Gå til innhold

Hjelp til valg av bærbar pc. 10 - 20 000kr

Anbefalte innlegg

Hei

(håper på at folk tar seg tid til å lese alt. :D)

Jeg skal handle en bærbar datamaskin, men har desverre lite greie på bærbare. Derfor lurte jeg på om det var noe hjelp å få. Jeg har sett meg litt forskjellige kreterier om hvar jeg ønsker i pc'en. Denne pc'en skal erstatte den stasjonære, og må derfor fungere bra til spilling i tillegg til skole.

Det er en god del forskjellige merker innen bærbare, og jeg vet ikke hva som er lurt å kjøpe.

Jeg tenkte på en ny pc mellom 10-20 tusen, når jeg sier 20 tusen strekker jeg kanskje grensen litt.

Jeg vet ikke hva jeg bør kjøpe når det gjelder harddisk og ram, ram og hd er selvfølgelig viktig, men de kan etter som jeg forstår byttes. tenker meg 1gb ram holder, og kanskje en 60-80 gb hd. Jeg skal kjøpe en ekstern hd på ca 300 gb, men vil likevel ha litt god plass på den interne siden jeg ikke kan dra den på 300gb rundt over alt.

Er ikke så opptatt av vekt og dimensjoner, men det er kanskje siden jeg ikke har hatt en bærbar før, og vet ikke om jeg kanskje hadde fått et problem med en for tung eller for stor bærbar. Og da har jeg heller ikke greie på skjerm størrelse og kvalitet, og om det er best med 15" eller 17" og widescreen eller vanlige skjermstørrelse. Studerte wh1te sin "Kjøp en bærbar" post og såg en oversikt av forskjellige skjermen. Rekner med det er noe helt annet å se det på papir og i virkeligheten.

Litt forskjellig ekstra utstyr må selvsagt være tilgjengelig, slik som firewire og usb 2, nok porter til å holde mus og tastatur, og kanskje en til å bruke til webcam eller hd f.eks. WLAN (a/b/g?) er jo også et must, etter som den skolen jeg skal gå på har trådløst internett. DVD Brenner jeg også ha, føler det kanskje og er et must.

Når det gjelder skjermkort vet jeg ikke hva som er bra og ikke. Hørte litt om det nyte til NVidia, 6600 something. Og at PCI-Express er nyttig, etter som jeg forstår er det slik at du kan bytte skjermkort, som også er en fordel. Tv-out er jo også bra å ha på en bærbar. Andre viktige generelle forskjellige porter er også bra å ha slik som DVI, lyd, osv, kan vel ikke få for mange? :)

Når det kommer til prossesor er jeg helt grønn, når jeg ser f.eks en 1,6Ghz tenker jeg den er dårlig i forhold til min stasjonære som er på 2,8. Så fortalte en kamerat meg at jeg må nesten se på det som dobbelt opp, fordi de rekner på en helt annen måte når det kommer til bærbare. Og av den grunn vet jeg ikke hva som er dårlig og hva som er bra til spill.

Siden jeg aldri har hatt en bærbar så lurer jeg på hva som er bra av batteri levetid, hva er mye, hva er lite og hva bør jeg anskaffe meg. Lurer litt generelt på hva som kan byttes i en bærbar, uten om hd og ram. OS trenger jeg ikke i og med at jeg allerede har en lisens.

Jeg stusset litt på denne pc'en fra whitebox som en kamerat av meg kjøpte for et par dager siden:

Whitebox CL 1559 - Spesifikasjoner

Whitebox CL 1559 - Tilpass

Det er det beste jeg har sett til nå, selv om jeg ikke har sett så mange forskjellige, det er så utrolig mange forskjellige merker.

Takk for forhånd av alle seriøse svar, har ikke mye tid å kjøpe en bærbar på, vil sikre meg at jeg får det jeg trenger. :thumbup:

Bare å spør vis det er noe som ikke kommer klart frem.

(må bare beklage vis det er noen skrivefeil.)

EDIT: topic.

Mvh

ExhalE

Endret av ExhalE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei.. Nå skal ikke jeg si så mye om det her siden jeg ikke har så veldig mye erfaring med bærbar pc, har hatt stasjoner hele livet, men bestilte meg bærbar for første gang i dag. Jeg har nå sittet konstant i 1 uke å kjikket å kjikket etter den som passet meg best(mest for pengene å litt sånt).. Å endte opp med en dell.. grunnen til det er at dell var i utgangspunkte mye dyrer... men når jeg gikk ned på garantien til samme garanti som gies av de fleste webshops så kunne jeg oppgradere specsa så mye at den var mye bedre en noen av de andre jeg fant.. Men noe som er veldig viktig er L2 cashe de fleste har 128kb/512Kb noen få har 1Mb sånn som dell pcen jeg bestilte, men etter at jeg tok vekk nesten all garantien kunne jeg velge en med 1.73Ghz Inte M prossesor ( 2Mb L2 cashe) Dvd-brenner, 15" widescreen (kan ha 12//14/15") trådløs w-lan, 512Mb, 60Gb(5400Rpm) 128Mbskjermkort, eget deksel, bæreveske å litt andre ting for 9500.- Kan jo kanskje være noe for deg?

www.dell.no (Husk å skru ned garantien, da blir den 1000-2500.- billigere)

Mvh

Interloop

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke laptoppen til?? Råe spill??Stor lagringsplass??, får mer for pengene med en stasjonær pc. Kan jo f.eks kjøpe en stasjonær til 10000 og en bærbar til 10000. Se på dinside.no i morgen. Da kommer en del levrandører med pc`r til 10000 med flatskjerm .

