Crazysteps Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) De siste ukene har det vært en enorm interesse rundt lanseringen av den nye telefonen fra Sony Ericsson K750i. De største nyhetene i den forbindelse er 2 megapikseler kamera med autofokus og ny bunnkontakt. Har hatt Samsung D500 siden den kom og det er derfor naturlig å sammenlikne med denne, samt de tidligere modellene til SE (hatt flere der i gården også). Dette er hva jeg kom fram til (følger malen jeg opprettet i forbindelse med test av Nokia 3230): Kamera: Det største fokuset ved denne telefonen har blitt lagt på kamerabiten og jeg kan med én gang røpe at det er med god grunn. SE har denne gangen satset på et kamera med 2 megapikseler (1,997 for å være nøyaktig) og har også (som første produsent i Norge) implementert autofokus. Selve megapikselaspektet er ikke så viktig som autofokusen med tanke på bildekvaliteten. På min gamle D500 fylte bildene PC-skjermen, men var aldri helt skarpe. K750's bilder fyller OGSÅ skjermen (ikke overraskende), er litt mindre kornete (grunnet flere piksler), men er i tillegg relativt skarpe. På høyde med et alminnelig digitalkamera til rundt tusenlappen er det allikevel fremdeles ikke. Tar ikke lange tiden fra man knipser til bildet er tatt (en brøkdel av telefoner som 3230 og faktisk også D500) og motiver i bevegelse blir ikke bøyde og rare som på f.eks 6680. Meget bra. Tar ca ett sekund å starte kameraet gjennom menyen, mens hele tre sekunder ved å åpne luken på baksiden. Sistnevnte er litt i overkant og det samme som på Nokia 6680. EDIT: Skjønner ikke hvor jeg fikk tre sekunder fra. Tar ca ett sekund, altså én tredjedel av tiden 6680 bruker, som har samme systemet (prinsippet) Kameraet har tre oppløsningsmulighter (1632x1224, 640x480 og 160x120). For å sende med MMS må man ned på VGA-kvalitet, men ellers er det ingen grunn til å velge noe lavere enn 2 mpx. På D500 får man dårlige bilder uansett hvilken oppløsning man velger bortsett fra den beste. Lyset blir helt rart og det ser ut som det er lagt til en effekt på bildene. Det samme skjer IKKE på K750. Den er god uansett, bildene endrer bare størrelse. Flott! Man kan velge to kvalitetsnivåer, normal og høy. Første bildene jeg tok var med høyeste oppløsning på normal kvalitet og et slikt eksempel er dette fra kjøledisken på Meny: Normal kvalitet, høyeste oppløsning, makromodus I forhold til høyeste kvalitet er det ikke kjempestore forskjellen: Ringeklokke i makro, beste kvalitet og høyeste oppløsning Beklager at jeg glemte å snu bildene før jeg la dem ut (er for lat til å endre det) Kameraet har en meget god automatisk hvitbalanse (gir autentiske farger i forskjellig lys), en makromodus som faktisk fungerer (fokuserer lettere på motiver som er megt nære). Virker som den justerer eksponeringen i bildet etter et sentervektet gjennomsnitt. Alle deler av bildet teller med, men med større vekt på senter. Bilder med mye blå himmel kan derfor fort bli litt mørke om det er lyst midt i bildet: Blå himmel og Åsgårdstrand kirke Også på videoer justerer den lyset underveis, noe som er bedre enn f.eks Canons Ixusserie fra ifjor låste alle innstillinger idet du begynte å filme. Se på denne filmen at den justerer lyset opp og ned underveis: Kort film i 3gp-format Ellers er videokvaliteten rimelig makaber, også på denne modellen med en oppløsning på max 176x144. Rimelige digitalkameraer har normalt 640x480 idag til sammenlikning. Er videre verdt å nevne at man kan velge om bildene skal lagres på minnekortet eller i internminnet. (I begynnelsen ville den ikke filme i det hele tatt om minnekortet var valgt og bare 10 sekunder på internminnet, men etter noen bytter frem og tilbake mellom lagringsmedia ordnet dette seg som ved et trylleslag. Mulig en FW-glipp?) Alt i alt; det beste mobilkameraet på det norske markedet idag og autofokusen fungerer meget bra, selv om den ikke er optimal. bilde av iskaffe Terningkast 6 Menyer Man går inn på menyen enten ved å trykke inn joysticken eller å trykke på valgknappen under displayet på høyre side. En animert meny kommer til syne og det er tydelig at de har jobbet en del med denne i forhold til på tidligere modeller. Menyen består av 4x3 ikoner, alle animert på en diskret måte. Pent. Veldig responsiv i menyblainga. Med animeringen kunne det ikke vært bedre, men en ørliten ventetid på noen millisekunder fra du velger en undermeny til du kommer inn i den er et bittelite minus. Her er D500 et bittelite hakk foran. Veldig gjenkjennelig fra tidligere modeller. Veldig lik den vi finner på K700, litt utviklet fra T630 og de tidligere modellene. Pent ryddig og elegant, enkelt og greit. Terningkast 5 Åpning av applikasjoner Alle applikasjoner som ligger på telefonen fra fabrikken går meget raskt og åpne. Nesten umiddelbart er du inne i f.eks PhotoDJ eller VideoDJ, mens kameraet tar ca ett sekund å åpne. Java-applikasjoner tar littegrann lenger tid, da den starter java-motoren først. HP Photo Print, Java spill o.l. tar fra ett til 3-4 sekunder å starte opp. Personlig er jeg av den utålmodige typen og syns dette tar LITT for lang tid. Terningkast 4/5 Byggekvalitet, design og display Selve telefonen virker meget solid. Akkurat passe vekt. Lite knirking selv om den er bygget i hel plast. Som mange har påpekt kan knappene virke litt løse, men det spørs helt hva slags knapper man er vant til. De myke gummiknappene eller steinharde metallknappene på andre mobiler sitter fastere, men knapper av tilsvarende type er ca som de er på denne. Altså, er slik den skal være. Joysticken er tydelig forbedret fra tidligere modeller som K500 og K700 og er både mer responsiv og lettere å få tak på. Får håpe kvaliteten på selve joysticken og dome foilen under også holder en god kvalitet. Den som lever, får se. Valgknappene under displayet virket litt rare med det første, men etter en ti minutters tilvenningsperiode er de rett og slett nydelige. Meget bra og stilig designet slik de skråner oppover mot displayet. Med kameradekselet åpent ligger den meget stødig på bordet, litt mer vaklende med det lukket. Uansett, null problem. Den andre store nyheten på telefonen er den nye bunnpluggen. Tidligere var det én plugg til lader og én til HF/datakabel. Nå er dette slått sammen i én pop-port med ny låsemekanisme. Man trykker den rett inn og "knekker" den løs når den skal ut, akkurat som før, men den virker mye mer solid enn tidligere. Meget bra. PS. Quicksharemerket i bunn ser også ut til å sitte bedre fast enn det gummimerket de hadde på K500 og K700. Også et lite pluss. Ikke særlig pent når slike ting faller av. Totalt sett: Veldig innbydende kvalitetsfølelse. Passe tung og ligger fint i hånda. Displayet er mindre enn det ser ut som på bilder, men dette gjør at det er meget skarpt og tegner fine bilder. Akkurat passe til en mobil påden størrelsen. Meget god fargegjengivelse. Design er vanskelig å kommentere. Smaken er som baken, men et klassisk utseende flere produsenter har kopiert de siste månedene og som gjør at telefonen ligger godt i hånden må sies å være positivt. PS nr 2: lite minus for litt merkelig volum/zoomeknapper på siden. Ikke så veldig responsive og litt vanskelige å trykke inn. Terningkast 5/6 Andre funksjoner og muligheter Telefonen har i tillegg til et godt kamera, en utmerket (etter første prøvelytting) mp3-spiller og en RDS radio, også med god kvalitet. Hørte på P3 hele veien fra Tønsberg til Horten og et par steder der det pleier