Gå til innhold

Lagring av bilder på CD/DVD

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt gjennom div. forum og WEB-sider, uten å finne det jeg var på jakt etter. Derfor så ville jeg høre med de som er innom her:

Jeg ønsker å lagre mine bilder på CD/DVD og har hørt at såkalte gull-CD'er er tingen å bruke.

Noen som kjenner til dette og kanskje kan komme med tips om artikler?

Ønsker også å vite HVEM som selger slikt. Jeg har vært innom noen fotobutikker og de står der bare som noen spørsmålstegn......

Er det nettbutikker i Norge eller utlandet som har dette? Pris? Finnes det også gull-DVD'er?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Bruk heller DVDer fra en pålitelig merke. Brenn på lav hastighet (gir ofte lavere sannsynlighet for feil) og pass på å bruke "verify" etterpå (funksjon i f.eks Nero).

Hvis du brenner to eks av bildene dine og lagrer de på forskjellige steder er du så sikker som du trenger, tror jeg. Sjekk backupene dine en gang i året.

S

Se også her

Lenke til kommentar

I masseproduserte CDer så brukes noen ganger gull istedet for aluminium. I CDer som du brenner selv så er det ofte det organiske farvestoffet som er problemet.

Det finnes plater som er merked "Medical Grade" som er meget holdbare og dyre som har lav feilprosent. Disse får du vanligvis ikke kjøpt hos normale forhandlere.

Det viktigste er jevn temperatur, ganske lav og jevn luftfuktighet og mørke. Under slike forhold så er det sansynlig at du blir resirkulert før platene. Husk at du må ha minst to reservekopier på forskjellige steder.

Prøv å unngå veldig billige plater med ukjent produsent, noen av dem er veldig lav kvalitet. Den eneste produsenten jeg aldri har hatt problemer med er Verbatim men det trenger ikke bety så mye, det kan være flaks.

Lenke til kommentar

Jeg har fået anbefalet at bruge guld CD/DVD fra det franske firma Hi SPACE, der skulle have en forventet holdbarhed på over 100 år (noget man jo af gode grunde ikke har testet i praksis endnu...) Men disse skulle uanset være noget af det bedste at bruge.

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt cd/dvd-plater produsert av Taiyo Yuden. Disse regnes blant de absolutt beste, og er heller ikke vanskelig å få tak i. Plextor CD-R er laget av TY, og av DVD-plater er Verbatim Pastell (5pk slim) laget av TY, pluss diverse TY branded som fås kjøpt på nettbutikker. Sjekk pxp.no, norwaydisc.no og brenner.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...