Lord Hell Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) Hei, Har nå en Amd K6 med 32 mb Ram (har lett etter mhzen men uten hell, tenker den er mellom 350 og max 500). Den har Windows 98 innstalert men jeg har skikkelig nettverks trøbbel med den opp mot Windows xp som jeg har på hoved pcen. Hvilket Operativ system burde jeg kjøre på en så gammel pc og som gjør at alt funker opp imot windows xp (pro) Cpu Amd k6 (Compaq Presario 2254 maskin) Ram 32 mb 66 mhz harddisk 3 gb Ettersom jeg ikke vet hva jeg skal bruke pcen til ennå, men mest sannsynlig til å teste ting og tang kan hende jeg oppgraderer harddisk til mer plass, Endret 24. mai 2005 av Lord Hell Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det første du burde oppgradere for du installerer et bedre OS er ram.. Blir mer eller mindre håpløst å kjøre Windows 2000 f.eks. med så lite minne.. Vil nok uansett bli noe treigt på den maskinen Har du Win 98 SE?? I såfall burde du få byttet til det og så skaffe deg alle oppdateringer (installer den uoffisielle SP1 som det ble skrevet om programmer.no for kort tid tilbake). Selv om det er fyfy, kan du jo også prøve Windows ME.. Mulig den funker bedre mot XP, men skulle ikke tro det.. Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) hmm sant nok, er litt vell lite ram på den, men jeg tviler at det er verd å kjøpe noe ram til den har bare Windows 98 vanlig edition, men faren min har windows 98 SE, kunne jo alltids høre med han.. På skolen har de noen 200 mhz pcer som de kjører Windows 2000 på (og de er konge trege!) Endret 24. mai 2005 av Lord Hell Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Søkte litt rundt og fant ut at maskinen antakelig har 266 mhz prosessor... Maks ram er 64mb.. Er nok ikke å anbefale at du i hele tatt prøver Win 2000 ihvertfall.. Det jeg ville ha gjort er ihvertfall å prøve Win 98 SE først.. Hva slags problemer har du forresten? Kan det ha noe å gjøre med at filsystemet i XP er NTFS? (vet ikke om det skal ha noe å si) Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 har så lite erfaring med windows 98, men det er Fat32 system på disken ja, kjører ntfs på hoved pcen. kan det ha noe å si for nettverket ? egentlig så syns jeg denne tråden jeg har lagd er 'litt' feilpostet, ettersom jeg ønsker å komme meg på nett på den gamle maskinen også. windows 98 virker 'raskt' på pcen, og jeg vet ikke hvor mange mhz den har Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Du kan jo bruke et program til å finne ut hvor mange mhz du har, i Everest kan man finne ut bla. det du leter etter. http://www.lavalys.com Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hvis det viktigste er å få internett på den hadde jeg kjøpt en billig svitsj/ruter for å dele internettilkoblinga. Dersom du må ha tilgang mellom maskinene bør du nok forklare hvilke problemer du har litt bedre. Selv om du har NTFS på XP maskinen burde du få tilgang til mapper på Win 98 boksen. Andre veien kan bli mer problematisk, men mener det burde funke.. viktigste er ihvertfall at du har alle oppdateringer osv. så du er sikker på at det ikke hindrer deg Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 (endret) den er kobla til en switch, den får signaler og alt. jeg vet ikke helt, kanskje det er mye skills med windows 98 som er for dårlige formaterer den med compaq Recovery cdene etterpå, så får vi se om det hjalp til på noen måte on topic : Hva tror dere vil skje om jeg formaterer pcen og legger inn windows xp ? ettersom pcen er ganske treg, så tenker jeg den går i lås huff, Endret 24. mai 2005 av Lord Hell Lenke til kommentar
Labba Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Helt enkelt forklart.. På W98 maskina setter du opp arbeidsgruppe eks. HJEMME. Sett opp "Fil og printerdeling" Restart .. Done På WXP maskinen kjører du Kontrollpanel - Nettverkstilkoplinger - Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk. Gi maskinene forskjellige navn f.eks W98 og WXP Bruk samme arbeidsgruppenavn som på W98 maskina. Hak av for fil og skriverfeling, trykk ferdig wizarden. Restart .. Done.. Hvilket filsystem som ligger på en nettverksressurs har ikke noe betydning. Du når den såfremst du har tillatelse til dette. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 den er kobla til en switch, den får signaler og alt. jeg vet ikke helt, kanskje det er mye skills med windows 98 som er for dårlige formaterer den med compaq Recovery cdene etterpå, så får vi se om det hjalp til på noen måte on topic : Hva tror dere vil skje om jeg formaterer pcen og legger inn windows xp ? ettersom pcen er ganske treg, så tenker jeg den går i lås huff, Det er bare å glemme.. tror XP krever 64 mb ram, 128 er anbefalt minimum... Absolutt minimum prosessor er 233 mhz. Du vil ikke ha så mye diskplass igjen etterpå heller.. Og skulle du få startet opp det hele kommer det til å være suppe treigt.. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Følg rådene til Labba, men sjekk i kontrollpanelt først under nettverk og se der om TCP/IP protokollen er installert Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 98SE er tingen for deg. Hvorvidt du kan dele oppkoblingen din på flere pcer enn en - det avhenger av tilbyderen. Har du f eks Chello - lykke til... Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 98SE er tingen for deg.Hvorvidt du kan dele oppkoblingen din på flere pcer enn en - det avhenger av tilbyderen. Har du f eks Chello - lykke til... Internett delen er ikke noe problem, Har NGT 8 mb som deles med 2 andre. så jeg vet at det funker sånt sett. problemet er vell windows 98 maskinen, jeg kan ikke engang gå inn på meg selv (fra windows 98 til windows 98) på nettverket, kommer opp en feil melding så jeg vet det er windowsen (mest sansynlig) Skal innstalere Windows 98 senere. Hvor mye koster windows 98 Se i dag Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Windows 98 selges ikke mer. Microsoft har heller ikke support på Windows 98 lenger. det er egentlig ikke noe problem å sette opp Windows 98 maskin i nettverk. selv satt jeg opp en Windows 95 maskin på nettverk for 2 år sia. gikk fint det så lenge man har workgroupsen til nettverket. du skal i teorien ikke trenge å gjøre noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå