Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW stasjonsvogn på vinterføre?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg satt egentlig bare å lurte på hvordan en nyere bmw 3 og 5 serie stv oppfører seg på vinterføre. De fleste (alle?) har jo antispinn, men gir det like god fremkommelighet som en vanlig stv med fremhjulstrekk?

 

Noen som har erfaring, eller har hørt/lest noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He-he..jeg har hatt mange bakhjulstrekkere i min tid, blandt annet tre Granadaer, og de har ingenting å stille opp mot iforhold til en forhjulstrekker :p Den eneste råtassen jeg har hatt på vinterføre har vært en 1970 mod Mazda 1500. Den krabbet frem overalt.

 

Jeg bor litt ut på landet,og er avhengig av noe som tar seg frem opp bratte kneiker uten at jeg egentlig trenger firehjulstrekk, og kona synes at bmw'er er fine kjøretøy :)

Endret av TAAB
Lenke til kommentar
He-he..jeg har hatt mange bakhjulstrekkere i min tid, blandt annet tre Granader, og de er har ingenting å stille opp mot iforhold til en forhjulstrekker :p Den eneste råtassen jeg har hatt på vinterføre har vært en 1970 mod Mazda 1500. Den krabbet frem overalt.

 

Jeg bor litt ut på landet,og er avhengig av noe som tar seg frem opp bratte kneiker uten at jeg egentlig trenger firehjulstrekk, og kona synes at bmw'er er fine kjøretøy :)

Mener du at forhjulstrekkere er bedre på vinterføre?

Lenke til kommentar
He-he..jeg har hatt mange bakhjulstrekkere i min tid, blandt annet tre Granader, og de er har ingenting å stille opp mot iforhold til en forhjulstrekker :p  Den eneste råtassen jeg har hatt på vinterføre har vært en 1970 mod Mazda 1500. Den krabbet frem overalt.

 

Jeg bor litt ut på landet,og er avhengig av noe som tar seg frem opp bratte kneiker uten at jeg egentlig trenger firehjulstrekk, og kona synes at bmw'er er fine kjøretøy :)

Mener du at forhjulstrekkere er bedre på vinterføre?

Forhjulstrekkere drar seg frem, mens RWD må dytte, ikke alltid så greit...

Sier seg på en måte selv, så tenk litt logisk, og du har svaret ;)

 

Men så er det jo også noen grunner til at folk velger RWD på vinteren...

 

Personlig skal jeg ha bakhjulstrekker på vinteren (Ascona B for de som ikke har fått det med seg :p ) pga moro, og det at jeg vil ha litt mer utfordring ;)

Lenke til kommentar

La oss nå ikke ta denna diskusjonen ang. FWD og RWD, det er en annen tråd om det her på forumet..

 

Jeg har kjørt en BMW 328iT med piggfrie slitte vinterhjul, dette er riktignok en '95 modell, så den har ikke noe antispinn. Men den hadde ikke noe problem med å ta seg fram, alt gikk med litt tålmodighet. Jeg bor på landet selv :) Eneste som var med denne bilen, var at den hadde veldig lett for å få sleng, men det skylder jeg på dekkene og motorn :p (og førern da).

Det var også en 25% sperre på denne.

Lenke til kommentar

Brodern har en 520 1991 og om han ikke har full tankt på bilen snurrer den raskere i svingene en en snurrebass. Helt håpløs egentlig...

 

automatkassen hjelper egentlig heller ikke så godt på kjøringa.

 

Med litt vekt over hvert hjul og full bensintank 90l går det greit det meste. Kan jo ikke kjøpe bil for de 5 dagene i året det er skikkelig drittvær heller egentlig. Får ta det meeeget forsiktig, eller slå til med den morroa det gir med bakhjulsdrift og kjelkeføre :)

 

pappa har en golf 1991 og den er mye bedre på vinterføre pga forhjulstrekk, men moderns Freelander klarer det meste hun utsetter bilen for.

 

bmw sine modeller med 4wd har vel en X i modellnavnet feks: 325iX osv

Lenke til kommentar

Takker for svar :) men bare for å presisere spørmålet : vil en bakhjulstrekker med antispinn kunne matche fremkommeligheten til en med forhjulstrekk?

 

Jeg har som nevnt kjørt mange vintre med bakhjulstrekk, men aldri med antispinn :)

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det at antispinn kan kompensere for vekt over drivaksel, men det hjelper nok en del... (kjørte nye BMW 320 på glattkjøringsbane for en drøy måned siden, satt bedre MYE bedre enn uten...)

Antispinn vs vekt over bakaksling, så tror jeg antispinnen taper, men prøv med en 20kilos sekk med sand over bakakslingen sammen med antispinn ;) (Så har du noe å strø med hvis du kjører deg fast også ...

Lenke til kommentar

Vel, jeg har forhjulsdrevet bil, og når jeg skulle opp en bratt bakke her i vinter, gikk det greiest når jeg rygget opp. Regner med at grunnen til det er at du får veldig mye vekt på forhjulene på denne måten. Så det er nok vekten på akslingen som avgjør hva som er best.

Lenke til kommentar

Det med vekt over akslingen stemmer godt ja ;)

 

Har også litt med utveksling på gearet å gjøre...

Lavere utveksling i revers enn første gear, med andre ord så spinner du ikke så lett i revers som i første gear ;)

En annen ting hvis du står fast, prøv andre gear ;)

Samme saken som nevnt over, men det nytter ikke å begynne å rygge hvis du står med baken i grøfta å fronten opp mot veien :no:

Lenke til kommentar

Det er jo en fordel om du surrer det litt fast så det ikke flytter så mye på seg...

En sandsekk ligger jo ganske støtt, men er en del annet som blir brukt ballast som flytter litt på seg, å da får du den morsomme effedkten som Marvil nevner :p

 

Diff.sperre er jo et must for alle som liker å ikke kjøre helt "A4", så ja takk ;)

Lenke til kommentar
Sleng litt ballast i bagasjerommet, så drar RWD'er seg frem like bra som FWD.

Men diff. sperre anbefales, fremkommeligheten blir MYE bedre det.

Morsom effekt når bakenden først får sleng.. :p

Nja.. Vanesak det. Men er man uoppmerksom så kan jo slengen bli veldig brei da :p Men har man en bil som gir litt tilbakemeldinger, så er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Det er jo en fordel om du surrer det litt fast så det ikke flytter så mye på seg...

En sandsekk ligger jo ganske støtt, men er en del annet som blir brukt ballast som flytter litt på seg, å da får du den morsomme effedkten som Marvil nevner :p

 

Diff.sperre er jo et must for alle som liker å ikke kjøre helt "A4", så ja takk ;)

Hehe, nettopp. En sandsekk kan vel også påtrenge en del slikt, da mer vekt bak gir heftigere og mer kraftfull sladd en samme bilen uten den ekstra vekten..

Lenke til kommentar

Og hvor moro er det ikke.. Har ikke sperre selv, men har fryktelig lyst til å slenge på noe 25% sperre..

:)

Jeg synes uansett det funker bedre at rompa kommer, enn å understyre.. har liksom litt mer kontroll i mine øyne, etter å ha kjørt på RWD og FWD denna vinteren (etter at noen vraka 240en min, som måtte repareres i 2 mnd)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...