CetOr Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 hei. Jeg har koblet til 2 PCer på en router boks... Men det er sånn at: Bare en av PCene kan være på internet sammtidig! Så begge kan ikke det..:S Begge netverkskablene er i..! Noen som kanskje vet hvorfor det ikkke går? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hva slags router dreier det seg om? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Har du sett om begge maskinene har satt opp "Motta IP-addresse automatisk"? I tilfelle du har satt opp manuelt, sjekk at PC'ene ikke bruker samme IP Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hadde samme problem før.. Hadde et modem fra "eidsiva brebånd" de hadde satt opp modemet så bare en og en kunne være online. Så løsningen våres var å kjøpe ett nytt modem så vi inversterte i en router med innebygget modem. Mvh. SacrefiZer Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg har telenor, og routeren er no greier fra clas olson faktisk! Den heter Klin.. Hadde noen giddet og gi meg en liten "Guide" Om hvordan man skjekker at alt er riktig? Så kanskje jeg finner ut feilen Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Du må sjekke om routeren har DHCP aktivert, og om begge maskinene står til å motta ipadresse automatisk. Dersom maskinene har statisk ipadresse, må du passe på at de er ulike. For sikkerhets skyld: Du har vel satt opp PPPOE autentiseringen på routeren, slik at du ikke bruker ekstern tilkobling fra windows? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 eller dersom det er upc style bredbåndsleverandør, skal du vel bruke clone mac funksjonen ved router-oppsett Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Men nå vet jo ikke jeg hvordan man ser om DHCP er aktivert! og hvordan man ser at begge kan motta ipadresse! Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Men nå vet jo ikke jeg hvordan man ser om DHCP er aktivert! og hvordan man ser at begge kan motta ipadresse! Dersom du har et ikon i høyre hjørne, med to dataskjermer over hverandre, kan du høyreklikke på det. Deretter velger du "åpne nettverkstilkblinger". Høyreklikk på nettverksikonet ditt, og velg "egenskaper". Bla ned til TCP/IP, høyreklikk på denne linja og velg "egenskaper". Her skal det være krysset av for "motta ipadresse automatisk" Du kan også gå på startmenyen og velge "kjør". Skriv inn "cmd" og trykk enter. I command prompt skriver du inn "ipconfig -all". Fortell oss hva det står på ipadresse, nettmaske, standard gateway og dnsserver. Det kan hjelpe en del. For å sjekke om DHCP server er aktivert, må du logge deg på routeren og sjekke innstillingene der. Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 ok.. Dette står det: Ethernet-kort lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt: Beskrivelse: Nivida Nforce network controller Fysysk adresse: 00-11-09-de-7f-c5 DHCP aktivert: nei IP-Adresse: 192.168.1.10 Netverksmaske: 255.255.255.0 PPkort online adsl: Tilkoblingsspesifikt DNS suffiks: Beskrivelse: WAN <PPP-SLIP> interface Fysisk adresse: 00-53-45-00-00-00 DHCP aktivert: Nei Ip adresse: 85.165.81.157 Netverksmaske: 255.255.255 Standard gateway: 85.165.81.157 DNS servere: 193.213.112.4 130.67.15.198 NetBIOS over TCP/IP: Deaktivert Det sto det på PCen min.. Hjalp dette noe? Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Avinstaler telenor cd og legg inn brukernavn og passord inne på routeren. På wan så skal du ha PPOE. Adressen til routeren din skal være Denne. Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Du kobler opp med telenors tilkoblingsprogram. Hver gang du starter nettleseren får du opp en boks der du trykker "koble til". Dette er det vi vil unngå, for da kan du bare ha en maskin på nett av gangen. Som Thorvald sier, må du avinstallere den programvaren som fulgte med ADSL abo. Deretter åpner du nettleseren og skriver inn 192.168.1.1 i adressefeltet. Kommer det opp enboks som spør etter brukernavn/passord, prøver du med blankt. Fungerer ikke det må du finne dokumentasjonen til routeren. Der pleier default passord å stå. Nå skal du få opp en konfigurasjonsside for routeren. Der finner du forhåpentligvis en innstilling for å koble til med PPPOE. Her vil det isåfall være en boks for brukernavn og passord. I boksen for brukernavn skriver du hele emailadressen din. I passordruten skriver du inn passordet du fikk sammen med abonnementet. Nå må du gå til nettverkstilkoblinger og stille innnettverkskortet til å motta ipadresse automatisk, som jeg beskrev i min forrige post. Husk også å krysse av for å motta DNSserver automatisk. Edit: Jeg sjekket produktspesifikasjonene på routeren din litt hos Clas Ohlson. Dersom de er fullstendige, ser det ikke ut som routeren din støtter PPPOE. I såfall må du investere i en ny router for å dele internettilkoblingen mellom flere maskiner. Endret 25. mai 2005 av mr_trout Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Men jeg veit ikke hvor netleseren er... :S Må nesten forklare meg litt bedre..! Men fint at dere gidder og forklare:) Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Nettleseren er Internett explorer, FireFox, Opera el. Som sagt i forrige innlegg, ser det ut som routeren din ikke takler PPPOE og derfor ikke kan dele en telenorkonto til flere maskiner. Lykke til med forsøket, og bare spør hvis du trenger mer hjelp Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Men jeg tror jeg kanskje har kjøpt en hub isteden får en router.. Dette står det på den: Det står min: 5 port 10/100M ethernet switch Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Men jeg tror jeg kanskje har kjøpt en hub isteden får en router.. Dette står det på den: Det står min: 5 port 10/100M ethernet switch Da har du en switch, og den er bedre enn en hub til å fordele trafikken i nettet. Du kan dog ikke bruke den til å dele en internettilkobling fra telenor, når du har et rent modem. Du blir nok nødt til å investere i en router dersom du ønsker å dele internetttilkoblingen på en effektiv måte. Sørg ett. for å få tak i en som takler PPPOE (de fleste routere gjør det) Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 oki.. Da kjøper jeg meg ny da.. Vet du om noen butikker det finnes noen greie routere? Eller merke? Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Til kun kabenetverk så er D-link DI-604 heilt konge.. Enkel å sette opp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå