-sparks- Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 jeg skulle hatt mer minne til min laptop, men jeg har ikke lyst til å åpne pc`en, for da mister jeg garantien noen som har erfaring med sånne ram brikker som du bare kobler til pc? ev. hvor dette kan kjøpes? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 stort sett alle ram-brikker er bærbare. når det gjelder laptoper og ram så er det sjeldent noe problem, antageligvis er det bare å løsne en skrue eller to under pcen og du har tilgang til ram-slottene. er gjort på et par minutter å legge til mer ram. fortell oss hvilken laptop du har, så er det sikkert noen kloke hoder her som kan anbefale deg nøyaktig hvilken ram du bør kjøpe. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Henger meg egentlig bare på her. Har en fujitsu-siemens S7010 med 512MB ram, skulle gjerne ha satt inn 512MB til. Forslag anyone? Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Det trådstarter sier her er at han IKKE vil åpne PCen for da mister han garantien. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Henger meg egentlig bare på her.Har en fujitsu-siemens S7010 med 512MB ram, skulle gjerne ha satt inn 512MB til. Forslag anyone? har du 2x256 mb ram og kun to slotter, så har du et problem. sjekk dette først! Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Såfremst minnet er plassert slik at man kan skru av ett deksel på undersiden av maskinen, så kan man bytte/sette inn mer minne selv UTEN at man mister garantien. Sjekket dette med komplett for en tid tilbake. Skulle du derimot ødelegge noe mens du gjør dette eller på en eller annen måte ta livet av maskinen mens du monterer så dekkes ikke de skadene av garanti eller reklanasjonsretten. Lenke til kommentar
sonycam Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Har en Del 510m med 256MB ram, skulle gjerne ha satt inn 512MB ekstra. Hva skal jeg kjøpe ? Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Henger meg egentlig bare på her.Har en fujitsu-siemens S7010 med 512MB ram, skulle gjerne ha satt inn 512MB til. Forslag anyone? har du 2x256 mb ram og kun to slotter, så har du et problem. sjekk dette først! hvordan sjekker jeg dette? har en fujitsu-siemens amilo d1845. takk for all hjelp så langt Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) De som lurer på mer RAM til sin bærbare, bør sjekke ut www.crucial.com. Der er det en konfigurator som lar deg bla frem til produsent, type maskin, og eksakt modellnr. Da finner Crucial hvilket av sitt minne som passer til maskinen din. Den samme konfiguratoren finner du på komplett.no, så man kan kjøpe direkte derfra. Konfiguratoren på Crucial.com er en god pekepinn på hvilke spesifikasjoner man skal ha på RAMen sin. Der får du også opp hva som er max på din bærbare, og om maskinen blir levert standard med en eller to RAM-brikker. 2x256MB er en kjedelig kombinasjon, for da må man ta ut minst en for å få mer RAM ved å sette inn en(to) større RAM-brikke. www.bruktmarked.no skulle vel løse biffen for den RAM-brikken som blir til overs. www.crucial.com anbefaler selvfølgelig kun deres eget minne, og man kan f.eks få opp Curicial DDR SO-DIMM PC2700 256MB og 512MB. Da vet man ihvertfall hva man skal ha, og i de aller fleste tilfeller kan man velge RAM av annet merke, f.eks Kingston DDR SO-DIMM PC2700, dersom prisen er bedre et annet sted enn der det selges Crucial. De to vanligste plasseringene av RAM i bærbare maskiner er enten under et plastikkdeksel under maskinen din (meget lett montering, vanligvis kun to skruer), eller under tastaturet (litt verre, mye fikling.) For å montere en RAM-brikke i en bærbar PC må man først passe på antistatisk elektrisitet. Hold på kantene av RAM-brikken, skru av maskinen (selvfølgelig), og gjerne ta ut batteriet, for å så trykke på start-knappen. Da vil all overskuddsspenning i maskinen tømmes, og faren for antistatisk elektrisitet minkes, ihvertfall etter mine elektriske