Trigan Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Hei. Har et lite problem med min PC. hver gang jeg starten den første gang, slår den seg av etter 2-3 minutter uten melding eller forvarsel (som om noen tok sikringen og den restarter ikke av seg selv). om jeg starte den igjen innen 2 minutter så funker alt og den er helt stabil. venter jeg lengre, så skjer det samme igjen inntil jeg starter den innen 2 minutter. det har ingen ting å si om jeg logger meg på eller om den står i påloggingsvindu (slik jeg først trodde grunnet potensielt softwareproblem). maskin har funket perfekt før og jeg kan ikke huske at jeg har endret noe spesielt som skulle tilsi dette fenomenet. maskin er selvbygg. det er jo ingen krise, men for det første er jeg nyskjerrig på hva det kan være og for det andre så er det jo litt irriterende. noen glupe hjerner som har en idé? Trigan Endret 25. mai 2005 av Trigan Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Høres ut som om noe blir for varmt. Sjekk om alle viftene går. Lenke til kommentar
Trigan Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 hei - takk kabinettviften går (2 stykk - men ja jeg skal sjekke cpuviften- kan jo faktisk være at den først starter andre gang, selv om det høres merkelig ut) tar opp tråden senere i dag når jeg har sjekket hjemme. Lenke til kommentar
Trigan Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Har sjekkt vifte etc. men det er ikke der feilen ligger... Er det noen som har andre forslag? Lenke til kommentar
hjelpmegda Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Kan du ha satt på strømsparer modus eller noe i den duren der PCen slår seg automatisk av etter så og så lenge...? sjekk biosen etter det. Eller det virker litt som om CPUen blir for varm, har problemet oppstått fra dag1, eller det det et problem som plutselig kom. Kan hende du har satt klokkefrekvensen høgere enn det CPUen er regnt til og derfor kræsjer den. Bare tenker høyt... Lykke til ! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Bruker du ABIT-monitor for HK ? Lenke til kommentar
BorN Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har akkurat samme problemet. Ta en titt på mitt innlegg... Lenke til kommentar
Trigan Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg har akkurat samme problemet. Ta en titt på mitt innlegg... Leste innleget ditt, men har ikke samme problem. Min maskin har nå stått på i 6 døgn uten problemer. Om jeg nå kjører en restart på maskinen får jeg ingen problemer. Poblemet mitt oppstår når jeg starter en "kald" maskin første gang. jeg synes det er rart at ved start andre gang (innen 2 minutter) så har jeg absolutt ingen problemer mer. Pleier det ikke å være omvendt? Bruker ikke Abit monitor for HK, har ikke satt klokkefrekvensen feil (rimelig sikker) og problemet dukket pluselig opp etter at maskinen funket fint i litt over et år. har ikke gjort noe med maskinen bortsett fra å sette inn litt lysstasj her og der, men det burde jo ikke ha noe med saken å gjøre. Ved. CPU: så er det rart at maskinen slår seg av etter 2 min. men at den ikke gjør det ved andre gangs start. Viften slår seg vel på begge ganger? Kjører et ASUS monitor program, men kan ikke skjønne at det skal være årsaken. Bios er oppdater og ok (ut i fra mine kunnskap - som opplagt er begrenset) Lenke til kommentar
k.kr Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) hei, har du sjekka at ikke problemet ligger i bios, softmenu? prøv å load failsafe.... jeg hadde oxo et lignende problem en gang, problemet var da at jeg hadde en strømkabel med brudd i (12v) Endret 28. mai 2005 av k.kr Lenke til kommentar
Trigan Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Har nå demonternt og satt sammen maskinen. Finner ikke noen feil i bios. Jeg er nå helt sikker på at problemet må henge sammen med "kald" maskin. Er maskinen varm/gått en stund så slaår maskinen seg ikke av. Selv om jeg kjører omstart flere ganger på rad. Lar jeg den stå i 30 min og slår den på svikter den første gang. Jeg skjønner ingenting. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Har nå demonternt og satt sammen maskinen. Finner ikke noen feil i bios. Jeg er nå helt sikker på at problemet må henge sammen med "kald" maskin. Er maskinen varm/gått en stund så slaår maskinen seg ikke av. Selv om jeg kjører omstart flere ganger på rad. Lar jeg den stå i 30 min og slår den på svikter den første gang. Jeg skjønner ingenting. Jeg Sjønner ABSOLUTT ingenting jeg heller Men nå har maskinen min funket fint i ca. 2 uker. Det som er litt rart, er at for 2 uker siden, da maskinen min var hadde problemet med å slå seg av hele tiden, virket den helt fint i 10-20 minutt før den skrudde seg av, og da var den kald. Og 1-10 minutt gikk det før den skrudde seg av, da den var gått en liten stund... Kankje det er noen komponenter som trenger tid på å starte skikkelig? f.eks. kjøle-vifte eller noe annet... jeg har ikke akkurat større kunnskaper om dette enn deg, var bare det første jeg kom på! Som sagt: nå virker maskinen MIN helt uten problemer, men det spørst om du får løst gåten om DIN maskin... kommer ikke på noe annet å si enn "Lykke til!" Lenke til kommentar
Trigan Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Har nå løsningen på problemet. Etter en stund var det heller ikke mulig å skru på maskinen, jeg måte prøve flere ganger og trodde først det var feil med selve bryteren. Så jeg begynte å demontere maskinen. Prøvde å starte maskinen og så viser det seg at det opplagt var feil med selve power supply. Det som skjedde var at den rett og slett "eksploderte". Litt røyk men ellers ingen skader. Skifte power og se der alt funker igjen. (I hvert fall for øyeblikket.) Nå vet jeg ikke om det kan skyldes støv, overbelastning eller hva, men har ihvert fall satt inn likt power som før. Det ser jo ut som om dette er en sær case, men kanskje noen en gnag har nytte av min konklusjon. Takk til de som prøvde å hjelpe meg. Trigan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå