Gå til innhold

Livstid for hacking

Anbefalte innlegg

http://www.itavisen.no/art/1299080.html

Ja, hva sier dere til dette?!?!

Jeg sier meg ivertfall sterkt uenig. Hva er verst. Gjøre noe ulovlig med en pc eller drepe noen?

Jaja, det er greit nok om personen gjør skikkelige skader da som å hacke staten eller.no

En liten del av artikkelen:

Egentlig er det få som venter noen særlig motstand videre i systemet i det klimaet som råder etter 11. september. Dermed kan guttunger som bryter seg inn i datasystemene hos IBM eller HP risikere å få hele livet sitt ødelagt.

Jeg sier bare at det er helt sykt!

[ Denne Melding var redigert av: ZerBox på 2002-07-16 18:31 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvordan dette blir praktisert av rettsvesenet i USA. Intensjonen med dette er vel at rettsvesenet skal ha anledning til å straffe ekstra hardt dem som utøver så alvorlige dataforbrytelser at det setter landets sikkerhet på spill, tror ikke noen har til hensikt å ta livet av guttungen på tolv som bryter seg inn i skolens nettverk.

Men som sagt, det gjenstår jo ennå å se hvordan dette håndheves i praksis...

Lenke til kommentar
Quote:

ZerBox skrev (2002-07-16 18:30):

Ja, hva sier dere til dette?!?!

Jeg sier meg ivertfall sterkt uenig. Hva er verst. Gjøre noe ulovlig med en pc eller drepe noen?

Jaja, det er greit nok om personen gjør skikkelige skader da som å hacke staten eller.no

Egentlig er det få som venter noen særlig motstand videre i systemet i det klimaet som råder etter 11. september. Dermed kan guttunger som bryter seg inn i datasystemene hos IBM eller HP risikere å få hele livet sitt ødelagt.

Jeg sier bare at det er helt sykt!

Hvorfor er det sykt, Alle vet at hacking er ulovlig, Men livstids fengsel er vel litt for mye for hacking. Det er vel det eneste som hjelper for å få ned hackingen. :grin:
Lenke til kommentar

Quote:

ZerBox skrev (2002-07-16 18:30):

...også kalt drittunger som enten ikke skjønner hva de driver med eller er så opptatt av oppmerksomhet at de driter i konsekvensene...

Lenke til kommentar

Hacking er uansett ulovlig og gjør skade for milliarder av kroner/dollar/pesetas hvert eneste år. Ville sikkert hatt sympati med en drittunge som ble dømt til livstid for å hacke Microsoft, men hadde applaudert dersom Osama hadde blitt dømt for å hacke Pentagon (strengt tatt har de vel kanskje nok på ham allerede :wink:)

Lenke til kommentar

Helt klart subjektivt, ja, og dermed rom for meninger... :smile:

Amerikanere har tilsynelatende et litt annet og 'objektivt' forhold til dette enn de fleste andre... Vi skal jo ikke glemme at de tross alt etter nesten 50 år fremdeles tisser i sine bleier bare de hører navnet 'Ivan'... :smile:

Lenke til kommentar

Dette er maksimumstraff, og etter min mening OK.

Jeg synes ikke det er forskjell på å bryte seg inn på noens datamaskin og fysisk bryte seg inn i en eiendom. Konsekvensene ved denne type innbrudd kan bli svært store. Tenk dere atomkraftverk, sykehus, forsvar, oljeraffeneri osv. Mange bedrifter har bedriftshemmeligheter som kan gjøre at de går konkurs om de blir offentlige eller kjent for konkurrenter. Eller kanskje millioner av kroner tapt i produktivitet som følge av nedetid på systemer.

Noen sier at om bedriften ikke kan beskytte seg, så er det til pass. Hva om noen brøt seg inn i ditt hjem, og sa det var til pass siden du har så dårlige låser.

Personlig ville jeg se det på en like stor invasjon av privatlivet om noen brøt seg inn på PC'n min som om de brøt seg inn i boligen min. Selv ble jeg utsatt for forsøk på innbrudd for et par uker siden. Jeg testet noen Newsreadere og jeg kom i vannvare til å klikke på feil link. Resultatet var Backdoor-AHK trojanen, og virusscanneren hadde ikke denne inne selv om den var helt oppdatert. Rett etterpå så jeg på firewall-loggen at jeg fikk ganske tunge treff fra to IP-adresser (Canada og Israel). Firewallen stoppet de heldigvis. Vel, jeg nølte ikke et sekund på å rapportere dette til abuse hos de respective ISP'ene. Jeg fikk mistanke til linken og etter litt leting fikk jeg mistanke til en fil som jeg isolerte og sendte til et par av antivirus produsentene. Da jeg oppdaterte antivirusen i går, testet jeg den på den mistenkelige filen. Og den fant Backdoor-AHK.

Til alle dere som har ansvar for systemer, rapporter, rapporter, anmeld, anmeld, anmeld. Det er umulig å være 100% sikker selv om du er oppdatert på antivirus og fullt ut patchet. Det er også viktig å opprettholde en prevantiv holdning og ikke la disse sob tro de kan slippe unna billig.

Lenke til kommentar

(Personlig syns jeg det, i Norge, burde være litt høyere fengselsstraffer for narko-langere, mordere og spesielt voldtektsmenn.)

Når det gjelder saken, er livstid kanskje litt vel mye for hacking. Det spørs seff hva og hvor mye, men allikevel. USA er kanskje litt vel maktsyke, osv.

Og husk; "There's NO way like the American way!"

Lenke til kommentar

What is hacking?

Hacking is the act of penetrating a closed computer system for the knowledge and information that is contained within. Through the study of technology and computers a hacker can open his mind and expand his knowledge. Hacking is intended to free information and expand minds, not to be destructive nor for material gain. Although there is always some debate because of how the term hacker has been both glorified and undermined by common media, but most will say that those who destroy data, hack for money or with illegal intent should be referred to as crackers, not hackers.

Dettet er riktig hacking er ikke ulovilg

Lenke til kommentar

Quote:

Ravenlord skrev (2002-07-16 20:13):

What is hacking?

Høres ut som en intelligenstest...

Kanskje ikke ulovlig, men du verden så lite smart...

Mitt inntrykk er at de som kanskje faktisk kan mest også misbruker kunnskapen mest....

Hvor dum er det mulig å bli? Dersom hensikten er å imponere er det bortkastet tid...

Lenke til kommentar

Såklart har alle egne meninger om ordet "hacking".

Selv mener jeg at det er en generelt kunnskapsrik data-bruker, på guru-nivå.

Men når jeg leser generelle medier, VET jeg at DE forbinder det med data-kriminalitet.

"Cracker" vil i de fleste tilfeller være dekkende, mener jeg. (For datakriminelle. Men ikke alltid, såklart. Og de kan nok gjøre god ting, de også, ja.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-16 20:13, Ravenlord skrev:

What is hacking?

[cut]

B.S.! Hacke/cracke (innbrudd) i lukkede systemer ER ulovlig. Hvis noen prøver å innbille deg noe annet, så er du ikke lite naiv. Det var noen år da det å bryte seg inn i systemer uten å gjøre noe "ondsinnet" var i en gråsone. Men dette er nå strammet inn på i de aller fleste land i verden. Hacking/cracking er ikke noe romantisk og heroisk. "For å lære". "Utvide sinnet". De fleste er script-kiddies. Gå heller litt mer på skolen.

Ed. typo

[ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-07-16 20:42 ]

Lenke til kommentar

Hvis den nye loven brukes for å verne liv eller straffe dem som tar liv ved hjelp av "hacking" så er den verd det, men hvis den derimot brukes for å beskytte verdiene og pengene til store selskaper så er den alt for streng.

Håper selvfølgelig som andre at det her vil gjøre at fler blir avskrekket fra å "hacke", men tviler. Den vil vel heller føre til at de som gjør slikt blir mer kyniske og mer desperat etter å skjule sine spor.

Lenke til kommentar

Så lenge den loven bare gjelder i USA bryr det ikke meg, liker ikke de foklka der borte! De er så jæ.vla dom i hodet!

De gjør seg jo til latter, hele politikken deres har kjørt deres forhold til "de fire i maktsirkelen" i grøften. (det er russland, FN og sikkert UK). De stemte forresten alle imot USA i saken angående Yasir Arafat(tror det var han)

Lenke til kommentar

hvis dem er så utrolig redde for hacking, hvorfor står de serverene som holder på denne informasjonen på nett da? hadde det ikke bare vært enklere å kjøpt inn en CD-brenner? og brenne CDene og legge inn på server, så slipper dem dette med hacking/cracking

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...