Samtron87 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hvordan installer en skriver på serveren og del den ut, slik at den blir tilgjengelig for andre på nettet? Gjerne forklar trinn for trinn. Bruker Win 2000 Server... Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Lokal eller nettverksskriver? Uansett begynner du på Printers (på engelsk hvertfall) og velger Add a printer. Er det nettverkskriver, må du spesifisere IP-adresse og litt sånt, er det en lokal skriver, kan du vel søke etter den. Så må du vel også ha drivere tilgjengelig. Når den er installert, er det bare å høyreklikke og velge sharing og gå den veien. Lettere å ta forklaringen et steg av gangen, enn å komme med "fasiten" her med en gang Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Vel, hvis du skal installere nettverks-skriver så er det nok ikke fullt så enkelt som du beskriver det her. Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Og hvorfor er det ikke det? De aller fleste feltene som må fylles ut er veldig selvforklarende spør du meg. Har installert flere skrivere i Win 2000 Server og delt dem, uten at jeg på noen som helst måte er ekspert på dette. Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Som nevnt av Sylteagurk, kommer det an på om det er en nettverksskriver, eller en lokal skriver. Siden den skal kobles til en 2000 server, går jeg ut fra at det er en nettverksskriver. Det enkleste er i såfall å bruke den programvaren produsenten sender med skriveren. Er det en eldre skriver du mangler programvare til, vil du oftest finne det på produsentens nettsider. Ellers velger du add printer---->local printer. Nå må du velge skriverport, og velger standard TCP/IP port. Denne porten må konfigureres enten med IPadressen til printeren eller med MACadressen. Deretter installeres driver og du må velge om du vil share printeren eller ikke. Skal noen ha tilgang fra andre maskiner sharer du den med et beskrivende sharenavn. Skriv ut en testside, og vips, det skal fungere Mulig jeg har hoppet over noe, siden jeg sitter hjemme, uten tilgang til serveren. Edit: leif was here Endret 26. mai 2005 av mr_trout Lenke til kommentar
Samtron87 Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Takker........ :!: Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 La oss si at du skal ha en skriver med DHCP, og skriveren skal deles på skrivernavn, og ikke ha fastsatt IP. I såfall må vel skriveren støtte DNS? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 La oss si at du skal ha en skriver med DHCP, og skriveren skal deles på skrivernavn, og ikke ha fastsatt IP. I såfall må vel skriveren støtte DNS? Husker ikke hvordan det er med standard TCP/IP port, men HPs nettverksporter til JetDirect støtter ihvertfall henvisning til MACadresse. Hvis jeg ikke husker feil kan Lexmarks nettverksskrivere også kobles opp via MACadresse. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hvordan funker dette i praksis i forhold til dns og en win2k3-server da? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hvordan funker dette i praksis i forhold til dns og en win2k3-server da? Jeg må si at jeg ikke har helt oversikt over dette på win2k- eller win2k3-server. Jeg har ikke rota med det siden NT4. Jeg foretrekker alltid å sette fast IP på skriverene i nettet mitt, og koble klientene opp via sharenavn. Har ennå til gode å finne en nettverksskriver jeg ikke får satt fast IP på. Har du en skriver du må bruke DHCP på, er det en grei workaround å reservere en IP til skriverens MACadresse, i DHCP-scopet. Da er det bare å koble til skriveren som den har fast IP. Svarte vel egentlig ikke på spørsmålet ditt, men jeg foretrekker som sagt å bruke fast IP på alle nettverkskomponenter med unntak av klienter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Når man deler ut en skriver fra en server, er det alltid en lokal skriver koblet til en TCP/IP port. På denne porten skrives inn IP adressen til skriveren. Fra serveren deles denne skriveren ut til autenticated users med standar rettigheter. Fjern everyone sine rettigheter på sharet.... Samme gjelder i w2k3.... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 I Windows 2003 Server er det ihvertfall sånn at du må gå på kontrollpanel -> legg til fjern Windows komponenter -> også print services eller noe sånt. Også kan man begynne å dele printeren osv. Og det er absolutt best med fast IP-adresse. DHCP er greit om man ikke orket å gå rundt å huske adresser, men det er jo bare å lage en liste med en oversikt så har man det enkelt og greit. Og er det management på skriveren er det jo enda bedre med fast IP for da kan man lage en webside med en slags portal med linker til alle skriverne for å så få informasjon om dem om man klikker på dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå