moestue Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Har en annen post hvor jeg spør etter elementer til oppgradering. Om jeg bruker den gamle kassen eller bygger ny er uklart, men det jeg vil ha, er hjelp til et oppsett av elementer samt delefilter. Hadde tenkt meg et budsjett på 1200-1500 kr. Det er altså ikke snakk om så veldig mye penger, så derfor er det viktig å få mest mulig for pengene. Bruker forøvrig en surround forsterker på 5x80 watt. Hadde tenkt meg 1 stk 12" basselement i hver kasse hvor disse virket som jeg fikk mest mulig for pengene. Denne mellomtonen virket ok, da den egner seg i treveis-systemer med 10 eller 12" bass. Hvilken diskant jeg skal velge vet jeg ikke, men hvis du klikker her, så kan du se hvilke Ljudia har å tilby. Delefilter har jeg heller ikke peiling på, men jeg går utifra at jeg trenger en i hver kasse . Klikk her for å se delefiltre. Har som dere skjønner lite peiling på høyttalere, men det hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med å sette sammen en ok pakke. "Rape me if i'm wrong!" Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Bruker forøvrig en surround forsterker på 5x80 watt. Hva heter den reciveren? Hvis det er en kvalitetsreciver på 15-20 kilo,så ok da kan du bruke den. Hvis det er en jallareciver på ca 10 kilo,så kan du bare glemme å drive 2 stk 12" basser. Da må du ned i noe mindre. Endret 25. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
moestue Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Bruker forøvrig en surround forsterker på 5x80 watt. Hva heter den reciveren? Hvis det er en kvalitetsreciver på 15-20 kilo,så ok da kan du bruke den. Hvis det er en jallareciver på ca 10 kilo,så kan du bare glemme å drive 2 stk 12" basser. Da må du ned i noe mindre. Er Yamaha. Kjøpte den som B-vare nedsatt fra 6000 til 4500 for noen år tilbake. Tror den skal kunne drive dem. Har brukt den til å dirve noen 30 år gamle Klipsch høyttalere med 15" bass i hver. Edit: Kan noen hjelpe meg med oppsett? Endret 25. mai 2005 av moestue Lenke til kommentar
CFD Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 _JEG_ ville kjøpt et ferdig kit. Hvorfor? Siden delefiltre burde spesialtilpasses den kassa som skal brukes samt de elementene. Etter egne erfaringer så er selv en liten endring hørbar. Gå heller innom Eltek ( www.dynabel.no ) og kjøp et av demmes kit. Skal du ha "trøkk" så kan du jo pine degselv ved å kjøpe MGR ,men jeg har hørt MYE skummelt om dem (ang lydkvalitet) Lenke til kommentar
moestue Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) _JEG_ ville kjøpt et ferdig kit. Hvorfor? Siden delefiltre burde spesialtilpasses den kassa som skal brukes samt de elementene. Etter egne erfaringer så er selv en liten endring hørbar. Gå heller innom Eltek ( www.dynabel.no ) og kjøp et av demmes kit. Skal du ha "trøkk" så kan du jo pine degselv ved å kjøpe MGR ,men jeg har hørt MYE skummelt om dem (ang lydkvalitet) Hadde tenkt meg kvalitet framfor billig basselementer, men spørsmålet er hvor mye jeg får for pengene. Har funnet ut at nye elementer av samme merke jeg har, koster fra 900 til 1300 kr hos eltek . Diskantene trenger ikke delefilter, så det er isåfall kun til basselementet og/eller mellomtonen, og jeg går utifra at ljudia har litt peiling på det. Endret 25. mai 2005 av moestue Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 _JEG_ ville kjøpt et ferdig kit. Hvorfor? Siden delefiltre burde spesialtilpasses den kassa som skal brukes samt de elementene. Etter egne erfaringer så er selv en liten endring hørbar. Gå heller innom Eltek ( www.dynabel.no ) og kjøp et av demmes kit. Skal du ha "trøkk" så kan du jo pine degselv ved å kjøpe MGR ,men jeg har hørt MYE skummelt om dem (ang lydkvalitet) Hadde tenkt meg kvalitet framfor billig basselementer, men spørsmålet er hvor mye jeg får for pengene. Har funnet ut at nye elementer av samme merke jeg har, koster fra 900 til 1300 kr hos eltek . Diskantene trenger ikke delefilter, så det er isåfall kun til basselementet og/eller mellomtonen, og jeg går utifra at ljudia har litt peiling på det. disknter trenger delefilter , du vill vell ikke sende di lav frekvensene dit vell !!! da holder di ikke lenge Lenke til kommentar
moestue Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Kopiert fra Ljudia.no: "Piezodiskanter trenger ikke delefilter. For å beskytte eldre og følsomme forsterkere kan en motstand på f.eks. 12 ohm koples i serie med pluss-lederen. Hvis man bruker en motstand på f.eks. 150 ohm får man et mykere lydbilde pga. at frekvensgangen runder av oppover. For å øke effekttoleransen/ følsomheten kan flere diskanter serie- og/ eller parallellkoples. Piezodiskanter har en impedanse på flere tusen Ohm, noe som gjør at diskantene ikke må koples til via vanlige filter, men direkte." Lenke til kommentar
CFD Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg regnet ikke kun med piezodiskanter. De fleste bruker helt vanlig cone eller dome diskanter og disse trenger delefilter for at disse skal fungere skikkelig.. Jeg ville nok ha prøvd å brukt et 2veis system. Dette er enklere å få bra siden 3veis eller evt 3.5veis delefiltre er kompliserte og vanskelig å få bra. Ang de MGR kit`ene så er ikke konstruksjonen så dårlig ,men det er lydkvaliteten som ikke er på topp ,men som party høytalere gir de uten tvil mye for pengene. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 hvorfår ikke bare kjøpe dynabe nut Lenke til kommentar
moestue Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 hvorfår ikke bare kjøpe dynabe nut Hvor mye koster det kit'et? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå