Gå til innhold

6800 Ultra Lav ytelse!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har jeg lest litt ihjennom her å det er et par ting jeg lurer på.

Hva er fps, er det best å ha høy eller lav fps ?

Hvordan kan jeg teste FPS ?

Hva er 3dmark ?

Jeg har bestilt det samme kortet, og jeg har en P4 2,7 prosesor er det en flaske hals da ?

Hei

FPS=Frames Per Second eller på norsk "bilder per sekund". I spill gjelder selvsagt å ha så høy FPS som mulig.

Det enkleste for å teste FPS er å laste ned noen benchmark programmer som tester spill ytelsen, her er noen linker:

http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm Tester openGL ytelse

http://www.futuremark.com/download/ Tester Direct3D ytelse

På futuremark.com kan du laste ned 3 programmer 3Dmark2001, 3Dmark2003 og 3Dmark2005.

Din P4 2.7 kommer til å være en flaskehals, en trang en også. Men, du kan jo glede deg til å kunne spille i max oppløsning i omtrent alle spill, og skulle du skaffe deg en raskere prosessor, så vil ytelsen i spill gå opp for hver mhz du plusser på prosessoren.

Lenke til kommentar
Det første du bør gjøre er å kjøpe ny kvalitets PSU, anbefaler denne ocz modstream 520W http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5447

Bullshit :devil: Slutt å lure folk til å kjøpe masse ting de ikke trenger.

Jeg kjører en AMD XP 3000+ , GeForce 6800 GT med 3 disker og en ROM enhet på 300 watt og det går strålende. :yes:

Dessuten har ikke PSU'en noe som helst med ytelse å gjøre. Dersom ikke skjermkort eller andre komponenter får den juic'en de trenger vil de rett og slett ikke starte, eller oppføre seg ustabilt når de presses i ytelse. Ingen av delene var tilfellet her.

:nei:

Lenke til kommentar
Det første du bør gjøre er å kjøpe ny kvalitets PSU, anbefaler denne ocz modstream 520W http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5447

Bullshit :devil: Slutt å lure folk til å kjøpe masse ting de ikke trenger.

Jeg kjører en AMD XP 3000+ , GeForce 6800 GT med 3 disker og en ROM enhet på 300 watt og det går strålende. :yes:

Dessuten har ikke PSU'en noe som helst med ytelse å gjøre. Dersom ikke skjermkort eller andre komponenter får den juic'en de trenger vil de rett og slett ikke starte, eller oppføre seg ustabilt når de presses i ytelse. Ingen av delene var tilfellet her.

:nei:

Hadde en 350W chieftech PSU som jeg syntes fungerte overaskende bra med tanke på de annbefalingene som ble gitt av nvidia og hovedkort produsenten. Det gikk strålende helt til PSU nermest eksploderte og la en eim av svidd elektonikk over hele stua.

Heldigvis tok ikke PSU noen andre komponenter med seg, og n PSU løste sorgene.

Men, slik går det desverre ikke for alle, det er tusenvis av uheldige PC brukere som har overbelastet sine PSU og tatt med seg andre komponenter samtidig.

Med et normal system med Nforce3 og 6800GT/U ligger man på en kontinuerlig watt bruk på ca. 300w eller mer under spilling. Dette vet nvidia, så derfor annfefaler de et minimum på 400w.

Skrev et lengre innlegg anngående wattbruk på hw tidligere, dersom det er etterspørsel etter dette kan jeg godt gjenta hva de enkelte komponenter bruker av watt senere.

Det er mange som har forskjellige meninger om PSU, men en ting er sikkert: Presser du ditt PSU over det det støtter i kontinuerlig watt, (ca. 100W under max) som mange tror er det som er max watt, ja så er det garantert at det tar kvelden før eller siden. Og hvordan det dør, er tilfeldighetenes spill.

Legg dette på minnet, kjøper du et 350w PSU, så støtter dette kun ca. 250w i kontinuerlig forbruk. 350w er peak performance, og støttes kun over kortere perioder. Kvaliteten på PSU spiller en stor rolle når man presser det, men det er et annet kapittel.

Aldri si til noen at det er bare tull å kjøpe et PSU på annbefalt watt fordi det har gått bra med deg så langt. Dette kan føre til at du påvirker folk til å la være å oppgradere PSU til annbefalt watt, og at de deretter opplever hvordan det er å kverke et PSU og kanskje andre komponeter i slengen.

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest litt ihjennom her å det er et par ting jeg lurer på.

Hva er fps, er det best å ha høy eller lav fps ?

Hvordan kan jeg teste FPS ?

Hva er 3dmark ?

Jeg har bestilt det samme kortet, og jeg har en P4 2,7 prosesor er det en flaske hals da ?

Hei

FPS=Frames Per Second eller på norsk "bilder per sekund". I spill gjelder selvsagt å ha så høy FPS som mulig.

Det enkleste for å teste FPS er å laste ned noen benchmark programmer som tester spill ytelsen, her er noen linker:

http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm Tester openGL ytelse

http://www.futuremark.com/download/ Tester Direct3D ytelse

På futuremark.com kan du laste ned 3 programmer 3Dmark2001, 3Dmark2003 og 3Dmark2005.

Din P4 2.7 kommer til å være en flaskehals, en trang en også. Men, du kan jo glede deg til å kunne spille i max oppløsning i omtrent alle spill, og skulle du skaffe deg en raskere prosessor, så vil ytelsen i spill gå opp for hver mhz du plusser på prosessoren.

Hvordan finner jeg FPS ?

Hva er normalt å ha ?

Lenke til kommentar
Kan nok tenkes at problemet ditt prossessoren. En 2500+ på det kortet er utrolig flaskehals. Det kortet bare skriker etter en 64bits prossesor.

Tror neppe en 64bits CPU gir noe bedre 3d-ytelse, hvorfor skulle den det liksom? Fordi 64 er det doble av 32? ;)

Fordi hans skjermkort venter på data fra cpu/ram, og hans cpu er langt ifra å klare den datamengden hans skjermkort er i stand til å prossesere. Det blir rett og slett sulteforet.

En annen ting er ram ytelse, på min [email protected] får jeg 7450/7400 mb/s i Sandra. med XP prosessoren får han kansje 2500 mb/s, og opp mot 3000 mb/s i overklokket tillstand.

Dagens highend skjermkort får kun vist sine muskler dersom de matches med en topp prosessor, et godt eksempel på hvor mye som skal til for å knele 6800U er Doom3, i 1600x1200 High quality fikk jeg 80fps med [email protected]. Med [email protected] får jeg 120fps med samme settings. Så selv i extreme oppløsninger på de aller nyeste spillene, vil hans CPU være en flaskehals.........

Innlegget mitt var sarkastisk ment! Du (og flere) snakker om hastighet på CPU og CPU arkitektur som er spesifikk for AMD's 64bits CPU'er, men som IKKE er generell for 64bits CPU'er.

Det jeg sier er at 64bits register på CPU ikke øker ytelsen, derimot kan andre ting i arkitekturen gjøre dette. (integrert minnekontroller, doble minnekanaler, høyere klokkefrekvens o.s.v)

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at en bedre cpu vil øke spillytelsen, men faktum er fremdeles at han burde kjørt FarCry glatt med den hardwaren han har. Et eller annet er ikke som det skal være. PSU'en kan jo som mange sier være for svak og jeg ville ikke kjørt 6800 Ultra på en vanlig 300 watt. Ville før kjøpt en kraftigere PSU enn CPU for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...