Gå til innhold

6800 Ultra Lav ytelse!

Anbefalte innlegg

Kan nok tenkes at problemet ditt prossessoren. En 2500+ på det kortet er utrolig flaskehals. Det kortet bare skriker etter en 64bits prossesor.

Han har en overklokket 2500+ på 2250Mhz som tilsvarer ca 3300+.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan nok tenkes at problemet ditt prossessoren. En 2500+ på det kortet er utrolig flaskehals. Det kortet bare skriker etter en 64bits prossesor.

Han har en overklokket 2500+ på 2250Mhz som tilsvarer ca 3300+.

nå er pr ratinga helt anneledes på a64 og athlonxp. Jeg hadde før en xp2700+ som jeg kjørte på 2600Mhz og da jeg byttet til a64 3000+ var den betraktelig raskere enn den overklokka xp cpuen uklokka.

Lenke til kommentar

heregud, vi hw folk tror hvis at man må ha en 45millahertz cpu og helsk 4gb med haxxstor ram for å kunne utnytte noe.. selvsagt er det ikke cpun som det er noe feil med her! han skulle jo uansett ikke falt i ytelse vs 9800pro

Endret av chil
Lenke til kommentar

Det kan nok tenkes at det er psuen som er for svak(300w).

skal teste med doom 3 demoen snart. så får vi se om det bare er farcry og Perimiter som har problemer eller om det rett og slett er psuen som er for svak.

Men hvordan kan jeg benchmarke Half-Life 2? skal jeg bare kjøre stress testen i CSS?

takk for all hjelpen!

Lenke til kommentar

Når benchmark testene viste rundtom det normale for ett Ultra referanse, ser jeg ikke noen grunn til å tro at det er noe galt med selve grafikkortet. Hvis det samme skjer under testing av andre litt krevende spill, ligger min mistanke på strømforsyningen. Den får ett hardkjør for å holde med kortet ditt. En god 500W strømforsyning er bra å ha, så har den en del å gå på for for senere oppgraderinger og varmeutvikling..

Lenke til kommentar

Fikk ikke kjørt bench em all med Half-life2 bare FarCry.

Far Cry

Using Max settings.

Map: Fort Demo: BenchemallDefaultDemo

640x480 not selected

800x600 not selected

1024x768 not selected

1280x1024

run# 0: Average FPS: 40.19

1600x1200 not selected

Jeg testet også stress testen i CSS:

1600*1200

Antialiasing 2*

Anisotropic 8*

Resten er på max

82,82fps

Half-Life 2 og CSS ser ut til å funke bra.

Men når jeg brøvde Doom 3 demoen så var ytelsen for lav.

Men det er vel ingen timedemo i demoversjonen så jeg fikk ikke kjørt Doom 3 bencmark test.

Jeg tok og festet på en stømforsyning til. den kjører de to harddiskene mine. CD-stasjonen er koblet fra. så min 300w psu driver nå bare hovedkort og skjermkort pluss et par vifter og et Bigwater vannkjølingssett. men dette hjalp ikke på ytelsen.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at grunnen til dine dårlige resultater er at maskinen din er begrenset av CPU. Ta en kikk på denne artikkelen som tar for seg CPU scaling for mer info om hvorfor:

When does Doom 3 Need a Fast CPU?

In this particular case we see that at resolutions below 1280x1024 the GeForce 6800 Ultra is primarily CPU limited, making all of the lower resolutions perform identical to one another. It isn't until we hit 1280x1024 and 1600x1200 that there is a significant performance drop off. So it's clear that if you have a GeForce 6800 Ultra, pairing the chip up with a fast CPU is quite important. But what about on a slower card like a Radeon 9800 Pro? ... Here we have a completely different graph, where not even at 800x600 is the card CPU bound. With a Radeon 9800 Pro, having a fast CPU doesn't help as much since you are mostly GPU limited, especially at higher resolutions.

I Doom 3 har Athlon XP 2500-3000+ prosessorene 30-40% dårligere ytelse enn AMD 64 3500+ med et Geforce 6800 Ultra kort.

EDIT:

Her er enda en artikkel om emnet:

World of Warcraft Hardware Performance Guide

It looks like time has finally caught up with the Athlon XP. The older CPU bogged our video card down to a downright pathetic 34fps, and the Athlon XP 3200+ results weren't much better. Pairing powerful a video card with an older, slower CPU would be a waste since the lack of processing power would limit frame rates down to levels that almost any video card can handle. The CPU is a significant limiting factor in World of Warcraft, and we recommend upgrading to a high-speed Athlon 64 or Intel Pentium 4 processor.
Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Hadde en XP [email protected] og fikk 80fps, byttet til A64 3500+ og gikk opp til 130fps. GF6800 kortene er noe mer CPU krevende enn 9800 kortene, med XP [email protected] og 9800pro fikk jeg ca. 20 000poeng i 3Dmark01 (bra for å teste hastigheten på sytemet), når jeg satte inn mitt nye GF6800 gikk jeg ned 500 poeng.

Får nå 27 000 poeng med en lettere overklokket 3500+:)

En grei måte å skjekke at cpu'en er flaskehalsen er å skjekke fps på max oppløsning, for så å sammenligne fps når du setter ned oppløsningen, er fps tilnermet den samme er cpu flaskehalsen. FarCry er vel et av de spillene som gav best fps boost ved bytte av cpu.....

