Black Star Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Prøver å installere Windows XP på min "nye" bærbare PC. Det var XP installert på den fra før, men har byttet ut harddisken med en større en. Har klart å installere Windows 98 på den (skal ha dualboot), men ved installering av Windows XP kommer jeg så langt som til "Installing devices". Etter litt flimrer skjermen og blir svart... og forblir svart. Ingenting skjer. En restart for å prøve igjen, fremkalte nøyaktig samme problem, og der står den fortsatt etter 10-15 minutter. Ingen aktivitet fra harddisk eller CD-Rom heller. Noen måte å fikse dette på? PC'en er foresten en Fujitsu Siemens C4345. Ca. 650mhz Celeron, 192MB ram, 40GB harddisk. Mer info for de nysgjerrige her: http://www.ciao.co.uk/Fujitsu_Siemens_Life...5375972/TabId/4 Håper på hjelp Lenke til kommentar
designerus Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Prøvd å slette og sette opp partisjonene igjen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Prøvd å slette og sette opp partisjonene igjen? Nei... kan det hjelpe? Har prøvd å formatere partisjon D igjen og begynne på nytt med å installere Windows XP, uten at det hjalp. Starter foresten installeringen innenfra Windows 98 da jeg vil ha dualboot ved oppstart, men kan det ha noe å si? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 hm... jeg hadde samme problem på en stasjonær PC. Da hjalp det å koble ut alt av eksternt utstyr som ikke var nødvendig. Såå, om du har noe eksternt utstyr tilkoblet ville jeg prøvd å koble ut dette før jeg startet installasjonen. Lykke til. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Takk for svar, men minimalt med eksternt utstyr tilkoblet allerede. Skal prøve en BIOS update nå, så får vi se om det hjelper. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Nei, hjalp ikke. Har også prøvd å disable power managment og slå av Plug&Play i Bios. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Har prøvd igjen med litt forskjellig fremgangsmåter i dag. Fortsatt ingen løsning på problemet. Ingen med flere forslag? I morgen tenkte jeg på å ta med meg harddisken jeg vil ha Win98 og XP installert på til jobben, og sette den inn i laptopen der og installere XP med den. Vet at det kan være forskjellige hovedkort og slike ting, men jeg er villig til å prøve. For å installere XP på denne laptopen er tydeligvis helt fysisk umulig. Vet ikke om det kan være noe med grafikkortet, at det ikke er kompatibelt med Windows XP, men det virker rart at XP allerede er installert og "up and running" på den gamle harddisken som satt i maskinen før (og som jeg har satt inn igjen nå... sitter og skriver på denne laptopen akkurta nå). Tror dere å installere med en annen laptop, og bare sette harddisken inn i denne igjen vil virke? Jeg prøver, og fungerer det ikke så må jeg bare kjøpe meg en annen laptop... surt Lenke til kommentar
tukols Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Noen overveielser: Tja..........når den oppfører seg på den måten, så pleier det å være at den vil ha en nyere oppdatert bios. Det har du jo gjort. Du har også prøvd forskjellige innstalleringsmetoder. Den vil godt kjøre med xp på den gamle harddisken. Det er litt mystisk. (Hadde det vært en stationær, så hadde jeg selvfølgelig anbefalet deg å ha begge harddisker i, og velge hvem du skulle boote på) 192 MB ram er ikke mye. Kan det være her du får en "flaskehals"? Det burde det ikke være, du kjører jo bare med ett system ad gangen. Men uansett, så er det ikke mye ram til xp. Det med å innstallere harddisken fra annen laptop duger ikke. Så skal den være lik til den du har nå! Altså samme hovedkort og processor. Ellers får du problemer. Men OK. Du kan prøve, men når du starter opp igjen på egen laptop med den nyinnstallerte HD, skal du ha xp CD i, og kjøre en "reperations-innstallation" med det samme, og se om du får det til på den måten. Har aldrig prøvd det selv, men har hørt flere anbefale det. Bare litt "tenken højt" fra tukols Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Takk for svar. Vet at 192MB ram ikke er mye, men den forrige installasjonen (som var i maskinen fra før) av Windows XP kjørte på 128MB ram, så det er nok ikke grunnen. Nå skal det sies at den installasjonen som satt i maskinen kan ha vært fra en nyere XP cd enn den jeg har, da den var ferdig installert da jeg kjøpte maskinen brukt for en uke siden, og den jeg prøver å installere nå er en gammel versjon jeg hadde på en stasjonær for noen år siden. Kan den nye ha vært SP2 installasjon, og den gamle bare SP1? Eller ikke det en gang? Kanskje det kan ha hatt noe å si. Skal prøve å installere med en annen laptop, men det er jo da en Dell maskin og vil nok ikke fungere. Men får prøve... snart gir jeg f og kjøper en annen laptop. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hei. Det skulle ikke bety noe at den xp du prøver å legge på er en eldre modell. Men det kunne jo være at det var en feil på cd'en. Du kan saktens "lovlig" låne en annen cd-skive, bare du bruker din egen "innstallasjons-key" Hilsen tukols Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Har du undersøkt om den nye disken er "oppdaget" rett av BIOS? Kan det eventuelt være at du må legge inn noen 3. parts driverrutiner for ATA, SATA eller andre diskkanaler. Fikk et liknende problem da jeg installerte ny SATA-disk i min stasjonære. Løsningen var da å legge inn en driverdisk fra Promise under initialiseringen av XP-setup. Ivar Endret 27. mai 2005 av ivarw Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Disken vises riktig i Bios, og ved partisjonering med FDisk vises riktig diskstørrelse. Har også lagt inn Windows 98 uten problemer. Tror ikke det er noe feil med Windows CD'en. Ville jeg da ikke fått en feilmelding om at den ikke kan lese fra disken? Det virker som den stopper da den skal detektere grafikkortet (ettersom det er under "installing devices" og skjermen flimrer litt før den blir helt svart). Tror det er Ati Rage Mobility eller noe sånt på den (sitter på jobb nå og har ikke PC'n i nærheten). Tar i mot all mulig hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 som regel så må xp være på device c: og så kan du ha win 98 på d altid problemer med og instalere windows på noe anet en C: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Har prøvd det også... installerte først Windows 98 på D, deretter Windows XP på C. Men stopper allikevel på samme sted som alltid. Har uansett Windows XP på stasjon D på min stasjonære... ikke fordi jeg har Windows 98 på C (for jeg har ikke Win98 på den), men fordi jeg gjorde en feil under installering. På min stasjonære så fungerer det. Men samme hva jeg gjør, så får jeg ikke Windows XP til å ville installeres på min bærbare. Når jeg prøver å starte Windows XP installering fra Windows 98, blir jeg spurt om jeg vil søke etter oppdaterte installasjonsfiler på nettet. Jeg får ikke installert nettverkskortet mitt under Windows 98 (må vel ha SE) så jeg får ikke søkt etter disse. Kjøpe nyere Windows versjon med SP2 og kanskje oppdaterte installasjonsfiler? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 bot disk fra usb diskstasjon. eller dette ret fra cd rom eventuelt format Lage ny partisjon og endre ;D til :c burde gå. mulig du må stille inn i bios alt bot opp. for endring. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Eh... ikke helt sikker på om jeg forsto hva du mente. Men tror uansett ikke det vil hjelpe da det ikke er partisjonering eller stasjonsbokstav som er problemet her. Jeg tror problemet ligger i grafikkortet som er et ATI RAGE MOBILITY M - PCI. Høres det fornuftig ut for dere? Og hva gjør man for å fikse dette? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Kan du teste med Win2K OS så ser du om XP/SP1-2 er "ikke kompatible" .. Endret 27. mai 2005 av jarmo Lenke til kommentar
tukols Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Kvase: Win 98 SKAL i utgangspunktet på C drevet og installeres først. XP er likeglad. Kan ligge på alle drev. Hilsen tukols Lenke til kommentar
tukols Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Det kan være grafikkortet ja. Var også ved å skrive at det nok var en hardwarefeil. Men på den andre siden lå jo xp på computeren da du fikk den. Derfor i første omgang rådet om å sjekke med annen xp cd. Ville nok stadig prøvd det, før utskiftning av grafikkortet. Jo, det er riktig nok at som regel så kommer den med en lesefeil hvis det er skiva det er problemer med. Men nå er det jo Bill vi "leker" med, og han glemmer ofte det er noe som heter "som regel". ..... Hilsen tukols Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Det kan være grafikkortet ja. Var også ved å skrive at det nok var en hardwarefeil. Men på den andre siden lå jo xp på computeren da du fikk den. Derfor i første omgang rådet om å sjekke med annen xp cd. Ville nok stadig prøvd det, før utskiftning av grafikkortet. Jo, det er riktig nok at som regel så kommer den med en lesefeil hvis det er skiva det er problemer med. Men nå er det jo Bill vi "leker" med, og han glemmer ofte det er noe som heter "som regel". ..... Hilsen tukols Får sjekke om noen i kollektivet har en XP CD. Vet de har en norsk "home" versjon på den ene laptopen på jobben. Går det ann å installere den, også bruke lisensnøkkelen som jeg har til min engelske pro versjon? Det blir ikke noe tull med registrering og sånt da? (vil helst ikke ha besøk av Bill Gates "venner" ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå