Gå til innhold

Poll: Har du ulovlig programvare?


Har du ulovlig programvare?  

921 stemmer

  1. 1. Har du ulovlig programvare?

    • Ja
      834
    • Nei
      88


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-07-18 13:36, trenchypost skrev:


Under Åndsverksloven §8,b er det ikke tillatt å fremstille maskinlesbare kopier av noe program uansett bruk(les: unnskyldning). Selv om allmenn oppfatning er at egne sikkerhetkopier er tillatt, er det ikke det altså.


 

Du har et poeng der, men det står også i lova[/url at:

 

" Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.JA

2.Det har hendt..

 

Forresten har jeg litt kritikk til deg som startet dette: Du sier at anarkister er små unger som ikke har perspektiv?? Tror ikke du har NOEN ANELSE om hva anarki egentlig er?? Du tror vel antakeligvis anarkisme er en haug med drittunger som hater politi og regjeringer? Vel, da tar du GANSKE så feil. Jeg er ikke anarkist, men jeg vet da såpass at anarkisme ikke er noe unger driver med (du kan godt søke litt på internett, f.eks http://www.anarchy.org/ - de aller fleste sidene er seriøse sider med tonnevis av innhold og laget av fullt voksne, seriøse folk.)

Og dessuten trenger ikke folk være anarkister fordi de brenner et par cd'er.

 

Jeg mener det er helt teit at selskapene skal håve inn milliarder av kroner på at folk skal få bruke et program for kanskje gå på internett, tegne etc.

Selvfølgelig må de få betealt for arbeidet sitt, men hvis de hadde hatt litt bedre kontroll over hvem som fikk de fleste pengene (sjefene. se: Microsoft etc.), og hva de ble brukt på (se: reklame, reklame, masse dritt) så kanskje det hadde gått litt bedre.

Og ikke fa*n om jeg betaler 11.000 for et program! Ja, jeg bruker photoshop HVER dag, men for 11.000 kunne jeg heller kjøpte meg en bil!

 

Free Source er livet :smile:

Lenke til kommentar

1: Ja! (har fem CD-mapper foran meg (48/48/48/56/56 cd'er, seks av cd'ene inni der er originale, to fulgte med skjermkortet mitt, fire er linux CD'er (man må jo støtte opensource).

2: ja (man må jo leve av noe da også).

Der jeg bor bytter jo CD'er hender raskere enn man rekker å åpne lommeboka, har man noe nytt så selger man det, evt. bytter mot noe annet: Velkommen til Nordmøre (skal nok ikke gå lengre inn på hvor jeg bor :grin: )

 

 

Btw. CD-brenneren min er en 24X, men av og til kan jeg sitte å brenne cd'er i flere timer i strekk).

Lenke til kommentar

Quote:


Du tror vel antakeligvis anarkisme er en haug med drittunger som hater politi og regjeringer? Vel, da tar du GANSKE så feil. Jeg er ikke anarkist, men jeg vet da såpass at anarkisme ikke er noe unger driver med (du kan godt søke litt på internett, f.eks
- de aller fleste sidene er seriøse sider med tonnevis av innhold og laget av fullt voksne, seriøse folk.)


 

Du tror ikke jeg vet hva anarki egentlig betyr, neivel. Anarkisme er noe unger driver med??? Hva er det du snakker om egentlig? Har du i det hele tatt lest det som står på siden du referer til? Anarki baserer seg på opposisjon mot alt sentralisert styre, et perspektiv mange oppfatter som barnslig, da de fleste voksne ser behovet for et sentralisert styre. Ettersom ditt syn på anarkisme reflekteres av seriøsiteten på sidene du besøker, skjønner jeg godt at du ikke drar koblingen mellom opphavsrettigheter og anarki.

Lenke til kommentar

En liten hisorie som passer inn under denne tråden:

 

Jeg kikket litt på et forum en gang som stort sett omhandlet det å surfe etter warez ol. "anonymt" og ha mets mulig proxy-jumpere ol. installert. En eller annen leser blei forbanna på det han kalte "paranoide stakkare" og la ut følgende tekst:

 

Jeg heter(FULLT NAVN OG ADRESSE(!)) og har masse ulovlig kopiert programvare på maskinen min som jeg bruker daglig. Noen som vil gjøre noe med det?

 

Legger til at dette ikke var i Norge. Gidder bare ikke skrive engelsk på et norsk forum. Dessuten er det lengesiden, og jeg husker ikke adr. til forumet.

 

Siste jeg hørte var at etter ca 6mnd hadde det ikke skjedd en dritt..

 

tanker om dette?

Lenke til kommentar

hmm, blir nesten litt nervøs av å tenke på alt dette.. politiet kan ikke helt plutselig ta et raid på hver enkelt Lan Party ?

skrekkeligt må jeg si... Det går da ikke an, illegalt software er her for å gjøre livet enklere..

sluttet å kjøpe feks. dataspill for 2 år siden.. en gang iblant kjøper jeg stor titler , bare for å støtte stakkarene og for å ha et "feilfritt" program...

1: Seff Ja

2: ja (småe mengder)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sXUHvn0e

1. Ja

2. Ja

 

Det er så lite oppfølging og straff på slikt. Ingen som har kjefta MI hud full. Hadde vore langt mindre god på data om eg hadde vore heilt hederleg på dette punktet. Einaste som har vore hindringa er samvitet og kompisar som av same grunn IKKJE klarer å bruke piratkopiar. Sorry... vi skulle skrive ja og nei, men eg fekk behov for å forklare meg...:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-18 16:17, felzius skrev:

hmm, blir nesten litt nervøs av å tenke på alt dette.. politiet kan ikke helt plutselig ta et raid på hver enkelt Lan Party ?

skrekkeligt må jeg si... Det går da ikke an, illegalt software er her for å gjøre livet enklere..



 

Hva skjer da? Har aldrig vært på LAN, men er det noen som "skjekker" noe slikt? er det noen LAN lover for slikt?

Lenke til kommentar

Quote:

"Jeg skjønner utmerket godt behovet for retningslinjer og regler i ethvert forum, anarki er for naive tenåringer som ikke helt har perspektiv på ting."

 

Anarkisme:

"a political theory that holds all government authority to be unnecessary and undesirable and advocates a society based on voluntary cooperation of individuals and groups."

 

Naive tenåringer? Anarkismen ble kjent på 1700-tallet allerede, og selv om en del ungdommer er opptatt av anarkisme, har nok det meste av den negative fokuseringa på anarkisme (naive tenåringer, terrorister, kaos/død/ødeleggelse etc.) kommet fra media, og folk som virkelig ikke har noen peiling.

 

I det hele tatt synes jeg det var tåpelig å blande inn anarkisme med folk som brenner cd'er! Anarkister kan like så godt være kristne, og trenger absolutt ikke være kriminelle tenåringer.

 

Men jeg er enig i noe en fyr sa - han hadde visst mye mindre med data hvis det ikke hadde vært for piratkopiering. Jeg hadde neppe kunnet så mye om det jeg gjør uten piratkopieringen, kanskje jeg hadde lusket rundt i gata og røyket hasj istedet, man vet aldri :smile:

Lenke til kommentar

1. eeeh..jeg er ikke helt sikker men jeg har jo ca 4-500 gb med lagringsplass po den ene pc1 min sà det er mulig jeg mù svare ja her ja.

2. pròver o unngà det siden det lagger ned DL hastigheten po ADSL modemet fra telestjel.

 

ps....tror jeg har ca 400 cdr med film(sànn man ser po tv) :grin:

 

 

 

 

hva syns dere om signaturen min?

Lenke til kommentar

1. Ja

2. Ja

 

Og jeg tør vedde mye på at Microsoft (feks) ikke hadde vært halvparten så stor som de er i dag hvis det ikke var for piratvirksomhet.... Greit, de som lager programvare/spill fortjener selvfølgelig å få solgt produktene sine og tjene penger på dem. Men prisene da!! Hadde alle skulle kjøpt både OS og programmer/spill til maskinene sine, hadde PC'er kun vært for de rikeste av oss, og bare et fåtall av oss kunne bruke en PC slik vi bruker den i dag.

 

Men jeg skjønner innmari godt at musikk- og filmbransjen ikke liker utviklinga :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...