Lenke til kommentar

Jeg overklokket cpuen til 2350mhz og fpsen ble bedre men ikke bra.

Det ser vist ut til at jeg må bytte HK, CPU og muligens PSU. Trur dere at twinmosminnet mitt på pc 3200 holder i et nytt system? Eller må jeg kjøpe nytt minne også?

Far Cry

Using Max settings.

Map: Fort Demo: BenchemallDefaultDemo

640x480 not selected

800x600 not selected

1024x768 not selected

1280x1024

run# 0: Average FPS: 51.58

1600x1200 not selected

Lenke til kommentar

Du kan beholde minnet du har foreløpig, det viktigste er at du har 1024MB. Bytt hovedkort til et billig socket 939 og kjøp en AMD 64 prosessor, 3200+ eller bedre, for å få best utnyttelse av 6800 Ultra kortet. Du må nok også bytte strømforsyningen da 300W ligger under det Nvidia selv anbefaler.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Tror neppe en 64bits CPU gir noe bedre 3d-ytelse, hvorfor skulle den det liksom? Fordi 64 er det doble av 32? ;)

Lenke til kommentar

Tror neppe en 64bits CPU gir noe bedre 3d-ytelse, hvorfor skulle den det liksom? Fordi 64 er det doble av 32? ;)

Den gir ikke noe bedre 3d-ytelse som sådan, men _kan_ gi bedre ytelse cpu messig dersom applikasjonene OG os'et krever og benytter mulighetene som ligger i det vesentlig større adresserommet som 64 bit gir fremfor 32 bit. Dette går i all hovedsak på minnehåndtering.

At Athlon 64 CPU'er har bedre ytelse enn de gamle Athlon XP med Barton kjerne går i all hovedsak på at du får integrert minnekontroller om du går for en socket 939 løsning med athlon 64 cpu. Dette gir ca 20% bedre ytelse enn enn en barton cpu på samme klokkefrekvens. En 2.4GHz Barton tilsvarer _roughly_ en Athlon 64 3000+.

Kan du ikke få lånt deg et annet GF 6800 Ultra kort og sjekke om det gir samme resultater ? Hvis det ikke kan det jo hende at du får et kort som har defekt cache, minne eller annet som gjør at det yter dårlig.

At psu'en din har noe med saken å gjøre som enkelte hevder her er jo helt bak mål.

Minnemessig kan du få en liten performance boost om du kjører dual channel

Siden diskusjonen dreier seg om Far Cry er det absolutt på sin plass å lese denne artikkelen :

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2411

-coz

Lenke til kommentar

Fordi hans skjermkort venter på data fra cpu/ram, og hans cpu er langt ifra å klare den datamengden hans skjermkort er i stand til å prossesere. Det blir rett og slett sulteforet.

En annen ting er ram ytelse, på min [email protected] får jeg 7450/7400 mb/s i Sandra. med XP prosessoren får han kansje 2500 mb/s, og opp mot 3000 mb/s i overklokket tillstand.

Dagens highend skjermkort får kun vist sine muskler dersom de matches med en topp prosessor, et godt eksempel på hvor mye som skal til for å knele 6800U er Doom3, i 1600x1200 High quality fikk jeg 80fps med [email protected]. Med [email protected] får jeg 120fps med samme settings. Så selv i extreme oppløsninger på de aller nyeste spillene, vil hans CPU være en flaskehals.........

Lenke til kommentar

Dersom han bytter til et 939 system må han faktisk bytte skjermkortet også forde hans 6800 Ultra kort er et AGP mens alle 939 hovedkort har grafikkgrensesnitt PCI E.

Det er noen 939 hovedkort som har noe ymse AGP spor men de er dårlig egnet til high end AGP kort.

Jeg sitter med samme oppsett som han og blir å bytte innmat i kassa mi i løpet av ett år alt avhengende av bankkontoen.

Jeg regna litt på det og et system bestående av en AMD64 3800+, Abit Fatality hovedkort, 6800Ultra skjermkort og 1GB rimelig ram blir ca. 10 000.-

Lenke til kommentar
Dersom han bytter til et 939 system må han faktisk bytte skjermkortet også forde hans 6800 Ultra kort er et AGP mens alle 939 hovedkort har grafikkgrensesnitt PCI E.

Det er noen 939 hovedkort som har noe ymse AGP spor men de er dårlig egnet til high end AGP kort.

Jeg sitter med samme oppsett som han og blir å bytte innmat i kassa mi i løpet av ett år alt avhengende av bankkontoen.

Jeg regna litt på det og et system bestående av en AMD64 3800+, Abit Fatality hovedkort, 6800Ultra skjermkort og 1GB rimelig ram blir ca. 10 000.-

Litt feil min venn, alle NForce4 939 hovedkortene er PCI-E (untatt ett som har AGP også). Han kan velge Nforce3, og der er det et godt utvalg. Forskjellen mellom 6800U AGP på Nforce3 og 6800U PCI-E på Nforce4 er ikke eksisterende dersom man har like komponenter i begge systemene. Overklokkings egenskapene til Nforce4 er bedre, men det er et annet kapittel.

Nforce3 Ultra 250 chipsettet er veien å gå dersom man har et highend AGP kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...