å skurre på bilradioen skurret min K750 IKKE. Veldig bra. Minnekortmulighet med opp til 4GB lagringsplass (hørt at dette er på vei nå) gjør at telefonen har lagringsplass på høyde med en iPod mini. Meget bra. De medfølgende øreproppene var også relativt gode og kombinert med en equalizer som faktisk fungerer (hallo, Samsung) så er mp3-spilleren mer enn bare brukelig. Følger med USB-kabel som muliggjør å bruke telefonen som USB-masselagringsenhet og å oppdatere FW selv når nye versjoner blir tilgjengelig. Meget bra. Måtte installere drivere på PC'en før den fant telefonen med den medfølgende kabelen, noe jeg ikke trodde var nødvendig. Ikke store minuset da de fleste kun kobler til telefonen hjemme. Driverne ligger uansett på internett om du skulle glemme å ta med CD'en én gang. Har prøvd det medfølgende Tennisspillet og det er tydelig at telefonen er mye raskere enn sin forgjenger k700. Meget bra. I tillegg til dette har man de "vanlige" SE-tingene som full synkronisering med outlook, fullt fungerende irDA (ikke bare mot PC f.eks) og den nyttige bluetoothen. Man får overganger for å plugge mobilen direkte i TV'en eller stereoanlegget og utallige bluetoothkompatible produkter som printere, handsfree, radiostyrte biler og kameraer osv osv. En ekstern blitz får man også kjøpt. Ikke mulighet til å legge til nye programmer og funksjoner i samme grad som på Symbian og tilsvarende, men hva mer trenger man? Alt er jo på plass! Terningkast 6 Plussidene til telefonen er altså: Fantastisk kamera og skarp og god skjerm. Minnekort, god mp3-spiller og en flott RDS radio. Rask og responsiv på alle mulige måter. Liten og relativt lett. Minussidene: Ikke mye. Volum/zoomknappene og en litt lav videooppløsning. Prisen er foreløpig relativt høy, men man får masse funksjoner og muligheter med på kjøpet, samt en liten revolusjon innen mobilkameraer. Flere bilder tatt med mobilen (da mine ble tatt i full fart) finner du her: Bilder med K750i TERNINGKAST TOTALT - 5+ Endret 24. mai 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
ZerBox Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Takker for en flott test! Får ikke mindre lyst på mobilen nå. Sitter å venter på å få den fra Sibas nettbutikk. Kommer vel på fredag. Leste at det var mulig med opp til 1 eller 2 GB minnekort. Du skriver 4. Hva er det rette? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Takker for en flott test! Får ikke mindre lyst på mobilen nå. Sitter å venter på å få den fra Sibas nettbutikk. Kommer vel på fredag. Leste at det var mulig med opp til 1 eller 2 GB minnekort. Du skriver 4. Hva er det rette? Etter hva jeg har hørt er det mulig med alt så lenge det er MS Duo Pro. Hittil er vel max 2gb, men 4 er på vei. Arrester meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Prebo Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Prisen er foreløpig relativt høy Jeg synest ikke prisen er høy, tatt i betraktning av hva en får Lenke til kommentar
Mr team Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 en veldig bra test, lurer litt på hvordan du selv bedømmer skjermen kontra D500/6230i? Kunne vært morsomt å sammenliknet med responsen i menyene I K750 kontra 6230i også... Sliter litt med å finne mobilen når det gjelder å kunne bruke USB kabelen til overføring av filer... Kunne nevnt at det er blåtann 2.0, som gjør det raskere å overføre filer, og man kan overføre over lengre avstand (opptil 100m), og at man kan ha flere blåtann overføringer på en gang. en herlig mobil rett og slett. Lenke til kommentar
ddahlez Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hvordan synes du den er i forhold til D500? Mye bedre, eller kan D500 fortsatt måle seg med K750? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) fikk inn 10 stk. på jobben i dag og pakket en ut. Likte ikke designet på den foran, og jeg syntes skjermen var rimelig liten. Det virket som at T630 hadde blitt relansert med litt andre knapper og en ekstra knapp over joysticken.. not impressed (subj.mening) btw: solgte alle i dag.. Endret 24. mai 2005 av ohh-noo Lenke til kommentar
genser Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Har ikke lest testen, men takk Flyttes til Lesertester. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Prisen er foreløpig relativt høy Jeg synest ikke prisen er høy, tatt i betraktning av hva en får Nei, akkurat som jeg sa: Prisen er foreløpig relativt høy, men man får masse funksjoner og muligheter med på kjøpet, samt en liten revolusjon innen mobilkameraer. Hos oss koster den faktisk 250 ganger så mye som K700 med abonnement og da er prisen relativt høy. Men herregud, jeg kjøpte den selv, så det er selvfølgelig verdt det. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 en veldig bra test, lurer litt på hvordan du selv bedømmer skjermen kontra D500/6230i? Når jeg så skjermen på 6230i ble jeg ikke veldig imponert. Er vant til D500 og syns D500 sin er bedre enn 6230i. Når jeg nå så K750 sin syns jeg den var littegrann skarpere enn de to andre. Alle tre holder god standard når det kommer til skjermen. Sliter litt med å finne mobilen når det gjelder å kunne bruke USB kabelen til overføring av filer... Jeg plugget inn USB-kabelen i USB-hub'en min, koblet til telefonen og installasjonen startet av seg selv. Den ba så om CD'en som fulgte med telefonen. prøvde først uten, men Windows fant ingen drivere som passet. Når alt var installert, restartet jeg maskinen og hver gang jeg nå kobler til telefonen kommer den opp som en ekstern harddisk (masselagringsenhet). hos meg heter den tilfeldigvis J: Finner den under "min datamaskin" Kunne vært morsomt å sammenliknet med responsen i menyene I K750 kontra 6230i også... Skal prøve å huske på dette neste gang jeg er på jobb. (imorgen) Kunne nevnt at det er blåtann 2.0, som gjør det raskere å overføre filer, og man kan overføre over lengre avstand (opptil 100m), og at man kan ha flere blåtann overføringer på en gang. beklager. Har ikke prøvd bluetoothen mot annet enn en k700 og da gikk det uhorvelig sakte. Ca 15kb/sek når jeg lastet over en mp3-fil. Visste ikke engang at det var BT 2.0 Sånn går det når man ikke pakker opp bruksanvisningen Hvordan synes du den er i forhold til D500? Mye bedre, eller kan D500 fortsatt måle seg med K750? D500 er forferdelig knotete i forhold (merket jeg nå). Mangler multi-tasking, radio, minnekort osv. Dårligere lyd i proppene. Kameraet er, sammenliknet med k750 sitt, overraskende dårlig. Blir så blasst og uskarpt. Var veldig fornøyd med D500 de månedene jeg hadde den (har den fremdeles da, inntil den blir solgt) og byttet ikke fordi jeg var misfornøyd. Men K750 vet jeg at jeg blir ENDA mer fornøyd med. Herlig herlig. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Veldig god og gjennomført test. Denne telefonen imponerer meg! Synes SE burde skjerpe seg på fysisk størrelse på skjerm. De bruker fremdeles 1,8"(eller er det 2"?) Det er skuffende, siden skjermene har såpass god oppløsing. Hva med å beholde oppløsningen men sette skjermen opp til 2,2", slik som på SX1? Det hadde vært noe Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Veldig god og gjennomført test.Denne telefonen imponerer meg! Synes SE burde skjerpe seg på fysisk størrelse på skjerm. De bruker fremdeles 1,8"(eller er det 2"?) Det er skuffende, siden skjermene har såpass god oppløsing. Hva med å beholde oppløsningen men sette skjermen opp til 2,2", slik som på SX1? Det hadde vært noe Personlig syns jeg skjermstørrelsen er helt ok. Bedre med en litt mindre, men knivskarp skjerm enn en stor og dus en. Lenke til kommentar
