Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL Utjevningskabel/Bak Digital2 Linjedeler

Anbefalte innlegg

Hei, min mor har forsøkt å få ADSL - men fått beskjed av Bluecom at hennes linje er på

en Digital-2 linjedeler - noe som vil si at hun deler kobberparet med noen andre.

Huset hennes ligger litt for seg selv - nærmeste nabo 400 meter unna. Trolig er det denne

naboen som deler.

Noen som vet hva skjer dersom hun - som altså ligger på en digital-2 splitter - bestiller en ny, ekstra linje til f.eks. hybelleiligheten i garasjen som ligger ved siden av huset? Vil Telenor (Jara) kunne splitte linja videre fra henne eller er det da "fullt" på linja som går til hennes hus nå?

Det jeg er ute etter å vite er altså om jeg kan "overtale" Telenor til å få en linje til henne som

det (forhåpentligvis) kan leveres ADSL på - evt. få koblet om dersom det går....

-S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å kjenne til lokale forhold kan jeg egentlig ikke utale meg noe særlig, men noen tanker har jeg.

Digital2K gjør jo at du kan kjøre to analoge telefonlinjer over et par mellom sentralen og en abonentenhet. Vist teorien din stemmer med at det deles linje med en nabo vil en bestilling av ny analog linje mest sansynelig føre til at det blir montert en ny "ren" linje.

Er du heldig å møter noen som vet hva de driver med når du skal bestille vil du kunne få vite om du får en ny "ren" linje eller om det blir noe annet kluss.

Lenke til kommentar

Mja, man skulle egentlig tro det - siden en Digital-2 gir såvidt jeg har funnet ut 2 analoge linjer på et kobberpar. Spørsmålet er om de kan dele videre fra det som er...

Vet ikke om det er noen vits å spørre de heller - av erfaringer er de vel ganske flink til å vri seg

unna ethvert forhold som koster penger. Tror jeg skal be henne prøve - og bruke fremføringsplikten for det den er verdt. Dersom det ikke går - og det viser seg at linjen ikke kan levere bredbånd likevel - er det jo bare å si den opp etter hvert.

Et par tusen kroners eksperiment med andre ord.

Og det kan jo bli spennende det. :roll: .-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...