Pentium-m, Amd64 også -m,athlon xp-m er prossorer som krever lite strøm og er råere i forhold til Ghz`n i forhold til vanlige prossosorer. Amd navngir ikke ikke prossorene i forhold til Ghz. Men en athlon 2400+ tilsvarer omtrent en pentium 4 2.4 Ghz.

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke laptoppen til?? Råe spill??Stor lagringsplass??, får mer for pengene med en stasjonær pc. Kan jo f.eks kjøpe en stasjonær til 10000 og en bærbar til 10000.

Pc'en skal brukes til spill, siden jeg skal være på farten er det uaktuelt med en stasjonær, siden jeg ikke kan sitte på f.eks toget med den. :)

For all del. Ikke kjøp fra Whitebox. Vil du ha 1559 så kjøp heller fra f.eks PSdata.

Er dette pga rykte de har fått? Det jeg syns er bra hos Whitebox, er at du kan tilpasse pc'en slik at du fjerner det utnyttige, slik som software og andre ekstra ting. Dell har jo også slik at du kan tilpasse pc'ene, men her er det mange ting ud må ha med.

Hva går det egentlig ann å bytte i en bærbar? som ikke krever for mye ferdigheter?

Lenke til kommentar

Har tilpasset en Dell Inspiron 9300. Dette var det jeg kom frem til, men dette er uten å bytte på ramene (Free upgrade) og hd'en. Skjermkortet virker ikke helt topp i forhold til Nvidia 6300 PCI-Express.

-

Prosessor Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

Microsoft Operativ System Microsoft® Windows® XP Home SP2

Minne 512MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x256)

Tastatur norsk - (QWERTY) - internt tastatur

Grafikk-kort 64MB DDR ATI® 28591 [490-10394] 6

Harddisk 40GB (5400rpm) IDE harddisk

Diskettstasjon ingen disk drive

Optiske enheter Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

Trådløse forbindelser Intel® trådløs 2915 802,11a/b/g Mini PCI LAN-kort

Microsoft Programvare Microsoft® Works 7.0 (norsk)

Garanti Oppgraderinger 1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

Protect your new PC No security subscription

Strømkabel AC-adapter D-serie 90W strømkabel

Hovedbatteri Ekstra primært 9-celle 80 WHr batteri

Rabatter Money Off 1500

Skjermer 17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™

Totalt beløp: 11.965,00 kr

Inkl. mva.

--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Har tilpasset en Dell Inspiron 9300. Dette var det jeg kom frem til, men dette er uten å bytte på ramene (Free upgrade) og hd'en. Skjermkortet virker ikke helt topp i forhold til Nvidia 6300 PCI-Express.

-

Prosessor Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

Rabatter Money Off 1500

Totalt beløp:  11.965,00 kr 

Inkl. mva. 

--------------------------------------------------------------------------------

Hvis du dobbler minne til 1024mb, bytter til et 6800skjermkort, og 60gb 7200rpm disk så har du en kjempe pc.

Endret av DOCTOR
Lenke til kommentar

-

Rabatter Money Off 1500

Totalt beløp:  11.965,00 kr  

Inkl. mva.  

Hvis du dobbler minne til 1024mb, bytter til et 6800skjermkort, og 60gb 7200rpm disk så har du en kjempe pc.

jeg mener at det vil holde med den hdd'en som er 40GB (5400rpm) fordi 7200rpm hdd'er utvikler mye mer varme i en tettpakket laptop! heller kjøp en 7200rpm hdd og et hdd kabinett med usb 2.0

eksempel denne her

og denne hdd'en

Endret av modzona123
Lenke til kommentar
http://www.zepto.no/Default.aspx?page=Note...tDgryMWmCkLyJVM

va med denna da har jo muligheter til selv og configrere oppset til en grei pris.

Den pc'en så bra ut. Kom frem til dette etter tilpassningen.

--

15,4" WXGA(1280x800) Znote6515

2.0 GHz Intel® Pentium® M 760

1024MB PC3200 (2x512MB) 400MHz Zepto original

60 GB 7200 Omdr 8 MB Cache Hitachi

NO (Norsk) (6615W)

DVD +R/RW -R/RW Dual layer (6515)

Intel® PRO/Wireless 2915ABG 54Mbit

Docking station Znote 6515WD

Strøminverter 12/230V 150W output

Subtotal kr 15 303,00

MVA kr 3 825,75

Total kr 19 128,75

Lurte litt på hva en docking stasjon er, og hvordan det fungerer.

jeg mener at det vil holde med den hdd'en som er 40GB (5400rpm) fordi 7200rpm hdd'er utvikler mye mer varme i en tettpakket laptop! heller kjøp en 7200rpm hdd og et hdd kabinett med usb 2.0

Utvikler det så sykt mye varme? Jeg har fått inntrykk av det ikke er noe spesielt problem, hva med SATA?

Lurte også på hvordan PCI-Express skjermkort fungerer, er det slik at du kan bytte det ut, kjøpe et nytt uten vidre, for så å bare trykke det inn? Og er det PCI-Express kort i Dell Inspiron 9300?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt bærbar i nesten ett år. Elitegroup G556E. Erfaringsmessig så vet jeg at du ikke bør kjøpe samme som jeg. For bare 6 mnd siden var det en toppmodell. Nå mnd etter er den skrap. Elendig kvalitet.

Som den kvalitetshora jeg er, ber jeg om at du er ute etter kvalitet. Det er det som en tjener på ved å ha bærbar. Er det noe som irreterer meg, så er det knirking, dårlig tochpad, dårlig skjøt og støy.

Da jeg kjøpte bærbar ble jeg VELDIG blendet av at den skulle være en spillebærbar. Etter min mening er spillebærbar oppskryt. Når du kjøper en spillebærbar går det ALLTID på bekostning av batterilevetid, vekt, varme, støy og pris.

Nå som jeg har hatt min bærbare en god til har jeg innsett at spillebærbar var noe av det dummeste jeg har kjøpt. Du kan nesten glemme at den skal slå ihjelp tiden på busstur o.l. Batterilevetiden varer jo sjeldent lenger en 2 timer.

Du bør derfor vurdere en bærbarpc som er av godt merke. Fesk IBM Thinkpad. Thinkpaden er kjent for å være lett, stille, god batteri levetid og kvalitetsikker. Er det noe som en kan klage på så er det ytelsen og pris. Videre har IBM mange modeller en svart ramme rundt LCD skjermen. Det er en ulempe ettersom kontrastforholdet blir dårligere. Aller best er en sølvramme.

Håper at du deler mine synspunkter :)

Lenke til kommentar

Om du skal ha 17" eller 15,4" er en smaksak. Du må huske på at pc-en blir mye tyngre med 17" På en måte er det greit hvis du skal se mye film. Videre bør din bærbare ha wlan! Når du får trådløst hjemme tar det helt av! GARANTERT!

Ang hardiskplass tror jeg det holder med 80 gig. En trenger gjerne mer plass hvis en skal ha spill og film inne. Hvis en bare skal ha film liggende holder det for meg ;)

Har to USB porter. Høres veldig lite ut, men holder akkurat for meg. Hvis en skal koble til alt mulig rart som webcam, USB harddisk, mus, tastatur, innebærer det at den bærbare bør heller være stasjonær. Ingenting er bedre enn å ha den bærbare pc-en på fanget samt en varm kopp kakao og skrive innlegg på hardware.no ;)

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

angående harddisk plass så har det seg jo slik at jo større disk med mye program og film musikk, blir jo tregere jo mer man knar innpå hardisken jeg for min del tror den jobber saktere da, men hva om man har en 40-60 giga disk +en ekstern med stuf man bruker lite. tror jeg alt går så mye fortere med faste ting man bruker pc til.også vedlikehold og diverse anet

------- :D -------

Lenke til kommentar

Det du får er en kjemstor og tung pc. Dette kan vere ok viss det er det du vil ha. Men viss du skal mykje ut på tur med laptopen så ville eg ha sett på andre modellar. F.eks. disse:

Acer Travelmate 8104

Acer Travelmate 8103

ASUS V6000V

AOPEN 1559 etc. er OK viss du kan leve med plastikkvalitet. Har 1557 sjølv og den funkar heilt supert.

Har hatt dell som veide 3,5 kilo. Det er lettare enn 9300, men eg vart likevel skikkelig lei av å dra rundt på den, og det var en kjempelettelse å få 1557.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som tar plass i en bærbar? kan vel ikke bli så mye tungre med en 1024mb ram brikke, 80gb isteden for 60, og et bedre skjermkort?

angående harddisk plass så har det seg jo slik at jo større disk med mye program og film musikk, blir jo tregere jo mer man knar innpå hardisken jeg for min del tror den jobber saktere da, men hva om man har en 40-60 giga disk +en ekstern med stuf man bruker lite. tror jeg alt går så mye fortere med faste ting man bruker pc til.også vedlikehold og diverse anet

Det jeg har tenkt til, skrev det i den første posten, har tenkt å kjøpe en 300gb ekstern. :)

Om du skal ha 17" eller 15,4" er en smaksak. Du må huske på at pc-en blir mye tyngre med 17" På en måte er det greit hvis du skal se mye film.

Du har et bra poeng der, blir jo endel spilling og titting av film, men og skolejobbing, som skriving og designing. Og er derfor bra å ha en som ikke er alt for stor og tung. Skal opp til en kamerat i morgen for å få et lite inntrykk av hvor stor en 15,4" skjerm er.

Går det ann å ha ikke-widescreen oppløsninger på widescreen skjermer, blir det slike svarte kanter da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...