MyBigMouth Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg trenger en side der jeg kan regne ut Motstand,har sett den før men husker ikke kor...kor? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Regne ut motstand i hva? og hvordan? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Trenger å vite hvilken motstand jeg trenger for 12v inn og 5,5v ut. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Om jeg forstår deg rett så er det en trafo du trenger. Altså du skal lage en mindre spenning av en større? Eller har du en krets hvor en komponent skal ha et en viss spenning? feks seriekoblede motstander? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Nei jeg leter etter en nettside som regner ut dette for deg! fant den på en eller annen moddeside, men husker ikek hvilken Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Nei jeg leter etter en nettside som regner ut dette for deg!fant den på en eller annen moddeside, men husker ikek hvilken Joda, men hvis du beskriver hva du egentlig skal ha er det enklere å hjelpe deg.. Jeg synes det virker som du skal ha en trafo.. Altså du setter 12v inn i den ene enden og ut får du en mindre spenning... Hva er det du skal lage? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) hvis det er fra pc: er det ikke egen 5,5v der? uanestt: Kilde 12v last(som krever 5.5v) Du må finne dens ohmske verdi. MOtstand = R Kobles i serie. Ønsket strøm mengde for å få riktig spenning. u = i*last i=12/(r+last) Setter opp formel: 12/(r+last)*last=5.5v r=(12*last)/5.5 - last Du setter bare inn i den formelen med motstands verdien på det som skal ha 5.5v og du vil da få motstandsverdien du må koble i serie... edit: paralell= serie Endret 24. mai 2005 av Bogan Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 det er 5v på PSU Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Kobles i paralell. Bogan, du mente nok kobles i serie (du skrev jo det lengre nede da) men dette forutsetter jo at lasten trekker en konstant strøm, så det bør kanskje sjekkes. Ellers må du passe på at motstanden du bruker tåler strømmen, dvs at den tåler effekten som blir brent av i den... effekt = motstand x "strøm kvadrert" P = R x I^2 du må ha en motstand som tåler like mye eller mer. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 aaahhhh www.metku.com Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 aaahhhh www.metku.com Død link... men hva skal du bruke den til? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 død link? aha..ikke .com......hehe .net www.metku.net Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 http://www.metku.net/index.html?sect=view&...dcalc/index_eng Finnes forresten mange andre casemod-sider med dette! Tror bit-tech.net hadde før også.. Bruk google! =D Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 SOm nevnt skal du bruke dette til leds husk å sjekk datablad for hva de tåler av strømmer Lenke til kommentar
fittshit Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 jeg foreslår at du bruker en zenerdiode som holder 5,5V(hvis du finner en som passer), så paralellkobler du alt du skal til den.. Men du kan også bruke et par motstander. er bare å bruke ohms lov! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå