Gå til innhold

Poll: Har du ulovlig programvare?


Har du ulovlig programvare?  

921 stemmer

  1. 1. Har du ulovlig programvare?

    • Ja
      834
    • Nei
      88


Anbefalte innlegg

1. Ja, desverre.

2. Ja, desverre.

 

Men så lenge jeg har råd til det (altså de periodene jeg ikke har brukt alle penger på skole og alt det fører med seg), kan jeg stolt si at jeg kjøper all programvare som jeg ser på som verdt å ha. Dessuten HATER jeg de som skal brenne ting. (ja jeg hater meg selv litt for at jeg og gjør det... men det er jo så lit*BANG*)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig interresant problemstilling ...blir lett en litt teit skrytete "se hvor mye jeg har klart å stjele-tråd", som jeg neppe tror folk flest er interressert i å se her på forumet. mer interessant er det vel å se på mekanismene bak....hvorfor piratkopiering er såpass godtatt som det er. De samme menneskene som aldri villle tatt hyllevare i en butikk uansett om de visste de ikke ble tatt har et annet syn på digital eiendom.

 

Og ja, har selvfølgelig ja på begge. Det har de aller fleste. Men det blir ikke riktig å si som han som sier "sånn går det med den som har ADSL". Liker jeg en plate godt, kjøper jeg den, jeg vil kke ha platesamlingen full av billige, hvite cover. Det blir heller ikke riktig å sidestille nedlastning av en sang eller en Friends-episode du like gjerne kunne tatt opp, med cracking av Maya eller hva de nå mmåtte hete av superdyre programmer. Et eller annet sted midt imellom disse er det som noe holder igjen, ihvertfall for meg. Dessuten synes jeg det har litt å si hvilken sammenheng/utstrekning man skal bruke varene. Er det i jobben for eksempel? Eller bare for å prøve ut litt på fritiden.

 

Umoralsk nok vil jeg si det er mest moralsk å ha "ja" på begge. Dele-moralen kniver med distribusjonsmoralen her...

Lenke til kommentar

Quote:


pegg skrev (2002-07-16 19:00):

1.ja

2.ja

men jeg er IKKE stolt av det!


Det er det forhåpentligvis de færreste av oss som er...

 

Jeg synes imidlertid spørsmålet i utgangspunktet mangler litt finesse, for å si det slik, og jeg er rimelig overbevist om at mange rettighetshavere har tjent godt på hva man kanskje kan kalle uautorisert distribusjon, selv om det måtte innebære en eller flere usolgte kopier...

 

Til tross for at Microsoft antageligvis er de rettmessige eiere av verdens mest piratkopierte produkter ser det ut til at selv Bill er i stand til å leve av det...

Lenke til kommentar

Quote:


1)Har du ulovlig programvare, inkludert nedlastede musikkfiler og sikkerhetskopier av egne program.


2)Hvis ja, har du noen gang spredd ulovlig programvare?


 

1) Ja. Altfor meget.

2) Ja. Uheldigvis.

 

Jeg har lastet ned og brukt endel. Og wooohey, jeg har ISDN, så ADSL-tilgang er absolutt ingen unnskyldning.

Det er litt teit å bruke piraktkopiert programvare. Om man virkelig syns det er et bra program, og man bruker det, men ikke betaler for det. Man bør støtte utviklerne av bra ting.

 

Kan være greit med en piratkopi bare for å teste et program, men om man skal bruke det aktivt og/eller for å lage ting som man selger, blir det VELDIG galt.

(Dere har alle hørt dette før.)

 

Har i det siste kun lastet ned det jeg faktisk bruker, og ikke bare fordi "Oi, jeg fant en site og her er det sannelig mye programvare tilgjengelig".

Har tenkt å se etter freeware-programmer for å dekke mine bruksområder i så stor grad som mulig. Og det råder jeg dere andre til, også.

 

Er meget stas å eie kjøpte CD'er. Særlig musikk og spill.

 

Nero Burning Rom er for øyeblikket det eneste på PC'en min som er kjøpt. (Fulgte med CD-brenner.)

Lenke til kommentar

1. Ja, selvfølgelig/dessverre

2. Ja, selvfølgelig/dessverre

 

Alle har vel vært på LAN... Jeg ville ALDRI I LIVET brukt 7000 kroner på Adobe Photoshop f.eks., men når jeg kan få det gratis er det jo kjekt. Sånn sett snylter jeg ikke produsenter for så mye penger. Jeg kjøper fortsatt DVD-filmer selv om jeg har dem på DivX.

 

Før var det ulovlig å kopiere kasetter. Bryr folk seg om det nå? Hva skjer i framtiden? Tror ikke mp3-ene forsvinner i hvert fall! :roll:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-16 20:56, Odden skrev:

ja

ja


for en fattig student er det en av de eneste måtene å kunne overleve en kapitalistisk software verden. er ikke stolt av det, men hva skal en ellers gjøre når office koster mer enn det koster å leie en hybel i 2 mnd.


 

Bruke gratis software, som ikke var lagd av MS.

 

Om noen bare greide å leve etter dette... For alternativene er der ute!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...