ct Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Smak og behag, men har du blitt vant til en stor skjerm(s60), kan det være vanskelig å gå ned i skjermstørrelse, vertfall for meg... Synd de ikke har fått EDGE eller 3G inn i denne telefonen... Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Bare et par kjappe spørsmål / kommentarer, naturligvis som privatperson Hvorfor "nøytral test"? Ellers mener jeg at når det er snakk om pris, må man tenke på prisen uten abbonement, ikke hvor mye penger en eller annen operatør gidder å spytte i. K700i koster 58% av k750, i mine øyne en bedre sammenligning. Mye fint, spesielt kamera-delen. Ellers synes jeg det er gøy at folk innser at D500 ikke er all verden likevel... No offence alle dere religiøse D500-tilhengere. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Hvorfor "nøytral test"? Kan vel si at jeg syns en del produkter har fått litt rare terningkast, noe som tyder på at testen ikke er utført på et helt nøytralt grunnlag. Ellers mener jeg at når det er snakk om pris, må man tenke på prisen uten abbonement, ikke hvor mye penger en eller annen operatør gidder å spytte i. K700i koster 58% av k750, i mine øyne en bedre sammenligning. Ja, bedre sammenlikning. Men over disk kjøper 95% med abonnement og de ser seg blinde på krones og 10-kronestilbud hele hopen. Ellers synes jeg det er gøy at folk innser at D500 ikke er all verden likevel... No offence alle dere religiøse D500-tilhengere. I forhold til de fleste andre telefoner er D500 fremdeles all verden. Men K750i er en liten revolusjon. Sier mer om den enn om D500 (kvalitetsforskjellen mener jeg) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Synd de ikke har fått EDGE eller 3G inn i denne telefonen... Skal du med det a? Laste ned en ringetone kjempefort? Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Synd de ikke har fått EDGE eller 3G inn i denne telefonen... Skal du med det a? Laste ned en ringetone kjempefort? Det finnes faktisk folk som bruker laptop med mobil som modem. Kanskje ikke hovedtyngden av brukerne her på forumet, men det er likevel en del folk som gjør det, og det blir nok bare flere av de etterhvert som 3g blir billigere og mer utbredt. Nå er 3g såpass ukjent at mannen i gata ikke vet hva det er hvis du sier UMTS til han. Med fin blåtann kunne jeg godt tenkt meg å bruke k750i sammen powerbooken min, men har ikke råd til å bruke UMTS til internett med de prisene som operatørene gir i dag. Og om D500. For all del, det er en bra telefon, og jeg synes det er fortjent at den har blitt anbefalt av amobil (uten at jeg tror at noen har blitt kjøpt og betalt av den grunn). Synes uansett at noen har et litt vel overdrevent kjærlighetsforhold til den, med tanke på alt jeg har lest, og min opplevelse av den. Det er dog ikke til å unngå, siden veldig mange har holdningen "det jeg har er best". Lenke til kommentar
SuperEmil Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Super-bra test! Mye bedre enn itavisen.no's, men for meg virker det noen ganger som om de bare ser på specs'ene til en telefon , og så lager en "test"... Menmen, keep up the good work! Får min om en uke Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Synd de ikke har fått EDGE eller 3G inn i denne telefonen... Skal du med det a? Laste ned en ringetone kjempefort? Det finnes faktisk folk som bruker laptop med mobil som modem. Ja, selvfølgelig finnes det. Personlig ville jeg heller brukt et kombinert 3G/EDGE kort. Dagens 3G telefoner er for store og trege fremdeles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå