skal være lettere å laste opp :D

Endret av fisk73
Lenke til kommentar
Dere har gitt meg meget interessante tips! Dersom jeg velger dSLR og en Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro, så står det at objektivet gir makroforhold 1:1. Dette er vel noe av det beste på makro?

Som Kristallo sier, magnifikasjonsnivået kan tas lengre, Canon MPE-65 tar en til 5:1 uten forsatser eller noe som helst :dribble:

Til ditt bruk derimot vil jeg si at Sigma 50/2.8 eller Canon EF-S60 er optimalt på et canonhus, arbeidsavstanden er kort nok til t.o.m. å kunne jobbe innendørs og makroforholdet er inntil 1:1 sånn som som det skal være. 1:1 er om ikke "det beste" liksom standarden for (seriøs) makrofotografering.

Veit ikke hva slags magnifikasjonstall man opererer med på kompaktkameraer..

fisk73: komprimert hardt ja :)

Lenke til kommentar
Til ditt bruk derimot vil jeg si at Sigma 50/2.8 eller Canon EF-S60 er optimalt på et canonhus, arbeidsavstanden er kort nok til t.o.m. å kunne jobbe innendørs og makroforholdet er inntil 1:1 sånn som som det skal være. 1:1 er om ikke "det beste" liksom standarden for (seriøs) makrofotografering.

Canon MPE-65 er et ektremt objektiv som gir forstørrelser fra 1:1 og 5:1.

Da jeg søkte på dette objektivet, kom jeg også over Tamron SP90 f2.8 Macro som gjør det bra på test. Pris 4000,-

Spørsmålet er da: Bør jeg bruke et Canon kamerahus som Canon EOS 350D på 8 megapixler eller et Nokon kamera på 6 megapixler????

Sender med et bilde som er tatt med mitt Nikon coolpix 3500 som dessverre bare har autofokus. Savner manuell fokus

Lenke til kommentar

Oppsummering av råd og pris:

Makro 1:1

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro fra 2200 kr

Sigma 105mm F2.8 EX DG fra 3388 kr

Sigma 180mm F/3.5 EX APO fra 4950 kr

Tamron SP AF 90mm F/2.8 fra 3747

Får bra test:

http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM: Fant ingen pris

Allround objektiv:

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC fra 3342 kr

dSLR

Nikon D50 fra 5828 kr

Nikon D70 fra 6812 kr

Nikon D70s fra 7356 kr

Canon EOS 350D fra 6575 kr

Billig pakke:

Nikon D50 + Sigma 50mm = 8 030 kr

Best?

Canon EOS 350D + Tamron 90= 10 322 kr

Spørsmålet er da med gode digitalkamera som:

Canon PowerShot S2 IS fra 4200 kr (Nærgrense 0,1 cm)

Nikon Coolpix 8800 fra 6920 kr (Nærgrense 3 cm)

Disse kan kanskje ikke måle seg med dSLR på sikt?

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...