Gå til innhold

hvordan kan jeg bruke en pc som priter server ?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har en dell XPS 500Mhz stående som jeg har stående i nettverket.

 

den er egentlig ikke i bruk til noe spesielt annet en surfing \ msn vis hoved pcen er opptatt. :)

 

jeg har en Lexmark Z13 som er koblet til dellen via usb kabel.

 

hvordan kan jeg få delt den på nettverket slik at andre pcer kan skrive ut gjennom dellen å.

 

skriver e koblet til dell pcen!

 

jeg har delt skrivern å alt er som det skal men nor jeg skal innstalere den på hoved pcen så finner jeg dellen men ikke skriveren på nettverket.

 

finnes det noen brukbare "dele printer" \ printer server" programmer eller lignende som min lille "server" kan stå å kjøre slik at jeg kan ha min skriver delt på nettverket. ? :yes:

 

 

Dette er windows 2000 proffesionale SP4 IKKE linux

Endret av Margarus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan installere UNIX på boksen og dele printere med Samba. Det du må finne ut, er hvilken printspooler du vil bruke (tenk på det som "printprogrammet"). Jeg er selv en stor fan av LPRng, men hvis du vil ha noe greit og som kan adminstreses via webgrensesnitt, er kanskje CUPS veien å gå.

 

Søk på Google for mer informasjon :)

Lenke til kommentar

Heisann, har hatt noe lignende problemer selv med en Lexmark. Dette var dog en 1180 multifuksjons billigskriver, men denne fikk jeg ikke delt uansett hva jeg prøvde. Dette var på en maskin som styres via remote desktop og tror det var her problemet lå, av en eller annen grunn. Den deles nemlig fint nå, på en annen maskin.

 

Kan det være noe med det? :)

Lenke til kommentar
Heisann, har hatt noe lignende problemer selv med en Lexmark. Dette var dog en 1180 multifuksjons billigskriver, men denne fikk jeg ikke delt uansett hva jeg prøvde. Dette var på en maskin som styres via remote desktop og tror det var her problemet lå, av en eller annen grunn. Den deles nemlig fint nå, på en annen maskin.

 

Kan det være noe med det? :)

det stemmer.

 

dell pcen styres via VNC remote. men vil nødig avinnstalere det!.

 

 

under nettverks innstillinger å egenskaper på local tilkobling så har jeg følgende innstalert:

 

Klient for microsoft netverk

Deling av filer og skrivere på microsoft netverk

internettprotocol. TCP\IP

 

 

jeg har også ett annet problem som jeg stadig støtter på.

 

jeg har 3 pcer i mitt netverk.

Hovedpc \ Dell serveren \ gammel Laptop.

 

hovedpc og servern er kobla til med vanlig kablet nettverk til switchen og laptop er wlan opp til ruter.

 

men probem er at nor jeg skal fks overføre filer \ hente filer så sitter jeg på hovedpc å går inn på netverk og arbeids gruppen "hjemme" som alle pcene er i så finner jeg "laptop \ dell" men nor jeg trykker på pcene så kommer det opp ein username \ pass ting men jeg kommer ikke inn pga jeg har ikke passord på pcene.. ingen av di.

 

dette problemet støtter jeg på ofte på lan partyes også. har aldrig forstott hvorfor.

 

os er win2k på server og laptop og XP pro på hovedpc

Lenke til kommentar

Jeg mener det er slik at hverken Windows 2000 eller Windows XP deler ut noe som helst (filer eller skrivere) med mindre du logger deg på som en bruker MED passord (over nettverket).

 

Forsøke å lage en bruker på PC'en du ønsker å ha tilgang til, via nettverk, så bruk denne brukernavn/passord kombo'en i dialogboksen som kommer opp.

 

 

 

S

Lenke til kommentar

Ang inloggingsproblematikken:

 

På serveren så oppretter du en ny bruker med samme brukernavn/passord som du har når du logger deg på din egen maskin. Da vil ikke serveren spørre om dette, og du kommer rett inn i mappene.

 

Ang skriver deling, så har jeg god erfaring med å installere en skriver lokalt via paralell/USB kabel på serveren, for deretter å gjøre den tilgjengelig ved å dele den ut. Deretter går du på din egen maskin og installerer en ny skriver fra "Skrvere" mappen og velger nettverks-skriver, osv....

 

Har gjort dette med flere printere (billige HP printerere) uten engang å behøve å installere printer software på bruker maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...