Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G/GS firmware (Netmask 255.255.0.0)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bruker hyperWAP (har WAP54G) firmware selv, kan settes der...får hyperfirmware for WRT54G/GS også

se www.linksysinfo.org for mer

Kan hyperwrt firmwaren forsterkes? 251mW?

EDIT: det gikk an ja :yes:

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Jeg installerte nå nettopp firmware, HyperWRT 2.1b1.

Jeg la merke til at den ikke hadde noen form av WDS som jeg trenger. Jeg la også merke til at den manglet en del funksjoner som jeg trenger bl.a. SSHD, SNMP osv.

Noen andre som vet om en firmware som dekker disse behovene:

- Subnet 255.0.0.0 -> 255.255.255.0

- SSHD

- SNMP

- WDS

- 251mW

Ellers takk til Legion for tips :yes:

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha et så stort subnet? WRT serien støtter routing også, så om du har andre enheter med routing kan du route mellom disse og ikke NAT'te mellom dem. WRT54G(s) støtter uansett ikke mer enn 102, og opp til 4096 (med enkelte modifiserte firmwares) samtidige sesjoner. Det fører til at man ikke kan ha så mange maskiner koblet på. I snitt ligger en vanlig datamaskin på rundt 50-200 samtidige sesjoner. Ved bruk at torrent kan dette være oppmot 500.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha et så stort subnet? WRT serien støtter routing også, så om du har andre enheter med routing kan du route mellom disse og ikke NAT'te mellom dem. WRT54G(s) støtter uansett ikke mer enn 102, og opp til 4096 (med enkelte modifiserte firmwares) samtidige sesjoner. Det fører til at man ikke kan ha så mange maskiner koblet på. I snitt ligger en vanlig datamaskin på rundt 50-200 samtidige sesjoner. Ved bruk at torrent kan dette være oppmot 500.

Jeg har 4 basestasjoner av wrt54gs. Og jeg vil ha litt system i iprangen når noen kobler opp i de forskjellige basene.

delvis.

Base 1:

10.0.1.2 - DHCP (for range 10.0.1.X)

Base 2:

10.0.2.2 - DHCP (for range 10.0.2.X)

Base 3:

10.0.3.2 - DHCP (for range 10.0.3.X)

osv.

Så det finnes ingen firmware som støtter 255.255.0.0?

Jeg prøvde hyperwrt men jeg fikk ikke valgt 255.255. subnet.

Jeg prøver nå firmware, DD-WRT (nyeste version). Der får jeg heller ikke valgt subnet som jeg vil ha. :cry:

Lenke til kommentar

Routing Information Protocol

Leste litt der ;)

Jeg fant en lignenes sak i Netopia modemet mitt.

Der kunne jeg velge:

Ethernet LAN RIP Options

Receive RIP...

[

Off     

v1

v2

Both v1 and v2

v2 MD5 Authentication

]

Transmit RIP...

[

Off

v1

v2 (broadcast)

v2 (multicast)

v2 MD5 (broadcast)

v2 MD5 (multicast)

]

Begge står nå på OFF (standard)

Lenke til kommentar

Under setup og advanced routing.

Det du gjør er den som deler internettforbindelsen står som gateway, med statiske router til de tre andre. (LAN IP blir nettverksadressen 10.1.1.0, subnetmasken er 255.255.255.0 og default gateway blir den IP'en du har satt op WAN interfacen på den enheten med det bestemte subnettet).

Så setter du opp de tre andre med statisk ip på WAN, og et eget subnett på lokalnettet. Så går du til setup og advanced routing og setter den i RIP modus.

EDIT: Siden du har NGT, så setter du opp ngt saken med both på både send og recive og setter opp alle WRT54g som router med rip aktivert.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen! Men et lite problem...

Jeg bruker ikke ikke WAN porten

Dette er mitt nettverk:

----------------------------------------------------------------------<(eth2)Server

Internett <(WAN)Netopia(Eth0)<Switch8p<(eht0)Linksys<(eth1)Server

-----------------------------------------------<(eth0)Linksys

-----------------------------------------------<(eth0)Linksys

-----------------------------------------------<PC1

-----------------------------------------------<Server

Altså Linksys'ene er koblet i ethernet og ikke WAN porten :(

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Base 1:

10.0.1.2 - DHCP (for range 10.0.1.X)

Base 2:

10.0.2.2 - DHCP (for range 10.0.2.X)

Base 3:

10.0.3.2 - DHCP (for range 10.0.3.X)

Skjønner hva du prøver på, men det er ingen vits.

Du kan likegodt dele ut fra hhv 10.0.0.101, 10.0.0.151, 10.0.0.201 osv., det er mer enn godt nok.

Når det gjelder 251 mW trenger du det kun til lange point-to-point-linker. Det er meningsløst å forurense rundt deg med max effekt på en liten gummiantenne, da er det bedre å sette opp en kraftigere antenne, f.eks. en panelantenne, som peker dit du vil ha signalet, da får du også forsterket signalet i retur fra klientene.

Dette kan sammenlignes med å stå med megafon og skrike til en person 1 km unna. Han hører deg godt, men du har ikke sjanse til å høre ham, så da er det ikke så lett å føre en samtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...