kunnskaper. RAM-brikken skal da føres inn i sporet på skrå, for å så presses forsiktig ned så den ligger inne i maskinen, vannrett eller horisontalt med maskinen, og det høres et lite klikk når festene på siden klikker seg rundt RAM-brikken. (pass på at hakket/hakkene i brikken stemmer overens med sporet i maskinen. Dette skal det ikke være mulig å ta feil av hvis man har riktig type minne.) Enhver som ikke har 30 tommeltotter skal kunne klare denne operasjonen, og hvis man vet hva man gjør, bryter man ikke garantien. Endret 25. mai 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Har en Del 510m med 256MB ram, skulle gjerne ha satt inn 512MB ekstra. Hva skal jeg kjøpe ? http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibi...39;DELL028' Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 bra innlegg playmo, hva skjer etter at jeg har innstallert kortet? fikser alt seg selv eller er det noe som må innstaleres/stillest på? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 RAM-brikken er ferdiginstallert idét du skrur på maskinen, så lenge du ikke får sort skjerm eller den ikke starter i det hele tatt BIOS i bærbare maskiner er ikke så veldig detaljerte, men om noe virker feil, kan det være greit å sjekke der, for å se om RAMen står på riktig hastighet osv. Dersom maskinen starter som den skal, noe den forhåpentligvis gjør, kan du sjekke RAM-mengde flere steder. CPU-Z (Google) er et program som viser hastighet på prosessor m.mer, samt RAM-mengde og hastighet. Litt enklere kan man sjekke Kontrollpanel - System. Der skal det hvilken prosessor/prosessorhastighet du har, og mengde minne. HER kan du se hvilket minne du skal ha i din maskin, hvor mye du max kan ha, samt hvor mange minnebrikker du har fra før av. Hvis du har 128 eller 256MB er nok dette fordelt over en brikke, og du kan fint kjøpe en til for å øke/fordoble RAM-mengde. Har du 512MB nå, kan du risikere at det er 2x256MB i maskinen din, og du må ta ut en eller begge RAM-brikkene dine for å sette i en eller flere større. Når det gjelder din maskin, viser det seg at eksemplet mitt over stemmer, du skal ha DDR SO-DIMM PC2700, og kan sette inn enten 256MB eller 512MB. Slike brikker finner du hos alle de største nettbutikkene, og merker som Crucial, Kingston og Corsair pleier å være temmelig sikre. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 dataen har 1x 512mb (sjekket med Belarc Advisor) og jeg kan ha 1gb maks. jeg har en kamerat som kan litt mer enn meg om montering av hardware og sånn, kan spørre han om han vil hjelpe. takk skal duha Lenke til kommentar
kvase Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Playmofetish Du vet vell ikke om en slik side som du nevte der oppe som gjelder test av max cpu til diverse bærbare og . Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Nei, ingen fullgod side for sånn sjekking nei. Men du kan sjekke www.eet.no. Der har du en konfigurator for alle type saker: Blekkpatroner, minne, batterier, harddiskoppgraderinger og kanskje også CPU. EET er er leverandør, så privatpersoner får ikke bestilt derfra, men det kan gi en pekepinn på hva du kan oppgradere i maskinen din. Ellers skal det vel være mulig å sjekke hos produsenten av den bærbare sin hjemmeside, om tekniske spesifikasjoner, hvilke brikkesett som er brukt, osv... Prosessoroppgradering i bærbare er tross alt ikke så vanlig. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Playmofetish du vet acer er jo ikke akurat kundevenlige når det gjelder endringer som ikke blir fortat av dem. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Playmofetishdu vet acer er jo ikke akurat kundevenlige når det gjelder endringer som ikke blir fortat av dem. Et alternativ er jo å sjekke om din model blir/ble solgt med kraftigere prosessor enn din. Eller hvis det f.eks er Dothan-kjerne du har, burde de fleste Dothan-prosessorene funke, opp i 2,13GHz eller hva det nå er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå