Ulven Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 La oss si jeg ha 30ms i ping til servern jeg spiller på og at jeg har en lcd med 20ms responstid. Betyr det det samme som om jeg hadde brukt crt og hatt 50 i ping lr ? Håper noen kan gi en god forklaring på dette. Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hva i alle dager mener du med det..? Pingen er jo ikke hardware basert.. du får akkurat lik ping med en LCD, som du ville gjort med en CRT. - Christer Lenke til kommentar
Ulven Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Hva i alle dager mener du med det..? Pingen er jo ikke hardware basert.. du får akkurat lik ping med en LCD, som du ville gjort med en CRT. Ja det er sant, men med lcd går det 20 ms extra fra skj.kort til skjerm . Det vil jo vel da gå 20ms lengre tid før skjermen oppdateres og du ser personen kontra crt. Endret 25. mai 2005 av Ulven Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Ja det er sant, men med lcd går det 20 ms extra fra skj.kort til skjerm . Det vil jo vel da gå 20ms lengre tid før skjermen oppdateres og du ser personen kontra crt. Nei. Skjermbildet vil nå skjermen like raskt selv om det er LCD eller CRT. Forskjellen ligger i at når en LCD-skjerm har en latency på 20ms, så tar det så lang tid til et bildepunkt blir "slått på", til det når riktig farge/intensitet. Du må også huske på at en CRT skjerm har "latency". Det tar jo alltid litt tid å tegne opp bildet. Dersom du kjører skjermen din på 100Hz, vil det ta 10ms fra bildet begynner å tegnes til det er ferdig. Lenke til kommentar
Ulven Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) høres fornuftig ut, takker Men hva er det som gjør en crt bedre til spilling enn lcd ? Endret 25. mai 2005 av Ulven Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Etter min mening: Ingenting pr. dags dato.. Jo, kanskje prisen.. En 17" CRT til 1300 kr. er nok bedre (bedre bildekvalitet, ikke etterslep) enn en 17" LCD til 1800 kr... Du må opp i over 2500 for å få en 17" som er er på høyde med en CRT.. Men nå skal ikke jeg (det bør heller ikek du) lage en diskusjon om hva som er best.. Det blir bare krangel.. Folk kjøper det de liker best.. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Forskjellen i latency oppfører seg også litt forskjellig. På en CRT-skjerm vil et punkt begynne å lyse så fort elektronstrålen treffer det. Forsinkelsen ligger i hvor lang tid det tar fra den har tegna seg fra øvre venstre til nedre høyre hjørne. På LCD "byttes" alle punktene samtidig, mao vil en latency på 20ms, si at det tar 20ms fra bildepunktet begynner forandring, til det er ferdig. Det er denne forskjellen som gir lagg på en LCD-skjerm i forhold til CRT. Det er vel ikke før LCD kommer ned mot 0ms latency, at de blir helt like i forhold til CRT. Det er heller ikke helt så lett som det høres ut med latency på LCD-skjermer. Xms latency er gjerne tiden det tar i snitt fra farge A til farge B. Fra farge A til farge C kan det gjerne ta lengre eller kortere tid. Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Det er vel sånn at CRT er best til spill til dags dato vs LCD. Med lcd kan du ikke syncronisere alt perfekt men med crt kan du. da mener jeg hz(skjerm)/hz(mus)/fps. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 CRT har et par fordeler for nettop gaming. -Flytende pixler. Typisk for spill bruker folk ofte forskjellige oppløsninger for å lage en god balanse mellom ytelse og kvalitet. Har du LCD må du enten kjøre i native oppløsningen, eller godta en viss forringelse av bildekvaliteten når bildet nedskaleres. -Best responstid. Selv de aller beste LCD panelene til dags dato er ikke like raske som CRT. De fleste vil si at ghosting som et biprodukt av høy lathency på skjermen ikke er et problem på 16-12ms og lavere, men for de aller meste kresne som er "avhengig" absolutt null ghosting, kombinert med veldig høye framerates (typisk twitch-gaming på høyt nivå) så er CRT'en fremdeles kongen. -Pris selvfølgelig. 19" CRT er jo latterlig billig. Ellers har jo LCD mange andre fordeler, men den største er fremdeles i mine øyne den fysiske størrelsen. Jeg ligger på vippepunktet mellom ny CRT og ny LCD da jeg har så mye plass at en stor CRT ikke gjør noe likevel. -Stigma Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Så har jo CRT ofte bedre farger/kontrastforhold, spesielt når det gjelder svart. Men LCD er uansett vinneren, i alle fall på plass og den er litt lettere å flytte på. Plass kan forresten måles i penger pr. i dag. Og har du en 21" CRT tar den jo nesten 1m^2 som gjør at det koster rundt 65000kr i tillegg til skjermens pris, for å ha en slik skjerm i en storbyenes toppleiligheter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå