Anders Leipsland Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=9&item=223583 la meg tippe, en haug av HW.no leserne kommer til å sende inn "se å få ned den j'vla prisen på ADSL" og "gi meg adsl FFS!" :wink: Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=42255&forum=25 du var litt sent ute. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Hei Anders! Ikkje mange spørsmål som har blitt besvart til no.Og det er i underkant av ein halv time igjenn å svare på spørsmål fra leserene. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Hei Anders! Var komt ein del fleire svar på spørsmål no eit utdrag er dette: Kenneth Pedersen, Kristiansand: - Hei! Har du noen planer om å følge den forrige konsernsjefens fotspor ved denge pågående journalister med kniv-mikrofoner? :smile: Hilsen Kenneth Svar: - Nei, noen slike planer har jeg selvfølgelig ikke. Men i forbindelse med at jeg fikk jobben var det en kunde som sendte meg en sprettert med hasselnøtter som "ammunisjon" - så vi får se! Lenke til kommentar
Rusmusa Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Blir bare provosert av å se på hele greia, en hel del av svarene er bare svada. Det er jo også ganske tydelig at han har unngått å svare på en hel del spørsmål om bl.a. ADSL.. Han skriver også at firma kan få bredbånd uansett tilgang på ADSL, men så glemmer han å nevne den sinnsyke prisen Telenor tar fra disse små firma som må få egen bredbåndlinje. De færreste småbedrifter har råd til dette.. Nei det ser ut som Telenor vil fortsette sin distriktsfientlige politikk, tenk dere hva som skjer når alle vi fiskerne og bøndene må flytte inn i byene for å få bredbånd.. ;o) [ Denne Melding var redigert av: Rusmusa på 2002-07-17 13:04 ] Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 1. Ola Magnar, Oslo: - Dere kan seriøst ikke prise MMS til 10 kr pr. melding? Eier dere ingen skam?? Håper en ny lovendring kan regulere også prisene som er definert under datatrafikk!! Dette er sykt. Men sånn er det vel med monopol... Svar: - Dette er ikke noe monopolsituasjon, og prisen er ikke endelig fastlagt og vil nok ligge under dette! hehehe vel vet han hva monopol vil si eller bruker han et anent navn på det?? 2. Trond, Harstad: - Kan du forklare hvordan dere har fått et slikt overskudd som dere har, som faktisk går over alle støvleskaft i forhold til det staten har tillatt??? Her er det jo noe som ikke stemmer i det hele tatt, dere innvesterer jo allerede mye i øst og (vest og) går enda med dundrene overskudd! Svar: - Den avkastningen du viser til er knyttet til ett år isolert. Det tok 6 til 7 år før GSM begynte å vise positive tall, og dermed må lønnsomheten ses på over hele perioden, og ikke bare ett år. Dessuten vil dagens lønnsomhet gjøre det mulig å bygge videre på f.eks UMTS når dette kommer for fullt. For Telenor er det også nødvendig å tenke hele landet når det gjelder videre utbygging, og kan ikke bare konsentrere oss om de store byene. For Telenor er det også nødvendig å tenke hele landet når det gjelder videre utbygging, og kan ikke bare konsentrere oss om de store byene. hehehehe for det vises jo i prakis.. se bare hvor de bygger ut adsl... 3.Lars, Moss: - Hvordan kan du forsvare at Telenor møter konkurransen i telemarkedet med å senke trafikkprisen og samtidig øke abonnementsavgiften? Eller at Telenor går i null på Nextra, mens Telenor Nett håver inn fordi de kan ta en for høy pris fra sine konkurrenter på linjeleie? Svar: - Alle tjenestene i telemarkedet skal inn i et konkurransemarked. Det betyr at Telenor ikke kan subsidiere våre konkurrenter gjennom å ha priser på abonnement (tilgang) som ligger under kostnadsnivået for denne delen av teletjenestene. Siden vi øker kapasiteten i telenettet fra år til år med store investeringer, vil disse inngå i prisstukturen for tilgang. Vi har monopol :razz: 4.Roger Johnsen, Bergen: - Telenor som svømmer i penger og bygger svære palasser som kontorer. Når skal kundene få litt av godene? Og ikke kom å si at dere er billige.Og når kan dere sammenlignes med de beste innen bredbånd(ADSL)? Ta BKK for eksempel, de levere Bredbånd som er nesten 10 ganger raskere en Deres såkalte høyhastighets ADSL + at prisen er 30% lavere!Nei Jon Fredrik Baksaas når skal Telenor bli konkuransedyktige? Svar: - Her blander du kortene. Våre nye kontorer er fremtidsrettet og tar Telenor ut av høye leiekostnader i de sentrale stedene, deriblant Oslo med overgang til Fornebu. Når det gjelder ADSL er det bra at også andre aktører tilbyr bredbånd i konkurranse med Telenor. Vi opplever at vi er konkurransedyktige samlet sett i Norge både når det gjelder pris og kvalitet. Men de kommer ikke langt når de andre må leie hos oss... 5.Kenneth Pedersen, Kristiansand: - Hei! Har du noen planer om å følge den forrige konsernsjefens fotspor ved denge pågående journalister med kniv-mikrofoner? :smile: Hilsen Kenneth Svar: - Nei, noen slike planer har jeg selvfølgelig ikke. Men i forbindelse med at jeg fikk jobben var det en kunde som sendte meg en sprettert med hasselnøtter som "ammunisjon" - så vi får se! så lenge de ikke spør om hvorfor vi "fikk" kobberet og hvorfor vi har monopol, så skal vel det gå greit.. Elena Roosetskaja, Narvik: - Hvorfor er det så stor prisforskjell på samtalepris når man ringer til andre mobiloperatører? Jeg tviler sterkt på at det koster så mye å gå over til et annet mobilnett. Gjøres dette for å skape monopol på markedet?? Svar: - Fra kundens ståsted kan dette se rart ut. Det er imidlertid mobiloperatørene selv som setter prisen på å ringe inn i deres nett og ikke Telenor. Vi setter prisen på å ringe til Telenor Mobil, og dette koster faktisk langt mindre enn å ringe inn i Netcom"s nett, men dette er dermed Netcoms beslutning. Vår samtrafikkpris er dessuten underlagt Post & Teletilsynet. ...og de folkene hos pt er underlagt staten og staten har vi i vår "hule hånd"... ja de pt folka betaler vi faktis ferie på.. osv. 6. Vidar, Norge: - Leser i Aftenposten - og forsåvidt i andre kanaler - at Telenor skal strupe investeringene fremover. Dette fører til -slik jeg ser det - at arbeidstilfanget vil minke vesentlig, og følgelig vil Telenor bli nødt til å si opp mange mennesker. Bedriftsøkonomisk korrekt kanskje, men hva om markedet tar seg opp igjen? Er du ikke redd for at du da vil mangle aktuell kompetanse? Et råd: sats på nisjeprodukter i tider der man ikke kan selge i volum fordi markedet er mettet. Dette vil holde ansatte i vigør, og man kan til og med komme opp med nye "killere" uten å ha forutsett det! Hilsen bekymret Telenor-ansatt (med kompetanse) Svar: - Vi har ikke stanset investeringer, men nivået på investeringer vil være et annet enn de to til tre siste årene. Vi bygger ut nettet daglig med mer kapasitet slik at vi stadig blir istand til å nå en større del av markedet med f.eks ADSL og kapasiteten i mobilnettene bedres. Dette går ikke ut over kompetansenivået i bedriften. Telenor-ansatt (med kompetanse) ,,,, ehh er du sikker på at du jobber i telenor???? Telenor skal ha hele verden sitt marked. og vi begynner med lut fattige land.. der de ikke har arbeids regler osv kommer først.. 7.Anne Merethe Erstad, Tromsø: - Min bedrift ligger 6-7 kilometer fra Tromsø sentrum. Telenor kan fortsatt ikke fortelle meg når jeg kan forvente å få bredbåndforbindelsen som selskapet "forhåndstilbød" meg for to år siden.Hvordan kan Telenor forsvare at småbedrifter og privatpersoner som ligger så nært "landsdelshovedstaden" fortsatt ikke har fått tilbud om ADSL eller kabelforbindelse - hvorfor bygger dere ikke ut på to fronter? Svar: - Som bedrift har du tilgang til bredbånd via leid linje med den kapasitet du måtte ha behov for. Når det gjelder ADSL som bredbånd er det med denne kapasiteten som med ISDN, at det tar tid å bygge ut dekningsmessig. Idag dekker vi drøyt 50% av alle linjer teknisk med ADSL og denne prosenten vil øke over tid. Når konkret din bedrift kan få levert ADSL kan jeg ikke ta direkte her, men vil kunne sjekkes på internett telenor.no Som bedrift har du tilgang til bredbånd via leid linje med den kapasitet du måtte ha behov for. Det koster da bare 99 000,- for 128kb i en uke,, hva er det du klager etter??? Når konkret din bedrift kan få levert ADSL kan jeg ikke ta direkte her. se oxo nr 2. 8. Martin, Oslo: - Synes du det er riktig at dere som privatisert bedrift fikk eierskap til linjer og infrastruktur som det norske folk har betalt for å bygge opp? Kunne du tenke deg og si opp eierskapet for å komme vekk fra post og teletilsynet, som dere overprøver alle vedtakene til. For slik å tjene mest mulig penger før dere må stanse aktiviteter som hindrer fri konkurranse. Svar: - Da Televerket ble omdannet til AS og senere privatisert gjennom børsnotering i des 2000, var det hele selskapet som ble inkludert og ikke deler av selskapet. Nettet i Norge er ikke et ferdig nett og vil hvert år kreve store investeringer for å videreutvikle kapasitet og tjenester. Disse sammenhengene gjør at å skille "nettet" fra tjenestene fra vårt perspektiv ikke er en aktuell problemstilling. TROR du at vi gir ifra oss det gratis tilbake eller??? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-17 13:29, tivolieselet skrev:1. Ola Magnar, Oslo:- Dere kan seriøst ikke prise MMS til 10 kr pr. melding? Eier dere ingen skam?? Håper en ny lovendring kan regulere også prisene som er definert under datatrafikk!! Dette er sykt. Men sånn er det vel med monopol...Svar:- Dette er ikke noe monopolsituasjon, og prisen er ikke endelig fastlagt og vil nok ligge under dette!hehehe vel vet han hva monopol vil si eller bruker han et anent navn på det??2. Trond, Harstad:- Kan du forklare hvordan dere har fått et slikt overskudd som dere har, som faktisk går over alle støvleskaft i forhold til det staten har tillatt??? Her er det jo noe som ikke stemmer i det hele tatt, dere innvesterer jo allerede mye i øst og (vest og) går enda med dundrene overskudd!Svar:- Den avkastningen du viser til er knyttet til ett år isolert. Det tok 6 til 7 år før GSM begynte å vise positive tall, og dermed må lønnsomheten ses på over hele perioden, og ikke bare ett år. Dessuten vil dagens lønnsomhet gjøre det mulig å bygge videre på f.eks UMTS når dette kommer for fullt. For Telenor er det også nødvendig å tenke hele landet når det gjelder videre utbygging, og kan ikke bare konsentrere oss om de store byene.For Telenor er det også nødvendig å tenke hele landet når det gjelder videre utbygging, og kan ikke bare konsentrere oss om de store byene. hehehehe for det vises jo i prakis.. se bare hvor de bygger ut adsl...3.Lars, Moss:- Hvordan kan du forsvare at Telenor møter konkurransen i telemarkedet med å senke trafikkprisen og samtidig øke abonnementsavgiften?Eller at Telenor går i null på Nextra, mens Telenor Nett håver inn fordi de kan ta en for høy pris fra sine konkurrenter på linjeleie?Svar:- Alle tjenestene i telemarkedet skal inn i et konkurransemarked. Det betyr at Telenor ikke kan subsidiere våre konkurrenter gjennom å ha priser på abonnement (tilgang) som ligger under kostnadsnivået for denne delen av teletjenestene. Siden vi øker kapasiteten i telenettet fra år til år med store investeringer, vil disse inngå i prisstukturen for tilgang.Vi har monopol :razz: 4.Roger Johnsen, Bergen:- Telenor som svømmer i penger og bygger svære palasser som kontorer. Når skal kundene få litt av godene? Og ikke kom å si at dere er billige.Og når kan dere sammenlignes med de beste innen bredbånd(ADSL)? Ta BKK for eksempel, de levere Bredbånd som er nesten 10 ganger raskere en Deres såkalte høyhastighets ADSL + at prisen er 30% lavere!Nei Jon Fredrik Baksaas når skal Telenor bli konkuransedyktige?Svar:- Her blander du kortene. Våre nye kontorer er fremtidsrettet og tar Telenor ut av høye leiekostnader i de sentrale stedene, deriblant Oslo med overgang til Fornebu. Når det gjelder ADSL er det bra at også andre aktører tilbyr bredbånd i konkurranse med Telenor. Vi opplever at vi er konkurransedyktige samlet sett i Norge både når det gjelder pris og kvalitet.Men de kommer ikke langt når de andre må leie hos oss... 5.Kenneth Pedersen, Kristiansand:- Hei!Har du noen planer om å følge den forrige konsernsjefens fotspor ved denge pågående journalister med kniv-mikrofoner? :smile:Hilsen KennethSvar:- Nei, noen slike planer har jeg selvfølgelig ikke. Men i forbindelse med at jeg fikk jobben var det en kunde som sendte meg en sprettert med hasselnøtter som "ammunisjon" - så vi får se! så lenge de ikke spør om hvorfor vi "fikk" kobberet og hvorfor vi har monopol, så skal vel det gå greit..Elena Roosetskaja, Narvik:- Hvorfor er det så stor prisforskjell på samtalepris når man ringer til andre mobiloperatører? Jeg tviler sterkt på at det koster så mye å gå over til et annet mobilnett. Gjøres dette for å skape monopol på markedet??Svar:- Fra kundens ståsted kan dette se rart ut. Det er imidlertid mobiloperatørene selv som setter prisen på å ringe inn i deres nett og ikke Telenor. Vi setter prisen på å ringe til Telenor Mobil, og dette koster faktisk langt mindre enn å ringe inn i Netcom"s nett, men dette er dermed Netcoms beslutning. Vår samtrafikkpris er dessuten underlagt Post & Teletilsynet....og de folkene hos pt er underlagt staten og staten har vi i vår "hule hånd"... ja de pt folka betaler vi faktis ferie på.. osv. 6. Vidar, Norge:- Leser i Aftenposten - og forsåvidt i andre kanaler - at Telenor skal strupe investeringene fremover. Dette fører til -slik jeg ser det - at arbeidstilfanget vil minke vesentlig, og følgelig vil Telenor bli nødt til å si opp mange mennesker. Bedriftsøkonomisk korrekt kanskje, men hva om markedet tar seg opp igjen? Er du ikke redd for at du da vil mangle aktuell kompetanse? Et råd: sats på nisjeprodukter i tider der man ikke kan selge i volum fordi markedet er mettet. Dette vil holde ansatte i vigør, og man kan til og med komme opp med nye "killere" uten å ha forutsett det!Hilsen bekymret Telenor-ansatt (med kompetanse)Svar:- Vi har ikke stanset investeringer, men nivået på investeringer vil være et annet enn de to til tre siste årene. Vi bygger ut nettet daglig med mer kapasitet slik at vi stadig blir istand til å nå en større del av markedet med f.eks ADSL og kapasiteten i mobilnettene bedres. Dette går ikke ut over kompetansenivået i bedriften.Telenor-ansatt (med kompetanse) ,,,, ehh er du sikker på at du jobber i telenor???? Telenor skal ha hele verden sitt marked. og vi begynner med lut fattige land.. der de ikke har arbeids regler osv kommer først.. 7.Anne Merethe Erstad, Tromsø:- Min bedrift ligger 6-7 kilometer fra Tromsø sentrum. Telenor kan fortsatt ikke fortelle meg når jeg kan forvente å få bredbåndforbindelsen som selskapet "forhåndstilbød" meg for to år siden.Hvordan kan Telenor forsvare at småbedrifter og privatpersoner som ligger så nært "landsdelshovedstaden" fortsatt ikke har fått tilbud om ADSL eller kabelforbindelse - hvorfor bygger dere ikke ut på to fronter?Svar:- Som bedrift har du tilgang til bredbånd via leid linje med den kapasitet du måtte ha behov for. Når det gjelder ADSL som bredbånd er det med denne kapasiteten som med ISDN, at det tar tid å bygge ut dekningsmessig. Idag dekker vi drøyt 50% av alle linjer teknisk med ADSL og denne prosenten vil øke over tid. Når konkret din bedrift kan få levert ADSL kan jeg ikke ta direkte her, men vil kunne sjekkes på internett telenor.noSom bedrift har du tilgang til bredbånd via leid linje med den kapasitet du måtte ha behov for.Det koster da bare 99 000,- for 128kb i en uke,, hva er det du klager etter???Når konkret din bedrift kan få levert ADSL kan jeg ikke ta direkte her.se oxo nr 2.8. Martin, Oslo:- Synes du det er riktig at dere som privatisert bedrift fikk eierskap til linjer og infrastruktur som det norske folk har betalt for å bygge opp? Kunne du tenke deg og si opp eierskapet for å komme vekk fra post og teletilsynet, som dere overprøver alle vedtakene til. For slik å tjene mest mulig penger før dere må stanse aktiviteter som hindrer fri konkurranse.Svar:- Da Televerket ble omdannet til AS og senere privatisert gjennom børsnotering i des 2000, var det hele selskapet som ble inkludert og ikke deler av selskapet. Nettet i Norge er ikke et ferdig nett og vil hvert år kreve store investeringer for å videreutvikle kapasitet og tjenester. Disse sammenhengene gjør at å skille "nettet" fra tjenestene fra vårt perspektiv ikke er en aktuell problemstilling.TROR du at vi gir ifra oss det gratis tilbake eller??? Jeg simpelthen bare måtte guote denne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå