Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Thomson/alcatel speedtouch 510i problemer

Anbefalte innlegg

Har problemer med Nextgentels Thomson SpeedTouch 510i og deling av nettverket...

Det går lett å kobler direkte til modem, men med en jeg kobler inn en router, så funker det ikke lenger. Routern får rett og slett ikke kontakt med modemet...

Hva må jeg gjøre for å kunne dele nettet? Switch?

Noen som vet om det er noe PPPoE eller.no?

Har foresten Billion routere men ingen av de funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer fordi modemet ditt egentlig er en router med modem. Du får "router på router" problematikk.

Nextgentel benytter PPPoA.

Ikke alltid lett å komme rundt dette, i hvertfall ikke med Netopia modemet jeg har :/

Telnet til SpeedTouch'en (kan ikke root passord for denne, du får søke litt) og sett den i bridge mode. Om den ikke tillater bridging over PPPoA, se etter muligheter for pass-through.

Kan ikke hjelpe deg mer, da jeg ikke har noen kjenskap til SpeedTouch. Men jeg kjenner Nextgentel - ingen vits å ringe dem for råd, de nekter å hjelpe deg.

Men - det umulige er ikke umulig, det tar bare litt lengere tid :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Oooooops! Sorry, leste ikke godt nok...

Om du kun skal dele linja di, og ikke trenger noen ekstra routerfunksjonalitet etter SpeedTouch'en er alt du trenger en switch eller hub :) Speedtouchen kjører DHCP og NAT for deg - plug and play.

Lenke til kommentar
Oooooops! Sorry, leste ikke godt nok...

Om du kun skal dele linja di, og ikke trenger noen ekstra routerfunksjonalitet etter SpeedTouch'en er alt du trenger en switch eller hub :) Speedtouchen kjører DHCP og NAT for deg - plug and play.

Så routern kan glemmes? Bare å kjøpe switch?

Hehe, får to routere til overs, hvis noen har noen innspill på hvordan jeg får brukt routerne, så hadde dette vært greit, men om det ikke funker, så kjøper jeg en switch da...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Hei,

Har selv samme modemet + 3com ruter og kjører uten problem. Jeg har plugga SpeedTouch til 3Com ruteren inn i wan porten. Selv om begge to kjører DHCP så funker det som gull men det er klart at jeg har to subnett å forholde meg til (10.0.0.x på Speedtouchen og 192.168.x.x på 3Com). Kan eventuelt sette opp 3Com med statisk IP adresse på subnettet til Speedtouchen og slå av DHCP men da må SpeedTouch koples rett inn i en av LAN portene på 3COM.

Mao - tror ikke du trenger å kjøpe nytt utstyr.

wmuthe

Lenke til kommentar

Klart det går ann å sette router nummer 2 som transparent (eller skrives det transparang - lol!) - men det er ikke en helt god løsning... ut fra erfaring er det en god investering å kjøpe en rimelig switch. Hvis en ikke synes nettverk er morro da, og forsker litt for å lære :)

Lenke til kommentar

Du kan prøve å koble både modem og datamaskiner på samme side av routeren.

Min gamle SMC barricade router kan brukast som switch på den måten.

Men det fungerte best når eg slo av DHCP funksjonen til SMC'en, slik at ikkje

både den og modemet prøvde å dele ut IP-addresser.

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan stille på om speedtouchen skal være routermodem eller bridgemodem..

Du har ett routermodem hvis serienummeret er:

MBTN624MQ..

eller

MBTN624PA..

alle de andre er bridgemodem.

Hvis det går an å bytte, gjør du det sånn:

1.I nettleseren din skriver du inn: 10.0.0.138

2.Velg advanced-easy setup

3.På select a service velger du bridged ethernet

4.Fyll inn brukernavn osv....

Lenke til kommentar
Tror ikke du kan stille på om speedtouchen skal være routermodem eller bridgemodem..

Du har ett routermodem hvis serienummeret er:

MBTN624MQ..

eller

MBTN624PA..

alle de andre er bridgemodem.

Hvis det går an å bytte, gjør du det sånn:

1.I nettleseren din skriver du inn: 10.0.0.138

2.Velg advanced-easy setup

3.På select a service velger du bridged ethernet

4.Fyll inn brukernavn osv....

Joda, Thomson Speedtouch 510i routermodem kan settes bridge-modus, guide her:http://www.online.no/kundeservice/veiledni...dem-bridge.html

Lenke til kommentar
Joda, Thomson Speedtouch 510i routermodem kan settes bridge-modus, guide her:http://www.online.no/kundeservice/veiledni...dem-bridge.html

Joda, man posteren hadde NGT og de har i sin higer etter og plage folk valgt PPPoA og det er ikke så lett som de andre metodene som PPPoE og RFC1483. Svjv må han få til en passtrogh som lar modemet håntere PPPoA men som er gjenomsiktig for router, og det finnes templates for 510 som greier dette aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv en Thomson Speedtouch 510i med NextGentel abonnement.

Serienr er MBNG624PAB1

Skulle gjerne ha gjort om denne til et vanlig modem uten router funksjonalitet, men oppskriftene over ser ikke ut til å virke på dette serienummeret. Når man går inn på 10.0.0.1 og easy setup så har NextGentel lagt inn en egen meny. Har ikke noe valg for å sette den i bridge mode.

Har en 3com router tilkoblet slik den er nå, men vil gjerne ha bort router funksjonaliteten i SpeedTouch'en likevel.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...