Beethoven Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei. Jeg bruker MySQL. Hvis jeg vil at mest mulig sikkert script. Hvilke ting før jeg huske på når det gjelder PHP og MySQL? Ting jeg må huske på, passe på etc. Takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Atte det var HVA? Beklager, men jeg forstår ikke helt norsken din. Hvis jeg forstår deg rett vil du vite hvilke sikkerhetsforetak du kan ta når du bruker PHP og MySQL? For det første kan du da passe på å ha et sikkert passord på databasen, samt ikke lagre configurasjonen i en fil som vil kunne oppfattes som vanlig tekst i en browser. (Lagre som config.php, config.inc.php etc.) Annet enn det er det vel ikke så mye sikkerhet å tenke på annet enn hvis du har flere brukere på serveren som du ikke kan stole 100% på, da må du gjøre slik som jeg har på min at du legger alt som har med web/php/sql til egen bruker og endrer leserettigheter osv. slik at KUN den brukeren har tilgang. Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Sorry, jeg må ha somla litt når jeg skrev. Beklager. Vel, når jeg scripter, da har jeg hørt at jeg må passe på "magic_quotes_gpc" ett-eller annet ol. Det får jeg til. Men er det fler ting i kodinga jeg burde passe på? Jeg vil ikke at folk skal klare å ødelegge alt. Takk. Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Sorry, jeg må ha somla litt når jeg skrev. Beklager.Vel, når jeg scripter, da har jeg hørt at jeg må passe på "magic_quotes_gpc" ett-eller annet ol. Det får jeg til. Men er det fler ting i kodinga jeg burde passe på? Jeg vil ikke at folk skal klare å ødelegge alt. Takk. Vel, om du skal ha for eksempel en gjestebok så er det lurt å "strippe" alle stygge taggs. Det gjør du slik: strip_tags($gjestebok); //Fjerner HTML fra innlegget. Endret 24. mai 2005 av Mellet Lenke til kommentar
LoS Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Hva som er farlig med {}, og [] må jeg nesten bare vite. Uansett så kan du heller bruke htmlspecialchars()-funksjonen i stedet for masse str_replaces. For alt annet som ikke skal sperre html burde du bruke mysql_real_escape_string(), eller mysql_escape_string hvis du bruker noe lavere enn php4.3.0. Mange bruker også addslashes i stedet for mysql_real_escape_string, forøvrig har jeg fått inntrykket av at mysql_real_escape_string sjekker mot mysql hva som trenger å escapes, for å escape det. mysql_real_escape_string() calls MySQL's library function mysql_real_escape_string, which prepends backslashes to the following characters: \x00, \n, \r, \, ', " and \x1a. edit: for å sikre deg litt ekstra kan det være kjekt å legge config-filer med brukernavn og passord og andre private ting ett hakk opp fra roten. slik at du inkluderer med include("../config.php"); Dette gjør at configen ikke er tilgjengelig via en web-browser. Endret 24. mai 2005 av LoS Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Les litt på PHP Security Consortium. Mange fine linker der, f.eks en om SQL Injection. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 lagre config filen i en mappe som bruker .htaccess til og passord beskytte. litt extra sikkerhet. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 lagre config filen i en mappe som bruker .htaccess til og passord beskytte. litt extra sikkerhet. ...eller legge fila i en mappe man ikke kan se via nettleser (rull opp og les) Hvordan er det med magic quotes og % ? Litt kjipt om man kan sende en spørring til databasen med kun %... Lenke til kommentar
The Red Devil Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 magic_quotes escaper ikkje % vist eg husker rett; men uansett bør du ikkje være avhengig av magic_quotes, bare bruk ein kode til å "reverse engineer" magic_quotes vist dei er enabled og bruk mysql_escape_string eller mysql_real_esape_string Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå