Gå til innhold

par spm ang WaterChill Antarctica

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nå bestemt meg for innkjøp av vannkjøling i nermeste fremtid. Jeg har bestemt meg for Waterchill Antarctica jeg har hørt en del posetivt om dette settet og synes ikke at prisen er så ille med tanke på vga, cpu og chipsett kjøling.

Det jeg lurer på er om settet vil passe med min hardware spesielt tenkte jeg på skjermkortet.

skjermkort: Power color Radeon 9800 pro

HK: Msi K8N Neo Platinium (vill det bli plass for chipsett kjøleren chipsettet er næørme skjermkortet :hmm: )

cpu: AMD 64 3000+ ClawHammer

Jeg lurte også på om det er noen som har noe negativt å si om dette settet?

Og hvor mange dba bråker viften på de forskjellige hastighetetne.

jeg lurer også på om vann tanken er slik at den lekker om man snur den? (bør jeg likso være veldig obs på at det kan lekke når jeg flytter på kabinette mitt?) en kammerat av meg har nemmelig et vannkjølings sett som er slik at hvis man vrir tanken for mye så vil denn lekke og da må man være obs på å holde pcn mest mulig rett når man flytter den. Jeg hvet ikke så mye om vannkjøling man har hørt noe om åpent og lukket system.

Og mitt siste spm er om det er trygt å montere radiatoren i toppen av kabinettet (følger det med skruer for montering?) eller vil den bli for tung og fare for å dette ned? Skal flytte en del på kabinettet er ofte på lan!!

Takker på forhånd for svar om jeg får noen da hehe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit sett for nybegynneren (dvs f.eks. meg :p ) Jeg er ingen ivrig overklokker, bare litt sånn basic overklokking (XP2500+ opp till XP3200+ hastighet).

Jeg har det samme skjermkortet som deg, og det fungerer greit nok, men rundt GPU-kjernen er det en ramme som er litt høyere enn selve kjernen som vannblokka skal ha kontakt med. Problemet her er at GPU-blokka dekker hele denne ramma, så den ikke får optimal kontakt med kjernen. Løsningen er å skru blokka ekstremt hardt til ;)

Nå skal det sies at i ettertid har jeg kjøpt meg en ny vannblokk til GPU, da jeg trodde ustabilitet/artifacts som jeg opplevde etter å ha demontert hele vannkjølingssettet og satt det på plass igjen skyldtes at jeg ikke fikk kjølt skjermkortet godt nok. Artifacts har forsvunnet, men jeg gjorde mye annet snacks samtidig også, så kan ikke være sikker på at dette var problemet. Det som hvertfall er sikkert er at jeg kjørte ca 1 år med standard-vannblokka til GPU og det fungerte greit :)

Angående vifte så bruker jeg en Enermax vifte som går på ca 1100 rpm, den hører jeg ikke. Har ingen andre vifter i kabinettet utenom PSU (MIST 350W PSU med 12cm-vifte som jeg heller ikke hører). Harddiskene er samsung spinpoint SP1614N og SP2014N som knapt nok høres. Eneste som "bråker" er pumpa.

Tanken er tett som en potte, den kan snus opp ned uten problem uten at den lekker, men om den kan stå opp ned over lengre tid uten å lekke kan jeg ikke svare på. Under transport er det hvertfall ikke noe problem om det skvulper litt eller om maskinen blir snudd på sida en liten stund. Det er en "ventil" i lokket på tanken (igrunn bare en tommelskrue) som du kan passe på at er godt skrudd til når du skal flytte på maskina.

Å montere radiatoren i toppen er ikke noe problem, om den detter ned er det ikke radiatoren sin feil :p Den er ikke spesielt tung eller stor, den er ca 12.5cm bred og ca 15cm høy (ikke ta høyden som 100% sikker). Den dekker akkurat 3x 5.25" brønner i høyden, jeg har min stående foran i kabinettet helt øverst, klemt fast mellom taket og 3.5"-"huset". Det var ikke plass til den i bunnen av kabinettet, der det er 2stk 5.25" brønner pluss litt dødplass.

Negative ting om settet:

- GPU-blokka er grei, men ikke optimal

- 10cm slanger/nipler/etc, som ikke er "standard"

- Hvis du er en ekstrem overklokker er det ikke det beste settet

Positive ting:

- Veldig enkel montering (følger med genial bruksanvisning)

- Kjøler greit (hvertfall mye bedre enn luftkjølinga jeg hadde før)

- Stillegående (kun pumpa som høres)

Sorry for litt langt innlegg ;)

Lenke til kommentar

Ok takker for svar koks.

Det var vel svaret på de fleste sporsmålene untatt om det vill bli plass for chipsett kjøleren siden chipsettet er nærme skjermkortet, er det noen som hvet det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...