Killer_DT Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg har sett litt på Smothwall,(http://www.smoothwall.org/community/home/) Og jeg lurer på om de duger, jeg tenker spesielt på bruker vennlighet. Jeg er ingen linux wizard. kan faktisk nesten ingenting om linux. Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg bruker smoothwall hjemme, og må si, at det var utrolig lett å sette opp, men vær oppmerksom på at dette ikke er en "linux" distribusjon i vanlig forstand, du kan ikke bruke maskinen til noe annet enn at den er en firewall/ruter etter at du har installert det. Men for å få maskinen på nett og de andre i nettverket også, så var den meget lett å konfigurere. Jeg satte den opp på en PII266, og telenor adsl. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Er det sant at man konfigurerer den med en annen maskin? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Bare for å spørre; etter å ha satt opp SmoothWall, kan man da fysisk fjerne diskettstasjon og cd-rom? Uten at dette har noen betydning for systemet? Lenke til kommentar
SSM Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Den støtter konfigurering via web fra en annen maskin,ja. Tror også den har andre 'mulige remote config' muligheter som linuxconf etc. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 15:08, Dan Hansen skrev:Bare for å spørre; etter å ha satt opp SmoothWall, kan man da fysisk fjerne diskettstasjon og cd-rom? Uten at dette har noen betydning for systemet? Det lurer jeg også på! Jeg holder på å installere (snart) og må ta ut av cd-rom og floppy... Trenger det i NAT-serveren. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Jeg vil anta at dere kan ta ut disse IDE enhetene ja... rimelig sikker, prøv Lenke til kommentar
runeb Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Smoothwall er kjempeenkelt å installere. Du trenger ingen linux kunnskaper for å administrere det. All administrasjon gjøres via et praktisk webgrensesnitt fra en annen maskin i nettverket (over internett er også mulig). SSH kan også brukes til å få full root tilgang. Tror ikke det er noe problem å fjerne diskett og cd-rom etter installasjon. Min smoothwall har ikke cd-rom, men så installerte jeg ikke via cd-rom heller. Lenke til kommentar
escman Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 14:25, Killer_DT skrev:Jeg har sett litt på Smothwall,(http://www.smoothwall.org/community/home/)Og jeg lurer på om de duger, jeg tenker spesielt på bruker vennlighet. Jeg er ingen linux wizard. kan faktisk nesten ingenting om linux. Smoothwall ruler max! Brukte det over lengre tid på en P200 med Telenor ADSL. Enkel å sette opp, konfigurere og bruke. Administreres lett via en nettleser fra en klient PC. FloppyFW fungerer også utmerket. Har en 486 DX2 som kjører på FloppyFW. Har kjørt stabilt i over 1år nå. Vært nede 1 gang og da var det selvfølgelig Telenor sin feil :smile: Ett annet alternativ kan være å bruke ClarkConnect. Den administreres også lett via en nettleser på en klient pc. ClarkConnect er fin dersom du ønsker litt uvidet funksjonalitet utover router/firewall oppgaver. Kan kjøre Apache, Samba etc. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Tenkte jeg bare skulle påpeke at også smoothwall funker bra med gammel hardware. Har satt opp smoothwall på en 486 66Mhz (tror jeg) med 20 MB ram hos mine foreldre, og den deler ut ADSL-linjen til 3 andre PCer. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Så det funker som smør i flesk når jeg har en 100MHz, 96MB Ram og 810 MB ledig harddisk? Går jeg bare inn på ip'en til den maskinen fra klienten? Skal jeg bruke Iexplorer? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: Den 2002-07-16 17:58, Jimmy Pop skrev:Så det funker som smør i flesk når jeg har en 100MHz, 96MB Ram og 810 MB ledig harddisk?Går jeg bare inn på ip'en til den maskinen fra klienten?Skal jeg bruke Iexplorer? jepp, jepp og jepp. Hvis IP'en til ruteren er 192.168.0.1 skriver du inn denne adressen i en hvilken som helst web browser: http://192.168.0.1:81 For å gjøre endringer må du bruke admin brukeren. Såvidt jeg husker velger du vel passord for denne under installasjonen. Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Den oppdateres også kontinuerlig, og det er meget enkelt å installere oppdateringene. Meget godt og oversiktelig brukergrensesnitt også. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Visst man kjører smoothwall på en maskin, kan ikkje samme maskinen f.eks kjører som en web/ftp-server da? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Quote: Den 2002-07-21 21:45, maxmhz skrev:Visst man kjører smoothwall på en maskin, kan ikkje samme maskinen f.eks kjører som en web/ftp-server da? Nei. Vel, det er jo teknisk mulig, da. Men det forutsetter at du modifiserer smoothwall selv, og det anbefales ikke med mindre du vet nøyaktig hva du gjør. Det vil jo ødelegge mye av sikkerheten i brannmuren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå