Gå til innhold

Poll: Har du ulovlig programvare?

Har du ulovlig programvare?  

921 stemmer

1. 1. Har du ulovlig programvare?

• Ja
      834
    • Nei
      88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne tråden er fra 16/07/2002.  Steng?

Rapporter?

Haha.. er det noen som følger med på datoene?

glemmer alltid å se etter...

uansett, det er jo like relevant i dag som det var i 2002, selv om det begynner litt dårlig fra trådstarters side...

Lenke til kommentar

JEg er nok en av de som må svare ja på begge spørsmål, men dette har mest med fortidens synder å gjøre.

Det jeg har vanskeligheter for å forstå er det folk sier om at ALLE nye spill koster 400-500 kr for tiden. Har de ikke hørt om play.com? Når Championship Manager 03/04 kom kostet det 17.99£, altså rett rundt 200 kr. Det er det vel verdt. De har og en del kjekke spill som gjerne er et år gamle, og disse får en kjøpt for 100 kr. Dette er ikke dyrt.

Det samme med filmer. Dette er vel faktisk det det blir kopiert mest av i dagens digitale virkelighet. Jeg vet at omtrent 90% av de jeg kjenner laster ned filmer. Og de gjenværende 10% har begynt nå etter å ha holdt seg vekke fra å laste ned filmer over lengre tid. Hvorfor? Jo, for nå, i motsetning til da, trenger man ikke fyre opp datamaskinen for å se en film, man har fenomener som chippede Xboxer (dette skal vel funke fint å se filmer på) og DVD-brennere begynner å bli allemannseie. Ergo slipper man å herje med DivX-codecs, da man bare kan utnytte folk en kjenner med DVD-brenner. At disse kan, med hånden på hjertet, kalle seg filmelskere forstår jeg ikke. Filmer er HELLER ikke så dyrt nå lengre, en får svært mange bra filmer for 100 kr nå for tiden. Hin dagen kjøpte jeg meg Prozac NAtion på 100kr. Og når nyfilmer koster 160 kr så tar jeg meg råd til deg også (Love Actually). Men om prisen går opp igjen som følge av at færre kjøper filmer, så blir jeg litt skuffet, da har piratvirksomheten ødelagt for meg.

Musikk da, jeg kjenner mange som bare MÅ ha musikk, de sier de TRENGER det. Vel, de trenger det ikke så videre mye kan det virke som når det faktisk kun går i mp3er som de har lastet ned. Jeg har personlig klart å karre til meg en 800 CDer oppigjennom de 6 årene jeg har tjent egne penger (hvorav 2 var lære, 1 år var arbeidsledighet, 1 år var arbeid i tillegg til skole) samt en del annet stæsj i tilegg. Dette er fordi at jeg føler meg best når jeg vet jeg har gjort mitt for at de skal få sine penger. Er det noe en brenner før BURDE en kunne gi såpass med penger til noe. Vel, nå har jo også platekompaniet og Play.com blitt utbredt nok til at de FLESTE burde kunne investere litt penger i musikk. JEg har dog lastet ned et par mp3er de siste årene, men dette er plater som ikke er i produksjon lengre, og var SVÆRT vanskelig å få fatt på på Ebay.com.

Og DA har jeg ikke dårlig samvittighet.

HAr og funnet ut at det finnes mye bra opensource også. De jeg bruker til vanlig er audacity, the gimp og openoffice, samt mozilla (thunderbird og firefox mest). JEg bruker og litt andre musikalske program. XP som jeg bruker er far-sønn sak (selv om jeg ikke bor hjemme. Men når de kjøper seg saker igjennom joibben og ikke bruker de videre, så har jeg ikke problemer med det. Kommer til å kjøpe meg en Xp-lisens slik at jeg har, det koster vel bare en 1000 kr for en OEM utgave? (og ja, siden jeg har kjøpt flere hele datamaskiner fra min foretrukne netthandel antar jeg at jeg kan få en slik oem-lisens sak også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...