Gå til innhold

To skjermer - behov?

Atypic

Anbefalte innlegg

Spørsmål til alle dere som sitter på dual-screen oppsett og jobber - bruker dere skjerm nr. 2 i særlig stor grad?

Jeg har komt i et dilemma der jeg er nødt til å velge mellom 1 stk. 19'' eller 2 stk. 17'' skjermer. Jeg har ikke midler til to 19'' akkurat nå - men det burde være mulig å skaffe senere. Likevell er jeg noe betenkt med å kjøpe 19'' skjerm, mest p.g.a. den begrensede oppløsningen - en oppløsning som er akkurat den samme på 17''-ere. Jeg ønsker i utgangspunktet noe mer "plass" når jeg skal jobbe med større prosjekter, hovedsaklig i Photoshop og Maya3d.

Derfor lurer jeg på å gå for to 17'' istedet for en 19''. Jeg trenger litt veiledning her - fordeler/ulemeper.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker den sekundære skjermen ganske mye. En god del går med til å dumpe inaktive programmer som er kjekke å ha synlige. Det er is tr grad dette man vil begynne emd, men etter hvert oppdager man at det faktisk går a å jobbe på denne skjermen også. Windows Explorer åpnes alltid på denne skjermen, og jeg dytter ofte word-dokumenter over dit også, da primærskjermen stort sett er fylt opp av web og mail.

Når det gjelder valget dutt ser jeg ingen grunn til ikke å velge 17-tommere, med mindre du gjerne vil ha den størrelsen en 19-tommer kan tilby på grafiske elementer. To skjermer vil etter min mening alltid være bedre enn èn så lenge oppløsningen er den samme. Jeg tror nok du opplever å få mer for pengene ved å velge to 17-tommere enn en 19-tommer :)

Lenke til kommentar

Min bruk av dualoppsettet er ganske likt som Jørgens.

Eit praktisk effekt av å ha to skjermer er at eein kan kjøre fullscreen på programmer samtidig som ein har andre oppe, slik eg sitt med dette forumvinduet oppe i full på biskjermen mens Msn, itunes og mailprogrammet deler hovudskjermen (og eg har tilgjengeleg ikonene på hovudskjermen)

Også det å kunne kjøre to progammer i fullscreen er også ein veldig stor fordel som eg bruker ein god del.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Jeg kjører to LaCie photon vision II 20" og ville aldri gått tilbake til en enkel skjerm. Jeg bruker programmer som tar veldig mye skjermplass, og da er det digg å kjøre fullscreen i span-mode, dvs programmet fyller begge skjermene. MSN og nettleseren spretter opp i 2'er skjermen, slik at det forstyrrer minst mulig.

Lenke til kommentar

Voldsomt praktisk med dualhead framfor en stor skjerm.

- rapportskriving på #2 og arbeid på #1

- dokumentskriving med kilder på #2

- 3dsmax #1 og Photoshop #2 (eller render)

- taskbar+MBM5, MSN, Yahoo, klokke etc #2 og spill fullskjerm #1

- flashmx design #1 og koding+hjelp #2

- mulighet for rotering #1 (html, kode, tekst) og vanlig på #2

- html #1 og preview browser #2

- spilling på to skjermer (snakk om panorama)

Vil anbefale på det sterkeste roteringsmuligheter om mulig, da man med dualhead kan ha mulighet til å kombinere. Kjøper man to LCD skjermer bør man minst ha en DVI (digital) utgang samt at LCD skjermene selv bør ha DVI (digital) inngang. Span mode i 3D med full aksellerasjon kan bli problematisk på høyere oppløsninger enn 2560x1024, og er typisk at man kjører 3D på det ene vinduet, og eventuelle småvinduer/preview/render/editorer på en annen. Kan i så fall anbefale openGL.

Lenke til kommentar
PS; har NEC 2080UX+ som hovedskjerm. Biskjermen varierer litt med hva jeg tester på det aktuelle tidspunktet ;)

Hvordan funker det med med 1280*1024 når hovedskjermen er 1600*1200? Jeg kunne ha tenkt meg en ekstra skjerm selv, men det er uaktuelt å kjøpe en ny LaCie 20", da blir det nok heller en rimelig 17".

Lenke til kommentar
PS; har NEC 2080UX+ som hovedskjerm. Biskjermen varierer litt med hva jeg tester på det aktuelle tidspunktet ;)

Hvordan funker det med med 1280*1024 når hovedskjermen er 1600*1200? Jeg kunne ha tenkt meg en ekstra skjerm selv, men det er uaktuelt å kjøpe en ny LaCie 20", da blir det nok heller en rimelig 17".

Span mode blir litt sært, men hvis du ikke skal kjøre noe fullscreen over begge skjermer fungerer det egentlig helt greit. Det var litt irriterende at toppen av vinduet på biskjermen bare rakk opp til midten av den andre i begynnelsen, men helt ærlig så legger jeg ikke merke til det lenger :)

Lenke til kommentar

Dette skulle fungere greit - jeg kjører et oppsett på 2 crt skjermer der den ene er 17" og den andre er 21". 1024x768 på den ene og 1600x1200 på den andre. Siden skjermene er såpass forskjellig i størrelse så er oppsettet mitt som at 17" fungerer som en bi-skjerm, der jeg har statiske vinduer, dvs ting jeg sjelden flytter på som, msn, mirc og klokke. På 21" er skjermen der alt arbeidet gjøres og på en måte "hovedskjermen"..

Jeg regner med at det er LCD skjermer du skal anskaffe, for crt skjermer i dual-mode tar mye plass :p

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler CTX S762+. og Eizo FlexScan L550. Litt kjipt med justeringsmulighetene på L550 dog :(

Det kan også lønne seg å lese her :)http://www.hardware.no/artikkel/11692

Takk for hjelp, har åpnet øynene mine litt.

Jeg har bestemt meg for å bestille to CTX S762+ og et ATI X800XL med dual DVI ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...