nree Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hei, jeg har 2 venner han ene på 15 og han andre på 14 begge er fylt samme året som meg altså 1990... Di var ute og kjørete i ein opel rett ved siden av huset til han ene da di møtte politiet rett nedi gata. Di kjørte bare videre og politiet kom etter, di kjørte bort til huset til han ene og politiet så ikkje det og kjørte videre! Likevell hadde politiet funnet ut at de var di to (sikkert skilt nummeret) og tok kontakt med skolen min og fortalte dette og spurte om noen ikkje var på skolen... Vi fikk fort vite hvem de var og politiet ringdte til foreldrene! Han på 15år (Fyllte 15 i jannuar) kjørte bilen, han på 14 fyller 15 i oktober. Jeg vet di var dumme og har sagd de til dem og di sier di aldrig skal gjøre de igjen! Han på 14 er han jeg kjenner best og han spør meg om han får noe straff eller utsettelser pga. dette, siden han som kjørte bilen (15) sier han hadde ansvaret for han på 14 siden han ikkje hadde fylt 15 enda og han på 14 vil derfor ikkje få noe på rullebladet eller utsettelser eller noe som helt. Stemmer dette? Han på 14 sitter her ved siden av meg og nesten gråter! Håper på raske svar! Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Han på 14 er under kriminell lavalder og vil ikke bli straffeforfulgt. Det blir sannsynligvis levert en rapport til barnevernet. Han slipper sikkert unna med en samtale der, sammen med foreldrene sine. Lenke til kommentar
zokra Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hehe, slik går det når man kjører ulovelig :!: Han som kjørte vil nok få utesettelse på kortet, men jeg tror at han som satt på kommer til å gå fri, fordi han har vel ikke gjort noe som er ulovelig Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Han skal til avhør med foreldrene sine ja... Lenke til kommentar
trra Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Flytter denne til bil&motor-Trafikk. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Vel... politiet kan vel ikke ta dem for en gjerning når de ikke tar han eller dem når de gjør det!? Da må dem vel ha bevis. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Han på 14 er under kriminell lavalder og vil ikke bli straffeforfulgt. Det blir sannsynligvis levert en rapport til barnevernet. Han slipper sikkert unna med en samtale der, sammen med foreldrene sine. Nå er vel den kriminelle lavalderen på 14 år? Så han er gammel nok, han også. (Noe svar til trådstarter har jeg dessverre ikke) Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Vel... politiet kan vel ikke ta dem for en gjerning når de ikke tar han eller dem når de gjør det!? Da må dem vel ha bevis. Politiet fulgdte etter men kjørte bort så føreren ikkje skulle øke farten mer og ein ulykke kunne inntreffe... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Han skal til avhør med foreldrene sine ja... Avhøret er kun for å finne ut av hendelsesforløpet, ikke for å diskutere straff ol. (vært med på før). Er man under 15 kan man ikke straffes på vanlig måte. That's it. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Nå er vel den kriminelle lavalderen på 14 år? Så han er gammel nok, han også. Kriminell lavalder: Straffeloven fastsetter en bestemt alder som minimum for å straffe en person. I Norge har lavalderen variert, men ble satt opp fra 14 til 15 år fra 1. januar 1990. kilde: http://www.nored.no/offentlighet/ord.html Endret 26. mai 2005 av bobafett Lenke til kommentar
nree Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Han skal til avhør med foreldrene sine ja... Avhøret er kun for å finne ut av hendelsesforløpet, ikke for å diskutere straff ol. (vært med på før). Er man under 15 kan man ikke straffes på vanlig måte. That's it. Vil de si at han som jeg har best kontakt (han på 14) med meg vil ha like rent rulleblad etter dette så han hadde før? Men hva vil skje med han på 15 da? Endret 26. mai 2005 av goggen90 Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Vil de si at han som jeg har best kontakt (han på 14) med meg vil ha like rent rulleblad etter dette så han hadde før? Skal ikke få konsekvenser for rullebladet. Men hva vil skje med han på 15 da? Her kommer det vel litt an på. Tipper han får en liten bot og ferdig med det. Kanskje mulighetene for å begynne på politiskolen henger i en tynn tråd. Lenke til kommentar
nree Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Fikk akkuratt vite at han som her 14 har nå vert til avhør i morges og han fikk ikkje noe på rullebladet Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Det kommer på et "midlertidig rulleblad" som blir slettet når han fyller 15... Mulighetene for å begynne på politiskolen er like gode som før. En kamerat av meg begynner der til høsten, å han hadde noen småting på rullebladet... Det gjelder ikke småting som å kjøre litt for fort osv osv... Det de ser mest etter er nok voldsdommer, tegn på agresjon og den typen saker. Han kommer nok ikke til å få en bot vil jeg tro. Ikke han som har kjørt bilen, å dermed ikke gjort noe straffbart Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Han kommer nok ikke til å få en bot vil jeg tro.Ikke han som har kjørt bilen, å dermed ikke gjort noe straffbart Trådstarter skriver kanskje litt vanskelig, men det står da at han det var han på 15 kjørte bilen. Eller....? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Han kommer nok ikke til å få en bot vil jeg tro.Ikke han som har kjørt bilen, å dermed ikke gjort noe straffbart Trådstarter skriver kanskje litt vanskelig, men det står da at han det var han på 15 kjørte bilen. Eller....? Ja, og han på 14 satt på... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Han på 15 kan få straff (ikke sikert han får det fordet, men men...) Han på 14 har ikke gjort noe galt, og er under den kriminelle lavalder så han kan nok ikke få noen form for straff Lenke til kommentar
Mato Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 vil tippe han på 15 slipper unna med en bot og en utsettelse på lappen , mest sansynelig 6 mnd , ved tilståelse er det vell formildene forhåld innne i bilde og . men en liten utsettelse vil jeg ikke se bortfra , jeg hadde en kopis som fikk 6mnd utsettelse for og ha kjørt en moped uten lappen på fortauet (han kjørte mopende 50m totalt i lav hastighet) Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det kommer på et "midlertidig rulleblad" som blir slettet når han fyller 15... vel, de finner slike "midlertidige" ting lett ved sikkerhetsklarering i forsvaret... Må huske at anmerkninger aldri blir fjernet fra kriminalregistrene. Derimot er det ikke alt som trenger å avgjøre om du skal få en pen vandelsattest eller ikke, så du kan få det selv om du gjorde dumheter før fylte 15. Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 noen kamerater av meg gorde det samme for en del år tilbake, han ene varsåvidt over lavalder, og de 2 andre var under. da fikk alle sammen fikk 1/2 års utsettelse på lappen. men det endte med at han ene fikk 4 mnd utestelse før han fikk det omgjort pga "plettfri oppførsel siden", og de andre fikk det samme, så de fikk lappen når de ble 18. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå