Spook Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei, Jeg skal bestille en "skrivebordserstatter" i løpet av kvelden (før nåværende gunstige tilbudet på Dell 9300 utgår) og etter lengre tids "research" står valget nå mellom Dell 9300 (med Nvidia 6800 Go grafikkkort, 1 GB RAM og 80 GB HD) eller Acer Travelmate 8104. Fujitsu Siemens Amilio M4438 har jeg også vurdert, hadde den vært tilgjengelig i dag så hadde jeg trolig valgt denne, men jeg skal ha "skrivebordserstatter" nå så å vente til over sommerferien er helt uaktuellt. Av disse to så heller jeg mot Dell 9300, spesiellt pga den store skjermen med høy oppløsning samt bedre grafikkort. Selv om jeg ikke spiller mye spill så liker jeg å ha "det beste". Det negative er at den er stor og klompete men dette spiller egentlig ikke så stor rolle. Jeg hare en "ultraportabel" (Fujitsu Siemens P7010 som jeg forøvrig er strålende fornøyd med) så den nye "skrivebordserstatteren" får nok stå i ro nettopp der, altså på skrivebordet. Er det noen som har bedre forslag? Pris er i utgangspunktet ikke noen hindring men jeg gjør jo en vurdering til slutt av hva jeg får for pengene så da blir det allikevel en faktor selv om det ikke er avgjørende. Og til slutt, det er ingen særlig vits i å svare etter midnatt for da er beslutningen allerede tatt. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei,Jeg skal bestille en "skrivebordserstatter" i løpet av kvelden (før nåværende gunstige tilbudet på Dell 9300 utgår) og etter lengre tids "research" står valget nå mellom Dell 9300 (med Nvidia 6800 Go grafikkkort, 1 GB RAM og 80 GB HD) eller Acer Travelmate 8104. Fujitsu Siemens Amilio M4438 har jeg også vurdert, hadde den vært tilgjengelig i dag så hadde jeg trolig valgt denne, men jeg skal ha "skrivebordserstatter" nå så å vente til over sommerferien er helt uaktuellt. Av disse to så heller jeg mot Dell 9300, spesiellt pga den store skjermen med høy oppløsning samt bedre grafikkort. Selv om jeg ikke spiller mye spill så liker jeg å ha "det beste". Det negative er at den er stor og klompete men dette spiller egentlig ikke så stor rolle. Jeg hare en "ultraportabel" (Fujitsu Siemens P7010 som jeg forøvrig er strålende fornøyd med) så den nye "skrivebordserstatteren" får nok stå i ro nettopp der, altså på skrivebordet. Er det noen som har bedre forslag? Pris er i utgangspunktet ikke noen hindring men jeg gjør jo en vurdering til slutt av hva jeg får for pengene så da blir det allikevel en faktor selv om det ikke er avgjørende. Og til slutt, det er ingen særlig vits i å svare etter midnatt for da er beslutningen allerede tatt. Hvorfor da ikke bare gå for Dell Inspirion XPS 2? Den er jo best? I alle fall hittil.. Whitebox har en CL4.6, med opptil 3.8ghz Pentium 4 og X800 skjermkort. Selv ville jeg valgt Dell grunnet support osv.. Hvis du mener å ha to gode kandidater nå, syns jeg du skal velge 9300. Dette pga større skjerm, en god del bedre skjermkort osv. Og igjen: Bedre service om uhellet skulle være ute.. Lenke til kommentar
ols Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Dellen er stor, men ikke klumpete, vil jeg si. Den virker veldig flat... Utseendet taler litt imot, men det er jo bare et skin, så og si. Blir man lei kan man jo bestille XPS plastdeksler, eller rosemale. Jeg skrudde av lokk og skjerm og brukte den en periode med en ekstern monitor. Det virket fint. Det ble liksom et tastatur med veldimensjonert håndleddstøtte og plass til kaffekoppen....pluss innebygget datamaskin. GO for it! Lenke til kommentar
Spook Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Takk for svar. Da er beslutningen fattet og en Dell Inspiron 9300 er bestillt. Tok utgangspunkt i den den nest billigste (eller nest dyreste om du vil) av Dell's tre anbefalte modeller, gjorde noen endringer, endte opp med følgende konfigurasjon (lister bare opp det jeg endret og la til): Intel® Pentium® M prosessor 750 (1.86 GHz) 17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) 1 års henteservice (CAR - Collect og Return) 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512) 256MB NVIDIA® 6800 Go 80GB (5400rpm) IDE harddisk Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software Intel® trådløs 2915 802,11a/b/g Mini PCI LAN-kort Dell™ TrueMobile™ 350 Bluetooth modul Ekstra primært 9-celle 80 WHr batteri AverMedia USB TV-tuner ekstern USB2.0 TV-tuner For dette betaler jeg kr kr 17.936,-. Av dette utgjør den eksterne TV-tuneren kr 961,25. Jeg synes dette var en veldig bra pris. Det er for tiden kr 1875,- i prisavslag på denne modellen samt at du får "gratis" oppgradering fra 512 MB RAM til 1024 MB RAM. Dette er jo svinedyrt dersom du skal betale Dell's "normalpris" så alternativet hadde da vært å kjøpe en ekstra minnebrikke et annet sted. Jeg var usikker på om dette tilbudet utgikk ved midnatt men det ser ut til at det vil vare ut dagen onsdag 25.05 så løp og kjøp! Når det gjelder forslaget om en Whitebox PC så er dette helt uaktuellt da jeg har hørt alt for mye negativ omtale av dette firmaet til at det kan være tilfeldig (selv om noen har positive erfaringer - men det virker som at "når ting går galt" så har de fleste bare negative erfaringer med Whitebox). Uansett så ville jeg ha en Pentium M prosessor og ikke en Pentium 4 (som blir mye varmere og mangler speedstep teknologi noe som igjen gjør at viftene går oftere med det resultatet at PC'en bråker mer). Dell Inspiron XPS 2 har jeg vurdert men denne ble veldig mye dyrer i forhold til den modellen og konfigurasjonen jeg til slutt valgte. Denne ville faktisk kostet hele 26.666,- i tilsvarende konfigurasjon. Riktignok ville jeg da fått en Pentium M 760 (2.0 GHz) prosessor i stedet for en Pentium M 750 (1.86 GHz) prosessor samt et Geforce 6800 GO Ultra grafikkort i stedet for det "normale" Geforce 6800 GO som Inspiron 9300 er utstyrt med. Men disse for mneg ubetydelige forskjellene kan ikke forsvare den vanvittige prisdifferansen på totalt kr 8.730,-. En ting jeg merker meg, og som jeg ser at andre her på forumet også er påpekt (takk for tipset), er at det blir veldig store forskjeller i sluttprisen for identisk konfigurasjon, avhengig av hvilke av dells anbefalte konfigurasjoner man tar utgangspunkt i. Jeg ble overrasket over at prisforskjellen da ble på over 2000 kr. Dette bør Dell absolutt gjøre noe med, dette blir nesten å lure kundene, eller i hvert fall å forvirre/villede. Ellers en takk til alle som har bidratt i "9300 trådene" her på forumet. Det meste har vært interessant lesning og har hjulpet meg å velge. Nå er det bare å vente på "julekvelden" Edit: Glemte en liten ting. Takk til ols for tipset om å rosemale dekselet. Det skal jeg seriøst vurdere! Endret 24. mai 2005 av Spook Lenke til kommentar
scytale Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Dette er jo svinedyrt dersom du skal betale Dell's "normalpris" så alternativet hadde da vært å kjøpe en ekstra minnebrikke et annet sted. Jeg var usikker på om dette tilbudet utgikk ved midnatt men det ser ut til at det vil vare ut dagen onsdag 25.05 så løp og kjøp! Nå er det slik at Dell konstant kjører slike tilbud - en forholdsvis genial forretningsidè som gjør at folk tenker akkurat sånn som du gjør. "Åh, tilbudet går snart ut! Må kjøpe nå!" Saken er at så snart det ene tilbudet har gått ut, så legger de inn et nytt tilbud, og så selger de ekstra godt like før neste tilbud går ut. Dell er smarte sånn sett. Så om du spør meg, så ikke "løp og kjøp" men tenkt deg nøye om før du kjøper noe som helst fra Dell - prisnivået forandrer seg ikke stort i det hele tatt. If so, så går det egentlig bare nedover. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Ja jeg er klar over at Dell kjører litt varierende tilbud og at de har kosntante "tilbud" i en eller annen form, jeg har fulgt med litt over tid. Men denne periodens tilbud oppfattet jeg som spesiellt bra i forhold til det som er mer "normalt". Ofte har de tilbud som går op "gratis dobbel RAM" og "fri frakt" men denne perioden var det altså kr 1875,- i avslag (i motsetning til fri frakt som utgjør et avlag på ca kr 800,-) i tillegg til den vanlige "dobbel RAM til samme pris". Så totalt sett så oppfattet jeg tilbudet denne gangen som en del bedre enn det som er mer vanlig, derfor min oppfordring om "løp og kjøp". Men jeg er selvsagt enig med deg i at man skal tenke seg nøye om før man kjøper noe fra Dell og alle andre for den saks skyld. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 sats på Acer Hvorfor det? En begrunnelse hadde vært fint. I dette tilfellet hadde jeg valgt Dell 9300. Syns den gir mer for penga enn Acer 8104. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå