Gå til innhold

DHCP - klientmaskin får ikke standard gateway

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt opp en klientmaskin og en server i et nettverk. De er koblet sammen via en ruter, som også fungerer som gateway ut mot Internet.

Utsiden av ruteren bruker DHCP, slik at den automatisk får tildelt IP. Innsiden er satt til statisk ipadresse 192.168.2.2.

Serveren har adressen 192.168.2.1, og bruker ruteren sin adresse som dns.

Klientmaskinen får tildelt ipadresse fra serveren sitt dchpscope, 192.168.2.10 og dnsadressen som også mottas automatisk, har serveripadressen som nr1 og ruteripadressen som nr 2.

Problemet er at klientmaskinen ikke får tildelt standard gateway. Den kommer derfor ikke ut på Internet. Dersom IP-adresse, standard gateway og dns-adresse blir satt automatisk, fungerer alt fint. Problemet er altså den manglende gatewayen.

Er det noen som har anelse om hvorfor klientmaskinen ikke får tildelt standard gateway?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utsiden av ruteren bruker DHCP, slik at den automatisk får tildelt IP. Innsiden er satt til statisk ipadresse 192.168.2.2.

Hvor er "utsiden"?

Hvilket OS er det som brukes?

EDIT: Hva er "standard gateway"? Nytt ord for default gateway?

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Utsiden er ut mot internett :p

Det er en trust og en uttrust-side i ruteren. Trust er lokalt, Untrust er ut mot resten av nettet.

Jeg bruker Windows 2003 Server på serveren, og Windows 2000 på klientmaskinen.

Standard gateway er vel norsk for default gateway ja :p

Jeg kan tegne det opp etterpå. Skal bare spise lunsj først

Edit: Har lagt ved tegning. Må i tillegg spesifisere at alt som er etter ruteren/gateway ikke har noe relavans for saken

post-216-1117016427_thumb.jpg

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Jeg fant ut hvor feilen lå. Det var en feilkonfigurering i DHCP-scopet.

Jepp, klientmaskinen får adressen av serveren. DHCP er slått av i ruteren. Nå har jeg satt default gateway til å være 192.168.2.2 (ruteren) i DHCP-scopet. Det funket ikke med 192.168.2.1 (serveren) som default gateway for klientmaskinene av en eller annen grunn. Gidder ikke spekulere mer i det.

Lenke til kommentar
Det funket ikke med 192.168.2.1 (serveren) som default gateway for klientmaskinene av en eller annen grunn. Gidder ikke spekulere mer i det.

Du skal få slippe: Dersom serveren er default gw for klienten sender den all trafikken til serveren. Serveren må da rute dette tilbake til sin egen default gw. For å få dette til må serveren ha ruterfunksjonalitet, eller evt. være satt opp som en proxy-server.

Lenke til kommentar

Jupp, det høres logisk ut.. Tingen er bare at karen vedsiden av meg har fått det til uten å ha satt opp noe ruterfunksjonalitet eller proxyserver.

Edit: Glem det, han hadde visst gjort det likevel :p

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Feil.

Den switchen du prater om har ingenting med nettet mitt å gjøre.

Jeg kjører DHCP-server og DNS-server på win2k3-serveren min. Alt som står etter ruteren spiller ingen rolle for mitt nettverk. Ruteren er satt opp som DHCP-klient, altså mottar den DHCP fra et sted.

Uansett. Det funker nå, så det er ikke noe stress

Lenke til kommentar

Brukt Visio? :p

Ja, det er en plan med det. "Mitt" nettverk er bare printer, klient, server og ruter. Resten spiller ingen rolle. Må innom den switchen for å komme på riktig VLAN (internett) og bli rutet riktig ut lengre ute i systemet av "superruteren". Switchen kunne forøvrig blitt byttet ut mot at jeg bare plugget ruteren inn i veggen dersom dette punktet var på vlan600.

Alt koker ned til at jeg er koblet til et mye større nettverk for å komme ut til Internet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...