Gå til innhold

Heimeværnet vs. Sivilforsvaret - Hva er best?

Simen1

Anbefalte innlegg

Eller rettere sagt: Hva er minst ille? Grunnen til at jeg spør er at jeg er med i HV i dag og har hørt at man kan søke overgang til sivilforsvaret dersom man vil uten at HV-avdelingen kan nekte overgang.

Jeg føler egentlig at forsvaret har utnyttet min arbeidskraft alt for mye og skulle gjerne vært foruten noen tilknytnign til forsvaret i det hele tatt. Selv om det er sosialt på øvelser så har jeg fått nok av å få betalt en hundrelapp for 16timers tvangsjobbing hver dag i ca en uke hvert år. Jeg liker heller ikke at jeg blir frarøvet min fritid totalt i øvingsuka. Jeg har full respekt for at jobben jeg gjør er viktig for forsvaret og norge, men føler ikke at jeg blir behandlet tilbake med respekt og takknemmelighet (en hundrelapp om dagen er rett og slett fornærmende). En annen ting er at jeg ikke ønsker å "leie ut" gratis lagringsplass her hjemme til en haug med utstyr som HV eier.

Så da spør jeg dere om tips til om sivilforsvaret eller andre ting kan være bedre alternativer?

For ordens skyld: Jeg har utført 12 måneders førstegangstjeneste om det har noe å si.

PS. Ikke kom med forslag som "lek gal mann med skytevåpnet på skytebanen" eller andre sprø ting som naturlig nok kommer på rullebladet. Jeg vil slutte i HV på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjette sivilforsvaret med tanke på at det er sivilt ;) Noen gamle ørner vil sikkert fortelle deg om gledene ved rep. øvelser, lage HV-bål sammen med en gjeng avdanke liksommilitærere mens dere driver med ting som kun delvis fortsatt sitter i hukommelsen (noe stereotypisk fremstilt muligens), men smaken er nok som baken.

Fins litt tøffere HV-avdelinger også, da tenker jeg ikke bare på HV-016, men på vanlige HV-folk som trener litt oftere enn regular HV. Disse er litt mer engasjerte også, husker vi møtte disse bamsene på øvelse en gang og alle gutta hadde kjøpt inn egne karbonhjelmer (type så ut som skatehjelmer) og diverse andre militæreffekter.

Sivilforsvaret har nok også flere jenter enn HV, det seg jeg som et lite pluss. I tillegg er kunnskapen du tilegner deg der (førstehjelp og annen generell krisehjelp) nok av en litt mer nyttigere natur enn hvordan bekjempe Ivan med en 7.62 rifle.

Med andre ord, jeg ville nok muligens hoppet over til Sivilforsvaret eller hvertfall undersøkt litt nærmere hva de driver med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg ser ingen grunn til at du skal påtvinges en tjeneste du ikke har glede av. Hvis du vil slutte i HV, er det (imo) ingen skam i å lyve for å slippe unna. Nå kommer jeg ikke med forslag ala "lek gal mann med skytevåpnet på skytebanen", men hvis du ikke gis andre muligheter for å slutte enn ved å lyve, må du bare gjøre det som er nødvendig - selv om du ikke vil oppleve det som "ordentlig".

Det regnes som relativt enkelt å dimme på psykisk grunnlag under førstegangstjenesten, og det er neppe stort vanskeligere i HV. Men hvis du ikke vil ty til slikt, kan jeg til en viss grad forstå det.

Lenke til kommentar
Så da spør jeg dere om tips til om sivilforsvaret eller andre ting kan være bedre alternativer?

Er du lei av HV generelt, eller bare "vanlig" HV? Du kan søke om forflytning til de nye I-styrkene, siden den er frivillig kan du antageligvis hoppe av karusellen hvis du kommer innenfor.

Lenke til kommentar

Cybbe: takk for info. Det meste som er skrevet er bare propaganda ala det forsvaret sier i førstegangstjenesten "dere er kremen av norsk ungdom bla bla" så det er derfor jeg spør dere om et litt nyansert syn på hvordan det er i sivilforsvaret. Så vidt jeg har forstått så er det en del tvang, uverdig lønn, og stor hyppighet av øvelser. Lurer fortsatt på hva som er minst ille.

sindres: Jeg er enig på at man ikke skal tvinges til underbetalt arbeid, men så langt jeg har forstått så er det faktisk hjemmel i norske lover for at forsvaret skal drive på sånn. Det er bryter selvfølgelig med all logikk og moral men loven er nå en gang sånn. Det med dimming på psykisk grunnlag har jeg ikke lyst til. Sånt havner faktisk på offentlige rulleblader og kan skape problemer for meg senere ved jobbsøking.

sumptrollet: Jeg er lei av HV generelt, men om jeg ikke klarer å melde meg ut så hadde det selvfølgelig vært bedre om jeg fikk en verdig betaling (dvs. få betalt minstelønn eller mer i følge arbeidsmiljøloven, og få andre grunnleggende arbeidsrettigheter som taes som en selvfølge i andre deler av samfunnet)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
sumptrollet: Jeg er lei av HV generelt, men om jeg ikke klarer å melde meg ut så hadde det selvfølgelig vært bedre om jeg fikk en verdig betaling (dvs. få betalt minstelønn eller mer i følge arbeidsmiljøloven, og få andre grunnleggende arbeidsrettigheter som taes som en selvfølge i andre deler av samfunnet)

Jeg kjenner ikke til detaljene angående tjeneste i I-styrker/HV016 osv, men det er definitivt basert på gulrot fremfor pisk, i motsetning til vanlig HV. Tar du en telefon til HV-distriktet ditt får du nok svar på detaljene. Du blir ikke rik av å tjenestegjøre i HV uansett, men du kan iallefall regne med mer enn symbolsk betaling.

Lenke til kommentar

Det nye hemiemvernet vil bli delt i tre. I-styrken som trener opp mot 30 døgn i året. Best utstyr. Best trening og de beste menneskene. Lønn får du også. Skattefritt.

Reaksjonsstyrken som trener typisk som gamle HV. En uke i året, med de gamle 100kr dagen. Normalt gammelt utstyr og minde motiverte mennesker.

Oppfølgingsstyrken vil trene annet hvert år, eller hvert tredje år. Utstyret blir ikke lagret hjemme hos hver enkelt..

Jeg tror den beste måte å slippe unna på er å "skylde" på familie og/eller jobb situasjon.

Lenke til kommentar

Oi! Oppfølgingsstyrken - øvelse hvert andre eller tredje år uten å ha utstyret hjemme :)

Dette høres ut som noe jeg bør sjekke nærmere.

Innsatsstyrkens 30 døgn i året er uaktuellt selv med verdig betaling og bra utstyr.

Reaksjonsstyrken høres ut som det gamle systemet jeg vil ut av bare med ennå mer uengasjerte mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...